Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Плъгин хибридите - мост между двигателя с вътрешно горене и електромобилите

По-големият пробег и по-строгите разпоредби за емисиите могат да помогнат за подобряването на технологията, която служи като мост към пълната електрификация

Плъгин хибридите - мост между двигателя с вътрешно горене и електромобилите

Снимка: Akos Stiller/Bloomberg

Изцяло електрическите превозни средства сега са любимците на автомобилния свят. Tesla на милиардера Илон Мъск се радва на пазарна капитализация, на която завиждат останалите традиционни автопроизводители, докато инвеститорите хвърлят милиарди в недоказани стартъпи, надявайки се да уловят малко от магията.

В същото време автомобилните производители и правителствата по света се надпреварват да обявяват все по-смели стратегии за прекратяване на производството и продажбите на конвенционални автомобили, пише Automotive News Europe.

Но в Европа именно плъгин хибридите сега са основният фактор, който тласка електрическата мобилност напред. С батерии, които им позволяват да работят в режим на нулеви емисии на разстояние от дома до работното място, този тип превозни средства отделя значително по-малко емисии от автомобилите, притежаващи само двигател с вътрешно горене. При нива на емисиите от под 50 грама на километър, плъгин хибридите позволяват на автомобилните концерни да отговорят на по-строгите разпоредби на Европейския съюз (ЕС) относно замърсяването на въздуха. 

Още по темата

Освен че помагат на концерните да избягат глобите на блока, тези хибриди осигуряват и щедри данъчни облекчения за служебните коли (в Германия и Великобритания), както и стимули при покупка (във Франция). Собствениците на плъгин хибриди могат дори да се класират за специални преференции за паркиране в зелените градски зони (Амстердам).

Прави впечатление, че през тази година плъгин хибридите се продават по-добре от изцяло електрическите модели в Европа. Матиас Шмит, независим индустриален анализатор, базиран в Германия, посочва, че 2021 г. ще бъде "годината на плъгин хибридите".

Напоследък обаче тези автомобили са подложени на строг контрол от екологични групи и анализатори, тъй като не успяват да изпълнят обещанието си за ниски емисии, като неправителствената организация Transport & Environment ги нарича „фалшиви електромобили“. Според тях реалните въглеродни емисии, отделяни от плъгин хибридите, са с до четири пъти по-високи от сертифицираните стойности.

Според критиците този тип автомобил е просто инструмент, който компаниите се стремят да избегнат глобите и да им позволи да продължават да продават високорентабилни превозни средства.

От друга страна производителите твърдят, че плъгин хибридите са необходимият мост от конвенционални превозни средства към изцяло електрически и водородни автомобили, които могат да се зареждат навсякъде в рамките на минути.

Концерните добавят, че плъгин хибридите са чисти и ефективни, които привличат шофьорите със своите технологични иновации без да внушават тревога заради пробега.

Някои пазарни експерти и критици обаче смятат, че хибридите могат да изиграят важна роля за декарбонизирането на Европа – при условие, че автомобилните производители преосмислят как тези коли са проектирани, а правителствата внимателно боравят със стимулите и данъчните облекчения.

Според Патрик Плоец от дружеството „Фраунхофер“, една от най-големите научни организации, съществуват много хора, които предпочитат да заложат на хибридите поради опасения относно достъпността на електромобилите, техния пробег и липсата на добре развита зарядна инфраструктура.

Плоец е съгласен с концерните, че плъгин хибридите помагат на електрификацията при автомобилите да привлече нови групи от купувачи.

Проучването на Плоец е направено съвместно с Международния съвет за чист транспорт (ICCT), като анализира данни от над 100 000 превозни средства в Европа, Китай и Северна Америка.

Премиум марките възприемат технологията

Европа вече е обхваната от плъгин вълна, започнала от януари 2020 г., когато ЕС възприе целта за 95 грама на километър допустими въглеродни емисии.

В нея се включват концерни като PSA Group (сега част от Stellantis) с модели като Peugeot 3008, Citroen C5 Aircross и DS 7 Crossback. Тук е и конкурентът Renault с хибридните версии на Captur и Megane.

Като пример за това колко жизненоважни могат да бъдат тези автомобили за постигането на индивидуалните цели на компаниите, Ford обяви, че ще разчита само на един модел, Kuga, който ще помогне на американския производител да постигне своите цели за Европа. Но хибридните версии на Kuga бяха подложени на мащабна сервизна акция през 2020 г. заради риск от възпламеняване по време на зареждане, което доведе до спиране на производството и принуди Ford да признае, че ще пропусне целта за емисиите за 2020 г.

Според анализ най-продаваните плъгин хибриди през май в страните от Западна Европа, които представляват 90% от европейския пазар, са Volvo XC40, Peugeot 3008 и BMW 3.

Новите цели за емисиите в автомобилния сектор

В дългосрочен план оцеляването на плъгин хибридите в Европа зависи до голяма степен от правилата за емисиите на блока, споделят експерти, особено ако ЕС изпрати ясно послание, че продажбите на автомобили с двигатели с вътрешно горене ще бъдат забранени след 2035 г.

„Когато изцяло електрическите модели достигнат 75% от общите продажби, вече няма да има смисъл от производството на двигатели с вътрешно горене“, изтъква Плоец.

Следващият кръг от регулации за парниковите газове за автомобилните производители може да означава затягане на целите за понижение на емисиите с 60% в сравнение с нивата от 2021 г. до 2030 г., а не със сегашните 37,5%.

Възможно е дори ЕС да наложи зануляване на емисиите до 2035 г., което ефективно ще убие двигателя с вътрешно горене.

По статията работи: Аспарух Илиев

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (1)

2
 
3
 
1
преди 1 месец
"...Според критиците този тип автомобил е просто инструмент, който компаниите се стремят да избегнат глобите и да им позволи да продължават да продават високорентабилни превозни средства..."Аз попадам в тази група.Чист маркетинг са, огромната част от времето тези коли си се карат пак на бензин.

Още от Анализи
Надпреварата за разширяване на зарядната инфраструктура в Европа набира скорост