Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Европа, Азия и Силициевата долина - вплетени в технологичнaта битка

Трите технологични центъра на света трябва да намерят допирни точки, за да се справят с интернет предизвикателствата днес

Европа, Азия и Силициевата долина - вплетени в технологичнaта битка

Снимка: Pixabay

Битката на технологичните компании от целия свят никога няма да приключи. Все пак живеем в свят на свободна конкуренция. Но представителите на индустрията трябва и могат да намери начини да работят заедно за справяне с голяма част от проблемите, пред които са изправени днес - фалшивите новини, неправомерното използване на личните данни, намесата в изборите, пропагандата, речта на омразата и още, и още…

Ако говорим чисто географски, трите сили, движещи технологичния свят в момента и водещи непрестанно съревнование по привлечени капитали, успешни сделки, мащаб на компаниите, са Силициевата долина в САЩ, Европа и Азия.

Съществени разлики

Всяка една от тези три точки има свои ключови предимства, които я отличават значително от останалите. Европа е тръгнала смело към регулирането на сектора. Битката с технологичните монополи е само част от всичко това. Google преживя три огромни глоби от Европейския съюз (ЕС). Същевременно продължава войната с гигантите, които укриват данъци. От 25 май миналата година Общият регламент за защитата на личните данни вече е в сила, а сега и промените в правилата за авторското право в ЕС, размахват сърдито пръст срещу огромните интернет платформи.

Силициевата долина тепърва осъзнава ползите от регулацията. Сякаш години наред гигантите от сектора предпочитаха да се движат независимо напред, докато не затънаха дълбоко в проблемите, които виждаме днес. Затънаха дотолкова, че започнаха да губят доверието на потребителите. Разликите не свършват дотук.

“Има разлика между отношението на предприемачите в САЩ и в Европа. В Европа постоянно се обръща внимание на проблемите”, коментира по време на конференцита 4Gamechangers във Виена Декс Торик-Бартън, експерт комуникации, работил за SpaceX, Facebook и Google. По думите му в Съединените щати хората от индустрията са по-отворени за нови неща и нямат такъв страх от провала.

В Азия ситуацията е съвсем различна. Там властват местни играчи, а правителствата (особено в лицето на Китай) са опора, но и доста силен регулатор на случващото се в технологичния сектор. За да правиш бизнес там, няма как да не работиш тясно с властта. Цел номер едно е сразяването на водещите американските играчи. Виждаме проекцията на това в битката между Alibaba и Amazon, между WeChat и Messenger, между Didi Chuxing и Uber Technologies. Примерите са безкрайни.

“Китай винаги ще бъде по-различен от нас, защото там комуникацията с властите е на съвсем различно ниво. Alibaba например се ползва с истинска социална стабилност”, коментира Том Доктороф, старши съветник в Prophet.

Един от факторите Европа да изостава в тази глобална битка е езиковият. На континент, на който се говорят толкова много различни езици, една онлайн услуга трудно би могла да достигне мащаба, който виждаме в Силициевата долина или в Китай например.

“Това е голям недостатък на Европа. Има езици, които не разполагат с мащаб”, твърди Алехандро Платер, главен оперативен директор на A1 Telekom Austria Group.

В търсене на допирни точки

Представителите на индустрията вярват, че отвъд здравословната конкуренция, трите технологични центъра на света трябва да потърсят възможност за диалог, така че да решат глобалните проблеми.

Според австрийският журналист Андреас Екстрьом Европа например може да научи много от Силициевата долина.

“Защо да не се опитаме да се срещнем посредата, вместо да сме толкова агресивни едни към други”, коментира той.

“Сблъсъкът със Силициевата долина няма да ни донесе нищо”, категорична е Ева Флекен, вицепрезидент по обществена политика, регулаторни и европейски въпроси в Sky D, която също призовава за диалог и съвместно сътрудничество.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

1
 
3
 
1
преди 3 дни
Няма профилна снимка
Не виждам в какво, освен в регулациите, Европа е технологичен център. Покажете ми една европейска компания в първите 50.
Останалото са чиновнически начинания.

Още от Анализи
Как Uber и Lyft обърнаха гръб на своите шофьори?