Скокът в цените на товарните превози може да доведе до по-високи цени за потребителите през следващата година, ако проблемите, подхранвани от пандемията, не бъдат решени, предупреди ООН.
Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD) заяви, че до 2023 г. световните цени на вноса могат да се увеличат с 11%, а нивата на потребителските цени - с 1,5%.
„Глобалните потребителски цени ще се повишат значително през следващата година, докато не се преодолеят прекъсванията на веригата за доставки, пристанищните ограничения и неефективността на терминалите“, се казва в доклада на UNCTAD за морския транспорт през 2021 г., цитиран от БГНЕС.
Глобалните вериги за доставки се сблъскаха с безпрецедентно търсене от втората половина на 2020 г. нататък, тъй като по време на блокирането заради коронавируса потребителите харчеха за стоки, а не за услуги.
Но ръстът на търсенето се сблъска с няколко практически ограничения, включително капацитета на контейнеровозите, недостига на контейнери, недостига на работна ръка, задръстванията в пристанищата и ограниченията заради Covid-19.
Според доклада това несъответствие е довело до рекордни цени за превоз на контейнери „практически по всички маршрути на контейнерната търговия".
„Настоящият скок на цените на превозите ще окаже сериозно въздействие върху търговията и ще подкопае социално-икономическото възстановяване, особено в развиващите се страни, докато операциите по морско корабоплаване се върнат към нормалното си състояние“, каза Ребека Гринспан, генерален секретар на UNCTAD.
„Връщането към нормалното ще изисква инвестиции в нови решения, включително инфраструктура, технологии за превоз на товари, цифровизация и мерки за улесняване на търговията", каза тя.
Според UNCTAD пандемията е увеличила вече съществуващите предизвикателства пред индустрията, особено недостиг на работна ръка и пропуски в инфраструктурата.
Докладът разкри и други уязвимости. За пример се дава случаят с китайското пристанище Янтиан, което беше затворено през май поради огнище на коронавирус и което причини значителни закъснения. Друг случай е инцидентът с контейнеровоза „Ever Given”, блокирал през март Суецкия канал, което възпрепятства световната търговия.
Въпреки това въздействието на пандемията върху обемите на морската търговия през миналата година беше по-малко от първоначално очакваното, твърди UNCTAD.
Морската търговия се сви с 3,8% до 10,65 млрд. тона през 2020 г. и се очаква да нарасне с 4,3% през 2021 г.
Средносрочната перспектива остава положителна, но е обект на "нарастващи рискове и несигурност".
Агенцията прогнозира, че годишният растеж ще се забави до 2,4% между 2022 и 2026 г., в сравнение с 2,9% през последните две десетилетия.


Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
Кадиров: Зеленски отдавна не е легитимен президент на Украйна
Спират камионите през „Капитан Петко войвода–Орменио“
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
преди 4 години ООН: Скъпите товарни превози може рязко да покачат цените през 2022 г. >> A печатането на пари без покритие няма нищо общо със случая.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар