Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Германия преосмисля Китай

С приятели като Путин Си Дзинпин може да загуби Европа

Германия преосмисля Китай

Олаф Шолц на посещение при японския премиер Фумио Кишида. Снимка: Bloomberg

Какво правеше Олаф Шолц наскоро в Токио? Посещението му бие камбани в Пекин, докато Китай тревожно проследява последствията от нахлуването на Владимир Путин в Украйна, пише Джоузеф Стърнбърг за Wall Street Journal. 

Още по темата
Пътуването на новия германски канцлер до Япония, за да обсъди икономическото и стратегическото сътрудничество, е знак за голяма промяна, която се извършва в Берлин. Показателна е дестинацията, която Шолц пропусна: Пекин. Предшественичката му, Ангела Меркел, посещаваше Китай навреме и често. Първата й екскурзия до Пекин дойде шест месеца след като встъпи в длъжност, като тя посещаваше Китай два пъти по-често от Япония през 16-годишното си управление. Това, че Шолц показва признаци за прекратяване на тази тенденция, е важно.

То е по-скоро следствие от войната в Украйна. Шокът за Германия от нахлуването на Владимир Путин е едновременно искрен и мъчителен. Икономическият елемент е двояк. Старата максима за Wandel durch Handel – промяна чрез търговия – която почти по подразбиране беше единствената външнополитическа стратегия на Меркел, изведнъж изпадна в немилост. Развиването на по-тесни икономически връзки с Русия на Путин не разубеди автократа от неговия империализъм. И сега, когато промяната се провали, тясно преплетените бизнес отношения, създадени от цялата тази търговия, се оказват дяволски трудни за разплитане.

В този климат мислите бързо се насочиха към Китай, друг отколешен германски обект на промяна чрез търговия. Пекин помогна за изостряне на този негативен фокус, може би най-вече с обещанието на Си Дзинпин в началото на февруари за приятелство „без граници“ с Путин. Европейците са разочаровани от нежеланието или неспособността на Си да посредничи за мир в Украйна.

Нахлуването в Украйна също така поражда притеснения за автократична инвазия в Тайван - перспектива, която Европа преди това отхвърляше. А убиващата икономиката политика на Си Дзинпин за нулев ковид подкопава бизнес средата за чуждестранните инвеститори. Благодарение на глупави грешки от страна на Пекин страната няма да изпълни тазгодишната цел за икономическия растеж с голяма разлика.

Резултатът е нов германски скептицизъм относно Китай, който се разгръща в три измерения.

Бизнесът се тревожи. Това не е съвсем ново, след като през последните години стана ясно, че Си няма да продължи по пътя на пазарното отваряне и реформите на своите предшественици. Но напоследък преосмислянето на Китай от германския бизнес се задълбочи.


Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (8)

0
 
2
 
8
data до: zelka007
преди 1 месец
Абе това е така , ама аз бях пряк свидетел как вноса от Китай унищожи бранша с осветители на Италия
1
 
3
 
7
zelka007 до: data
преди 1 месец
Хммм... И да и не. Значи, ако нямаш локомотиви, няма да имаш и вагони във влакчето. Ще ти дам един лесен пример. Кемперите. Могат ли големите производители на товарни бусове да правят кемпери?! Могат. А правят ли?! В Европа има стотици фирми дето това правят. Но в Европа имаме силно производство на базови шасита и могат горе-долу лесно да се закупят, можеш и горе-долу лесно да оборудваш цех(от около 500к до към2млн ще спретнеш чудесия), можеш и горе-долу лесно да си доставяш необходимите материали и елементи за обзавеждането от целият континент. И ето ти бизнес, ние обичаме да пътешестваме в Европа всички европейци, харесва ни. Това създава заетост и допълнителни доходи и възможности. Същото нещо съществува и в Япония, наричат го мини кемпери, там е заради особености на инфраструктурата. Имат силно производство на шаситата и сигурно стотици фирми които доработват. Виждаш ли локомотивите и вагоните в тази верига?! Вервай ми, в министерствата по цял свят и банките работят достатъчно грамотни хора, които да създават такива клъстери във всеки отрасъл, не само в автомобилостроенето. Значи без локомотивите, това са големите базови производители, това няма да съществува като ниша - факт почти не съществува на други места по света. И кратка статистика за МСП в немско, цитирам: "През 2014-2018 г. общата добавена стойност на МСП в нефинансовата бизнес икономика в Германия се е увеличила със 17,9%, като най-голямото увеличение от 21,1% е генерирано от малки фирми. За същия период заетостта в МСП е нараснала с 8,6%."... край на цитата... :)))
0
 
3
 
6
khao до: data
преди 1 месец
0
 
8
 
5
data до: zelka007
преди 1 месец
Политиката на Германия да защитава само интересите на концерните съсипа цялата средна класа в ес
7
 
2
 
4
Борката до: cyclop
преди 1 месец
Това ние наглосаксите го решаваме. Кое е абсурд и кое не.

Още от Анализи
Колкото по-стресирани изглеждаме, толкова по-харесвани сме