Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бизнес в умния град

Кои тенденции оформят умните градове по света?

Новото поколение мрежи и необходимостта да мислим за градовете, като по-добро място за живеене, са само част от факторите

Кои тенденции оформят умните градове по света?

Снимка: Pixabay

Предприемачите по света казват: намери проблем, потърси му решение и си открил истинска бизнес идея. Проблемите, които стоят пред градовете по света, са свързани с не едно и друго корпоративно начинание. Именно това стои и зад концепцията за умния град – възможност технологиите да ни помогнат да създадем пространства, в които да живеем по-добре, да ползваме ресурсите по-ефективно и да мислим за едно по-позитивно бъдеще.

Редица фактори влияят на решенията, които взимаме, когато става дума за предлагане на решения за умния град. Предизвикателствата, с които градовете се сблъскват, са наистина големи - „наличните в момента проблеми с градската мобилност, сигурността, нуждата от модернизация на образованието и здравеопазването, управлението на миграцията на хората към големите населени места“, посочват от екипа на Vivacom.

Всичко това кара както местните власти, така и бизнесът, да мислят в посока нови решения на иначе познати казуси. Кои тенденции обаче са водещи в случая?

Мрежи от ново поколение

Според Vivacom един от основните трендове, които трябва да имаме предвид, е развитието на технологиите за интернет на нещата (Internet of Things – IoT) и мрежите за пренос на данни – 4G и 5G мрежите, както и оптичната инфраструктура. Свързаността е ключова, когато говорим за умния град, защото всичко в него подава сигнали по мрежата за състоянието на инфраструктурата и движението в градската среда.

Управлението на трафика, умното паркиране, умните автомобили, осветление и управление на отпадъците са само част от нещата, които ще заработят по-добре с пускането на 5G у нас. Причината е, че новото поколение мрежи ще е много по-подходящо за бързия и лесен пренос на данни от всички IoT сензори. Така ще знаем по-ясно и какво е качеството на въздуха във всяка една минута, във всяка точка на града. Интелигентните светофари ще се грижат за създаването на т.нар. зелени вълни, приоритетни линии и ще осигуряват предимство на линейките, пожарната и полицията, допълват от Vivacom. Ще говорим за интегриран градски транспорт, който ще разполага с надеждна тикетинг система.

Нови начини на разплащане

Докато в България плащането в брой все още е масова практика, светът се движи все по-активно към безкешови разплащания. За всичко това говорят дигиталните порфейли и все по-голямото разнообразие от мобилни устройства и услуги, с които да можете да платите билета си за градски транспорт например. Всички тези технологии ни правят много по-мобилни и същевременно помагат на властите да следят по-лесно потоците на движение на хора. В държави като Испания например цялата система на градския транспорт предлага опции за плащане през умни часовници, телефони и таблети.

Още по темата

Регулации, коитоискат да помогнат на технологичния прогрес

Балансът между темпа на развитие на технологиите и промените в регулациите е изключително трудна задача, а властите по света трудно наваксват. И все пак казусите, които ражда един град, предполагат бизнесът, който се опитва да ги реши, да получава подкрепа от държавата. Идеята е да има едновременно категорична рамка за опазване на данните, които се пренасят, опазване на конкуренцията и реална добавена стойност за всички. По тези въпроси Европейският съюз вече се е задействал активно.

Но у нас ситуацията е още по-усложнена –освобождаването на спектъра за 5G e под въпрос,  диалогът с Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) и министерство на транспорта и съобщенията за предлагане на честотния ресурс на адекватна цена в момента тече, а строителното законодателство е огромна пречка пред телекомите, които се готвят за 5G.

„В момента базовата станция има статута на малка водноелектрическа централа, ако говорим за категорията строително разрешение. Минаваме през целия сложен процес на инвестиционно проектиране, разрешение за строеж, проверка, разрешение за ползване. Всичко това, в зависимост от общината, отнема между 6 месеца и две години, като обичайно е две години за една отделна базова станция”, коментира Жанет Захариева, главен съветник „Регулация” към борда на Vivacom. „Проблемът е, че с всяко обновяване, с всяка нова мрежова технология, ние трябва пак да преминем през същата тази процедура - все едно наново изграждаме тази базова станция, макар че тя вече е там“.

Предизвикателствата стоят, но според Жанет Захариева телеком индустрията и държавата могат да стигнат до консенсус за подходящите икономически и регулаторни политики, които да отключат инвестиционния интерес на бизнеса за развитие на дигиталното общество и икономика на България. Така операторите, заедно с общините и гражданите ще оформят града на бъдещето, базиран на новите технологии.

Необходимостта да мислим за природата

Концепцията за умния град стъпва върху идеята да направим местата, в които живеем, по-устойчиви. Целта е да започнем да мислим повече за природата и това, което ѝ причиняваме. Докато в глобален мащаб все повече се говори за климатичните промени и начина, по който те влияят на качеството ни на живот, се появяват технологии, които могат да ни помагат да контролираме негативното си влияние. Датчиците за следене на качеството на въздуха например са възможност общинските власти да влияят на автомобилния трафик. Умният град се нарича така, не само защото събира важни бази от данни, а защото ги използва за вземането на интелигентни решения за управление на процесите, които имат ефект върху всичко– от трафика до енергийната ефективност.

Предизвикателствата пред нас

Според Vivacom най-трудното нещо в изграждането на умните градове у нас ще е финансирането им. 

„Всяко ново приложение и услуга, изисква инвестиции в оборудване, системи, софтуер и други”, посочват от телекома. Компанията напомня, че умните градове имат няколко основни бенефициента, а един от тях са гражданите. 

„Фокусът е върху подобряването на стандарта и качеството на живот на обикновения гражданин”, категорични са от компанията. „За да бъдат популярни тези услуги, очакването е те да са безплатни, или най-малкото много достъпни. Пример за това са умните светофари - гражданите ще ползват тези услуги без директно да плащат за тях”.

Сред бенефициентите попадат общините и градоначалниците, защото умните градове ще им позволят да контролират по-добре града и да управляват по-добре разходите, чрез интелигентно управление на осветлението например, посочват от Vivacom.

Третият бенефициент според телекома са държавните и общинските фирми и институции, които “ще могат да предложат по-качествени платени услуги на гражданите, като транспорт”.

В крайна сметка нито едно бизнес начинание, което иска да реши мащабен проблем, не може да прескочи предзвикателствата по пътя. Тенденциите показват, че крачим с все по-смела крачка към улиците на умния град. 

По статията работиха: автор Елена Кирилова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от