Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Защо Тръмп възобнови атаката си над Amazon и Джеф Безос

Американският президент нарече Washington Post „скъп лобист“ за компанията на Безос

гледано: 3884   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
2 гласа

Американският президент Доналд Тръмп възобнови публичната си кампания срещу милиардера Джеф Безос, наричайки неговия вестник Washington Post „скъп лобист” на Amazon.com Inc. и намеквайки, че онлайн търговецът има „сериозни антитръстови“ проблеми, предава Bloomberg.

Тръмп използва Twitter в понеделник, за да повтори предположението си - без да предложи никакви доказателства, че вестникът „се използва като защита срещу антитръстовите искове, които мнозина смятат, че трябва да бъдат предявени" срещу онлайн търговеца на дребно. Той продължи, оценявайки грешно действията на Amazon по отношение на данъците върху продажбите по интернет и въздействието на компанията върху приходите от пощенски услуги.

Последните атаки на Тръмп срещу Washington Post следват материал на вестника от неделя за подхода на администрацията при казуса със Северна Корея, който Тръмп разкритикува в туит преди тирадата си срещу Безос.

Акциите на основаната от Безос Amazon поевтиняха с 2,4% след туитовете на президента, преди да се възстановят частично от тези спадове. Акциите се обезцениха с 0,4% до 1 806,03 долара.

Администрацията на Тръмп може да действа срещу Amazon, възползвайки се от антитръстови правила, проверки от агенции за защита на потребителите или засилвайки нарастващия натиск срещу договорите на компанията с държавата. Въпреки че Тръмп критикува компанията, именно американското правителство е сред най-големите ѝ клиенти. Така например Amazon доставя облачната инфраструктура на редица американски ведомства. Само договорът с ЦРУ е на стойност над 600 млн. долара на година. 

Традиционната независимост и бавният темп на разследвания от страна на Министерството на правосъдието или Федералната търговска комисия обаче вероятно ще ограничат способността на Тръмп да насочи антитръстовите действия срещу компанията, която може да се възползва и от високата популярност сред потребителите. Пощенската служба е независима федерална служба, контролирана от Управителен съвет, назначен от президента.

Поне засега Тръмп отправя смесени призиви за прилагане на антитръстовите правила. Той каза, че ще се противопостави на сливането между AT&T Inc. и Time Warner Inc, а Министерството на правосъдието последва призива му. Неговите критики към CNN, собственост на Time Warner, обаче подсилиха позициите на онези, които защитават сливането, което бе одобрено от съдия през юни. Министерството на правосъдието обжалва решението.

Тръмп многократно напада Amazon, Post и Безос, който навремето се подигра в Twitter, преди още Тръмп да бъде президент, че би го изпратил в Космоса с една от ракетите си. В понеделник Тръмп се върна и към предишните си обвиненията към данъци върху продажбите, плащани от Amazon, и възползването на онлайн търговеца от United States Postal Services (USPS) - държавната пощенска служба на САЩ. Интернет концернът ползва пощата, за да доставя пратки до клиентите си, като при това пощата покрива малка част логистичната верига на Amazon. В туита си Тръмп твърди, че компанията на Безос ползва пощите като "момче за доставка за голям дял от пакетите си“, плащайки нищожна цена. В изказването си Тръмп се позовава на съдебно решение от преди няколко седмици.

Amazon обаче не е участвала в делото на Върховния съд, в което щатът Южна Дакота се изправи срещу три по-малки онлайн търговци на дребно. Съдебното жури гласува с 5 на 4 гласа, позволявайки на щатските и местните власти да изискват от онлайн търговците да събират данъци върху продажбите от клиенти дори ако търговецът няма магазин или склад в щата.

Дори преди решението Amazon започна да таксува потребителите в щати с данък върху продажбите, макар и само когато са продавали продукти от собствения си инвентар. Около половината от продажбите включват стоки, собственост на милиони търговци трети страни, но много от тях сега могат да се сблъскат с нови данъчни тежести.

Тази тема сега ще се пренесе в отделните щати. Основните въпроси са дали щатите ще натоварят с данъците пазарите (т. нар. marketplace) като Amazon или отделните търговци и дали ще съществуват изключения за малките предприятия, които не отговарят на прага за приходи от продажби. Така или иначе, една нова данъчна тежест е малко вероятно да заличи инерцията на Amazon, където средните размери на поръчките се оценяват на около 40 долара, а данъкът върху продажбите не е основен елемент от решенията на купувача.

През април след нова серия от атаки над онлайн гиганта в Twitter Тръмп създаде работна група, която да прегледа бизнес практиките на пощенската служба. Amazon редовно използва пощите, за да завърши това, което се нарича "последната миля" на доставката. USPS, на която по закон ѝ е забранено да събира по-ниски такси от разходите си за доставка, оспорва твърдението на Тръмп, че губи пари заради договора.

Атаките на Тръмп срещу Washington Post следват материал на вестника от неделя, в който се твърди, че зад кулисите президентът се притеснява заради липсата на напредък при преговорите със Северна Корея за елиминиране на ядрената ѝ програма. Малко преди да критикува медията, президентът заяви, че „цяла Азия е щастлива" от напредъка и отбеляза, че Северна Корея не е провеждала тестове с балистични ракети или ядрени опити от месеци.

"Но Fake News казват, без да ме питат (винаги анонимен източник), че съм ядосан, защото нещата не се случват достатъчно бързо", каза Тръмп. „Грешно, много съм щастлив!“

Петнадесет минути по-късно държавният глава започва и словесната атака над Amazon.

Тръмп публикува кратко съобщение за пощенската служба и данъците и минути по-късно написа: „Според мен Washington Post не е нищо повече от скъпоструващ лобист (вестникът губи цяло състояние) за Amazon и се използва като защита срещу антитръстови разследвания за това какви такси трябва да плаща“.

Amazon е похарчила 3,47 млн. долара за лобиране през второто тримесечие на 2018 г., което е рекорд за тримесечие, става ясно от подадени до властите в петък документи. Washington Post не извършва лобистка дейност. Компанията ще представи своя отчет в четвъртък.

Amazon е обект на интензивна проверка от страна на младото поколение антимонополни активисти, които твърдят, че сегашната рамка за прилагане на антитръстовите правила не е добре съставена, за да се справи с господството на компанията и потенциалните вреди, които тя представлява за конкуренцията.

Един от архитектите на това схващане, Лина Кан от мозъчния тръст Open Markets Institute, ще се присъедини към екипа на федералния търговски комисар Рохит Чопра.

Ако администрацията започне антитръстово разследване, правоприлагащите органи ще трябва да докажат, че компанията има монопол на даден пазар и че е злоупотребила с господстващото си положение. Но правоприлагащите органи са съсредоточени върху вредите за потребителите, а платформата на Amazon за продажба на дребно е предпочитана от своите клиенти за своята широка гама и удобство.

Говорител на компанията отказа да коментира темата в понеделник.

По статията работиха: Бойчо Попов, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (2)

1
 
3
 
2
Eon
преди 9 месеца
Няма профилна снимка
Като гледам положението какво е, по-скоро Скалата ще стане президент.
6
 
12
 
1
преди 9 месеца
Няма профилна снимка
Ти ша видиш като Безос стане президент след някоя друга година :)

Още от Анализи
Атаката на САЩ срещу Huawei е погрешна