Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Архитект: Развитието на София минава през непопулярни мерки

Новата градска управа и общинският съвет да повишат данъка за втори автомобил и да въведат платено паркиране в целия град, препоръча Ангел Захариев

Архитект: Развитието на София минава през непопулярни мерки

Снимка: Димитър Кьосемарлиев, Investor Media Group

Визия за София“ е доста всеобхватен документ, в който има за всекиго по нещо. Представените цели имат доста широка подкрепа сред гражданите и те са извадени от анализи, срещи с фокус групи и проучвания и обхващат широк спектър от проблеми и цели за решаването им. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria архитект Ангел Захариев, управител на "А и А Архитекти".

Още по темата

“Главната задача на една подобна "визия" е да определи няколко основни цели и после с набор от инструменти те да бъдат постигнати. Тепърва предстои и промяна в Общия устройствен план (ОУП) и в нормативната база, които са част от инструментите за постигане на целите на "Визия за София", каза архитектът.

Той посочи, че много пъти е дискутирано, че е нужно отделно проучване за възможностите за застрояване на високи сгради.

"На първо място, това е въздушният трафик – Летище "София" е доста близо до града и съответно има и зони, забранени за високо строителство. Такива зони могат да се заложат в ОУП и да се изясни, че там не може да има високи сгради. Друг аспект е запазването на т.нар. „визуални коридори“ – това са гледките към важни културни, исторически или природни обекти – като например Витоша или "Александър Невски". Друг момент е запазването на традиционни за града силуети и характер на застрояването – ако имаме преобладаваща в центъра на града пет етажна или шест етажна градска структура, защо трябва да се правят 15-етажни сгради там? Това трябва да стане с промяна в ОУП", риторично попита архитектът.

Той отбеляза, че с новия ОУП ще се обезсилят всички стари планове и старите визи за проектиране. “Това е нещо, което се е случвало няколко пъти от 1989 г. насам и според мен е абсолютно редно да се случи отново", смята Захариев.

Той напомни, че има много интереси на различните участници в създаването на достъпна градска среда, но в крайна сметка е важен общият интерес и дългосрочните стратегически цели. Голяма част от тези цели са свързани именно с освобождаване на градско пространство и за озеленяване, за намаляване на вредните емисии във въздуха и за редуциране на времето, прекарано в трафика и повишаване на ефективността на градската икономика. Това неминуемо минава през намаляване на броя на автомобилите и освобождаване на центъра от автомобили.

"Това е неизбежен процес и сме го виждали вече прилаган успешно в много европейски градове", обясни управителят на "А и А Архитекти".

Ангел Захариев предложи "новата градска управа и общински съвет след изборите да повишат данъка за втори автомобил и да въведат платено паркиране в целия град. Това разбира се са непопулярни мерки, но в крайна сметка, как да постигнем целите без тях?"

По думите му монофункционалното планиране, което дели града на зони за спане, работа и отдих, е концепция от началото на ХХ век и въвежда ред, защото изкарва индустрията и замърсяващите производства извън жилищните територии, но в ХХI век това е голям проблем, защото създава голям трафик и недостатъчно използване на публичната инфраструктура.

"Поради липса на инвестиции в бизнес сгради в северозападните квартали като “Надежда”, “Обеля”, част от “Люлин”, те се превръщат в едни квартали-спални, а инвестициите офиси са в югоизточната или южната част на града и така се създава един голям транзитен трафик", посочи той.

Архитектът определи като много сериозен проблем за София, който е структурен, градоустройствения план на столицата, разделена на много жилищни зони, като помежду им има стари индустриални зони, които не са използваеми.

"Има много индустриални територии, които могат да се развият като многофункционални зони", убеден е Ангел Захариев.

Архитектът е категоричен, че в сегашния ОУП нормите за застрояване за доста завишени спрямо нормалното и затова и е налице това презастрояване.

"Параметрите за застрояване трябва драстично да се намалят с новия ОУП. Дори самите инвеститори и строители виждат, че по-трудно продават жилищата си и създават една среда, която е неустойчива във времето. Не е в полза на града и обществото да се създават нови гета", препоръча Ангел Захариев.

Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

гледано: 3200   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
1 гласа

По статията работи: Петя Стоянова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (10)

0
 
0
 
10
Mit1 до: IvanTerziev
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
На мен лично 3 неща не ми харесват в София:
- разчистването около кофите;
- липсата на големи площи за паркиране на много места, често обикаляш като луд из малките улички;
- *** гета, които трябва да се изнесат на други места, но поне по този показател сме доста по-напред от много европейски столици;
1
 
5
 
9
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
Вменяват ми да чистя общински тротоари, особено зимата, ама винетка за търговски имот е 5 пъти по-скъпа. Малко им се вижда, айде сега цяла София, па що не и по селата наоколо да гледам как обикалят общинските шкембета, да киризят кой си платил рекета. Аман вече, за свещи да ги дават! Данъкът имот е колкото една средна пенсия, ама да разчистят малко около кофите няма кой да се сети. Пари газим, в л-ната ходим!
1
 
9
 
8
vzhekoff до: national power
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
Ей, друго си е софийската аристокрация (за такива с твоето ниво - пояснявам - сарказъм). София към освобождението е била около 20'000 души, измежду тях 6000 турци, 6000 българи, другото - евреи, *** и арменци (без да влагам никакви етно-дискриминационни елементи). Батенберг като дошъл и се чудил конакът дали не е кокошарник. Та наследниците на тези, а също и на перачките от шопските села почвате да обяснявате на новодошлите, кой къде и дали има право да кара кола. Късопишковци :)
3
 
5
 
7
khao до: melon
преди 8 месеца
Няма профилна снимка
и после - изходни визи за софиянци. На море само след щателно проучване на семейството, доходи и тнт !
8
 
3
 
6
преди 8 месеца
Спасението е да се въведе софийско жителство.

Още от Икономика и политика
Пандемията удари и rent-a-car бизнеса в България