Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Има ли живот за Boeing след 737 MAX?

Не е ясно как две катастрофи от последните пет месеца - сред повече от 370-те самолети в експолатация, ще се отразят на поръчките

Има ли живот за Boeing след 737 MAX?

Снимка: Ройтерс

Глобалното приземяване на най-популярния модел на американския авиоконцерн Boeing Co. вероятно ще генерира множество бизнес предизвикателства за въздухоплавателния гигант, който вече се бори с накърнената си репутация след катастрофата в неделя на един от своите самолети, коментира The Wall Street Journal (WSJ). Реакциите извън САЩ не закъсняха.

Съревнованието между Boeing и конкурентния Airbus за нарастващото международно търсене на самолети помогна на Boeing да стане най-големият американски износител по приходи и най-ценният компонент на индустриалния индекс Dow Jones. Boeing има повече от 100 000 служители по целия свят и верига за доставки, която обхваща планетата.

Още по темата

Корпорацията се ръководи с пари, генерирани от поръчки за най-популярния ѝ самолет - 737 MAX. Boeing натрупа поръчки за повече от 5 000 броя от самолета от авиокомпаниите.

Не е ясно как две катастрофи през последните пет месеца - сред повече от 370-те реактивни самолети, които са влезли в експлоатация до момента - ще се отразят на този списък с поръчки и досегашното представяне на акциите на Boeing.

Но докато авиокомпаниите и служителите в областта на авиационната безопасност по целия свят стопират по-голямата част от този флот и искат от Boeing да отговори на потенциалните проблеми с безопасността на самолета, компанията и изпълнителният ѝ директор Денис Мюленберг са изправени пред задачата да поддържат един от основните двигатели на икономиката в САЩ.

Мюленберг прекарва голяма част от изминалата сряда в основните производствени съоръжения на Boeing в района на Сиатъл, твърди източник, запознат с въпроса. Той също така е обиколил фабрика на Boeing за 737 в Рентън, Вашингтон, за да разговаря със служителите.

Засега не е ясно дали приземяването ще има последици за плана на Boeing за увеличаване на производство на 737, казва още източникът на WSJ. Заповедта на Американската авиационна служба (FAA) изглежда е оставила пространство за това асемблираните вече бройки от 737 да отлетят от малкото летище на фабриката преди евентуалната доставка. Това би облекчило ситуацията с недовършени самолети, тъй като на летището има малко място за паркирането им.

Но глобалният отказ от този тип самолети поставя поне краткосрочно предизвикателството: ограниченията вероятно да попречат на способността на Boeing да доставя самолети на клиентите си по света.

Мюленберг и други мениджъри прекарваха голяма част от деня (сряда, б. ред) в разговори с висши служители от транспортния сектор и регулатори, пояснява още вътрешният източник на WSJ. Заместниците пък са провеждали телефонни разговори с клиенти, докато напрежението постепенно набъбва.

Ремонтът на около 370-те самолета, доставени през последните две години, може да дойде скъпо. Софтуерните ъпгрейди, които Boeing разработва за 737 MAX, може да струват от 1 до 2 млн. долара за всеки самолет, прогнозират анализатори.

Приходи в размер на около 2 млрд. долара може да бъдат осчетоводени през следващите фискални тримесечия, вместо през текущото тримесечие, ако авиокомпаниите се въздържат от плащането на своите поръчки, казва Кай вон Румьор от Cowen&Co.

Това е неговият голям тест като главен изпълнителен директор

За Boeing на карта са заложени почти 7 млрд. долара. Кризата обаче може да свие сериозно сумата от конкурси и поръчки за в бъдеще, като така постави клиентите в достатъчно силна позиция, за да настояват за по-добри условия и по-кратки срокове за изпълнение.

"Това е неговият голям тест като главен изпълнителен директор", казва Ричард Абулафия, авиационен анализатор в Teal Group, визирайки Мюленберг. "Залогът е голям и има огромен обществен и политически натиск".

Мюленберг казва още, че Boeing подкрепя заземяването като „проактивна стъпка в името на предпазливостта“. Той отбелязва, че компанията помага на следователите и че безопасността е от съществено значение.

"Няма по-голям приоритет за нашата компания и за нашата индустрия", казва той в изявление, малко след като президентът Доналд Тръмп обяви заповедта на FAA

Предварителните депозити по поръчки на 737 MAX помогнаха на Boeing да повиши приходите си до над 100 млрд. долара за първи път в корпоративната си история. Това напомпа пазарната капитализация на базираната в Чикаго компания до повече от 250 млрд. долара през този месец, изчислява WSJ.

Това обаче беше, преди самолетът на Етиопските авиолинии от типа 737 MAX да се разбие минути след излитането си в неделя. Друг почти нов модел на самолета, експлоатиран от индонезийския Lion Air, се разби при (както експерти по безопасност ги определиха) сходни обстоятелства преди по-малко от пет месеца.

По статията работиха: Екип на Bloomberg TV Bulgaria , редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (4)

8
 
5
 
4
преди 4 месеца
не нема ше затворат комбината се едно, еббаси глупостите паднали две тенекии и вече край .... на самоледа нищо му нема но явно конкуренцията е показала на Сашево че и те имат вече такива сателити дет да свалят самолети как праеха самата Империя .... и са сичко се е кротнало и се чудат кво става ми нищо не става ше имат сделка и с Венецуела, с Китай, Рашастан и така нататък инак ше паднат още тенекии ....
5
 
5
 
3
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
САЩ няма да оставят Боинг сами, от нови поръчки на Ф-15 и Ф-18 до наливане на още десетки млрд долари в ракетата на НАСА SLS която е почти изцяло изпълнявана от Боинг и от която явно няма никаква нужда след успехите на Спейс Екс с Фалкон Хейви. Начините са лесно финансиране без да влизат в конфликт с СТО са от десетилетия. Предполагам до между 1-3 месеца нужните поправки ще са налице и Б737 Макс ще продължи да лети, максимално сигурно и безопасно. След 1 години вече никой няма да говори по темата, отместена от бъдещи терористични актове и кризи в икономиката.
3
 
10
 
2
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
още сваляйте цените заради пусти нискобюджетни туристи , нискобюджетни авиолиний , съкращавайте персонал по поддръжката , що да са двама пилоти като може и един на кратките полети , ускорявайте/оптимизирайте процедурите по одобрение за безопасност на службите ... още може ... ефекта е очевиден вече :)))
1
 
11
 
1
преди 4 месеца
Няма профилна снимка
Ако се докаже, че 737 MAX действително има проблем, което още не е сигурно повечето статии пропускат обещетенията които Боинг ще трябва да плаща.

Още от Анализи
МВФ и СБ трябва да продължат да се адаптират, за да останат живи