Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Коректно ли е плащането на глоби да се обвърже с техническия преглед на колите?

Все още има въпросителни дали такова предложение ще бъде от полза

Транспортното министерство има готовност годишните технически прегледи за колите да бъдат извършвани само на шофьори, които са платили всичките си задължения към КАТ. Такова предложение направи миналата седмица министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов. Изискването може да влезе в сила от 1 януари 2014 г.

С промените системата за техническите прегледи може да бъде пряко свързана с тази на съответната община и КАТ, като максимално ще бъде ограничен човешкият фактор.

В момента необходимите документи за минаване през годишен технически преглед са регистрационен талон на автомобила или ксерокопие на големия талон, полица от валидна застраховка гражданска отговорност, документ за платен данък върху превозното средство, лична карта на лицето, което предоставя колата за преглед.

До каква степен е правилно обвързването на фишовете за глоби и годишните технически прегледи?

По закон шофьор може да се движи на пътя и с неплатен фиш, задължението за който може да изплати в бъдещ период, ако в момента няма достатъчно средства, за да си плати глобата.

Но в случая с годишния технически преглед той е напълно задължителен и без валиден талон от прегледа автомобилът не трябва да бъде в движение. (Изключение правят новите автомобили, които имат гратисен период). В случай че органите на "Пътна полиция" и КАТ установят, че карате автомобил без ГТП, те могат да ви напишат глоба с фиш, която е на стойност 50 лв. Полицаите могат и да ви напишат акт. След влизане на наказателното постановление в сила от талона се отнемат 5 контролни точки.

Без годишен технически преглед и сключената застраховка автокаско може да не бъде призната, в случай на злополука или кражба, тъй като сте управлявали технически неизправен автомобил.

Още по темата

От автомобилния бранш коментират, че подобно обвързване с плащането на фишовете и прегледа вероятно ще резултира в по-голям брой злоупотреби с рушвети за представителите на пътната полиция. Или някъде другаде по веригата.

Шофьори се опасяват, че следващите стъпки може да са автокаското също да стане задължително.

"А какво ще стане, ако в даден момент забранят напускането на границата с автомобил, ако даден шофьор има неплатени фишове?", питат риторично от таксиметровия бранш.

По темата има и още няколко неизвестни. Например от септември миналата година наказателните постановления и електронните фишове, с които е наложена глоба в размер до 10 лева, вече подлежат на обжалване. Припомняме, че това стана възможно, след като бе направена промяна в Закона за административните нарушения и наказания, която бе окончателно приета от парламента в края на септември 2012 г.

Това ще рече, че датата, на която даден автомобил трябва да мине отново на технически преглед, може да съвпада с период на обжалване на фиш. Ще може ли собственикът на колата (или нейният ползвател) да мине през годишен технически преглед в такъв случай?

И още един въпрос - голяма част от шофьорите имат натрупани задължения от глоби, които не могат да изплатят накуп. Което би ги възпрепятствало да се явят на годишен технически преглед. Ще значи ли това, че броят на автомобилите, които не са преминали преглед, ще се увеличи?

Как ще става проверката за неплатени фишове?

За да получат лиценз, с който да могат да извършват годишни технически прегледи, всички сервизи в страната са оборудвани задължително със специална техника от ДАИ. С нейна помощ се правят проверки на шофьора, в момента в който представя малкия или големия талон на колата си, както и се проверяват данните от личната му карта. Чрез техниката всеки сервиз има директна връзка с регистрите на ДАИ, които пък получават информация за неплатените фишове.

В този смисъл нито един сервиз няма да има нужда от допълнително оборудване, ако изискването бъде въведено от следващата година.

Емил Панчев, главен секретар на Съюза на българските автомобилисти, коментира пред Investor.bg, че идеята плащането на глобите да бъде обвързано с годишните прегледи е правилна мярка.

„Ако си изряден шофьор, няма да има какво да плащаш. Ако имаш наложени глоби, трябва да си ги платиш“, категоричен е той.

Панчев спомена, че вероятно мярката няма да бъде въведена от 1 януари, тъй като МВР и ДАИ все още нямат пълната готовност за това. „Всичко зависи от това как ще се организират. Напълно оптимистично е предложението да влезе в сила от пролетта“, допълни той.

По статията работи: автор Елена Калпакчиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (11)

   1| 2    
0
 
0
 
11
evn
преди 5 години
Няма профилна снимка
Поредните простоти, а кога правителствата ще оправят пътищата за да може да караме спокойно без да се притесняваме че ще се изпотрепим или ще си изпотрошим колите.
А контрола на качеството на горивата?
Според мен най-вероятно е намалял броя на коли които отиват на технически преглед.
Защо новите коли трябва да имат гратисен период. Че реално състоянието на спирачната система много зависи от начина на шофиране. Ако имаш газ, газ и спирачкаааааааа за една година чао.
0
 
1
 
10
преди 5 години
0
 
8
 
9
преди 5 години
Няма профилна снимка
Това са пълни и поредни идиотщини.
Аз в момента обжалвам 3 наказателни постановления (все за колан и телефон), защото подкупи не давам и полицаите се заяждат.
Като ме спрат, ми казват: "Ама гусине, ша ва замола, такова, оо ма вие карате с изтекъл срок на наказателно постановление",
аз му отговарям :"Постановлението е обжалвано в съда",
той "Да де ама аз от де да знам,
аз: "Ми направете си справка"
той: "Ми те мойте от де да знаят, в управлението. И защо е минало толкова време, почти една година"
аз: "Ами да ти дам телефона и да питаш съдията, а ?"
той: "Чакай да ти напиша са един акт"
и гусина милицюнер преписва, защото е прост и ***, изброеното в постановлението.
Лично ще обжалвам в съда подобна мярка, след което насрещно дело по ЗОДОВ срещу държавата,
1
 
8
 
8
edimi до: hellwitch
преди 5 години
Няма профилна снимка
Точно! Дори в някои нормални държави ГО се носи изцяло от собственика на регистрацията/номерата/, защото дори има допуски да се управляват различни МПС с една и съща регистрация. И обратно техн.изправност се отнася изцяло за МПС. И изfбщо ако приложим подобна идея към други "браншове" където има монопол върху контрола....ще стане забавно :)))
0
 
9
 
7
SSIW до: hellwitch
преди 5 години
Няма профилна снимка
"... то при ГО вече го има този правен парадокс"
----------
Абсолютно! А в този случай, ще се добави и дискриминация: за коли регистрирани на физ. лица - ще се налагат санкции, а за такива, рег. на фирми - няма (защото просто няма как да стане).

Още от Анализи
Съветът на ЕС: България трябва да подобри събирането на данъците