IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

С над 14% растат исканията за потребителски заеми за ремонт на дома и лечение

Средната сума на заявките от ноември до май расте до над 8 хил. лева, показва обзорът на БНП Париба Лични Финанси

14:38 | 07.07.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Angelov Velko/ Bloomberg News</em></p>

Снимка: Angelov Velko/ Bloomberg News

Българите преструктурираха семейните си бюджети и разходите по време на двата най-дълги периода на затваряне от началото на епидемията от Cоvid -19 – от ноември до май. Средствата, които бяха спестени от ресторанти, пътувания и транспортни разходи, бяха пренасочени към реализацията на проекти като ремонт на дома, покупка на по-висок клас употребявани автомобили и медицинско лечение, показва най-новото издание на обзора „Потребителският кредит на българина“ на БНП Париба Лични Финанси в България.

В банката отчитат, че с 14,2% растат заявките за потребителски кредити за преструктуриране на разходите и стремежът за реализация на по-големи проекти, подадени към БНП Париба Лични Финанси от ноември 2020 г. до май 2021 г. в сравнение със същия период на 2020 г. Това означава, че хората са кандидатствали за средно за 8 074 лв., докато шест месеца по-рано сумата беше 7 071 лв.

Според експертите на банката, дългото време, прекарано вкъщи, доведе до повишено желание за подобрение на жизнената среда и стандарт чрез покупка на ново обзавеждане и по-скъпи коли. Те напомнят, че много хора трябваше да покрият и увеличени разходи за медицинско лечение и възстановителни терапии след прекаран Ковид, или поради други здравословни причини.

Цифрите показват, че средната сума на заявките за потребителски кредити за ремонт на дома нарасна с 24,9% в сравнение с май-октомври 2020 г и достигна 8 460 лв. Средният размер на заявленията за покупка на употребяван автомобил се увеличава с 19,7% до 8 596 лв.

Исканията за кредити за покупка на обзавеждане отбелязват ръст с 33% до 5 616 лв., а за лечение – с 27,5% до 5 067 лв.

Ограничителните мерки заради Cоvid -19 доведоха и до промяна на поведението на хората при заявяване на кредит. В периода ноември 2020 г.-май 2021 г. делът на заявките подадени онлайн надхвърли 50%, отчитат в банката.

Това показва, че българинът бързо се адаптира към новата среда при кандидатстване за потребителски кредит и активно използва дистанционни и онлайн канали.

От анализа в обзора „Потребителският кредит на българина“ се разбира, че 33,1% от заявките за потребителски заеми са за ремонт на дома, а 28,4% - за обединяване на задължения. Делът на най-търсените кредити не се е променил значително в сравнение с предходните шест месеца, което показва, че приоритетите на хората остават същите - уютен дом, разумно управление на семейния бюджет и притежание на по-добър автомобил.

Сред топ 10 цели на проектите са и пари в брой, лечение, покупка на мебели, семейни тържества, почивки, ремонти на автомобили и плащане на сметки.

В периода ноември 2020 – май 2021 г. средната сума на кредитите за ремонт на дома се увеличава с 1 686 лв. до 8 460 лв. Друг проект, свързан с домовете на хората е покупката на ново обзавеждане. Размерът на заявките за финансиране с тази цел расте с 1 395 лв. до 5 067 лв.

Експертите отчитат, че много често тези кредити за били използване за създаване на „домашни офиси“ или „класни стаи“, с които работата и ученето от дома да са по-приятни. Хората правеха и декоративни промени в жилищата си, за да разчупят монотонността, в която живеят след първото затваряне заради Ковид от март миналата година.

В периода ноември 2020 г.-май 2021 г. беше отчетен ръст на средната сума на заявките за лечение. Промяната е от 27,5% от 3 973 лв. до 5 067 лв. Обяснението е пандемията, заради която се повишиха разходите на хората за лечение и възстановителни терапии.

Заради здравната криза, при която много хора загубиха работата си, се обяснява и ръстът на средната сума на заявките за плащане на сметки, като средната сума се увеличава с 28% и достига 3 120 лв.

Българският кандидат за кредит стана по-дигитален – 51,4% от заявките бяха подадени онлайн, посочват от БНП Париба лични Финанси. Това е ръст от над 6% на дела на заявленията, подадени през интернет страницата на банката. В  периода ноември до май той достига 51,4%, докато в предишните шест месеца беше 45%. В същото време делът на заявките, подадени по телефона или в офис намалява с около 3% всеки.

В банката установяват, че мъжете кандидатстват за кредит за покупка и ремонт на автомобили, а жените – за семейни тържества и лечение.

В периода от ноември до май 50% от исканията за потребителски кредити са подадени от хора на възраст 30-49 години. В същото време заявките с най-висок среден размер - 9 932 лв., са подадени от хора на възраст 50-59 години. Така например, те са кандидатствали за най-големи кредити за обединяване на задължения - 11 796 лв., което е с 25% по-високо от средната заявка за такива проекти.

“В периодите на локдаун българите действаха гъвкаво, бързо адаптираха поведението си към новата ситуация и близо 75% от клиентите заявиха кредит дистанционно. Те се възползваха от решенията за персонализирана и дистанционна комуникация, като чат-бота и уеб сайта ни, и финансираха проектите си по разумен, прозрачен и отговорен начин“, коментира Жозе Салойо, управител на БНП Париба Лични Финанси в България.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:43 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още