IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как се проверява качеството на горивата в лабораториите?

Всяко едно отклонение от нормата буди съмнение в качеството на горивото, заяви химик

09:56 | 25.08.15 г. 5
<p>
	Механични примеси, открити при анализ на дизелово гориво.<em> Снимка: Investor.bg</em></p>

Механични примеси, открити при анализ на дизелово гориво. Снимка: Investor.bg

В края на изминалата седмица приключи масираната проверка по бензиностанциите в страната, след като премиерът Бойко Борисов обяви, че горивата се продават с висок процент сяра и имали примеси като терпентин.

Как обаче се тестват горивата в лабораториите и какви данни могат да предоставят анализите?

Характеристиките на горивата са описани в специална наредба и лабораториите проверяват дали параметрите на пробите отговарят на това, което е разписано в документа.

„Всяко едно отклонение от нормата буди съмнение в качеството на горивото“, коментира пред Investor.bg Габриела Йорданова, химик в лабораторията на „Евротест - Контрол“. Тук фирми и недоволни от бензиностанциите граждани носят горива за проби. 

Лабораторията обаче не участва в последната кампанийна проверка на бензиностанциите. Тя работи основно с производители на гориво или пък с компании, ако имат съмнения за злоупотреби.

„Ние правим анализ на параметрите, не тълкуваме резултатите“, уточни специалистът. И посочи, че лабораторията е акредитирана да изследва, специално при горивата: нефт, дизел, газьол и котелно гориво. Целта на анализите е да се установи дали горивото отговаря на нормативната уредба.

Габриела Йорданова допълва: „Най-честите отклонения са по отношение на съдържанието на вода, при механичните примеси - ръжда, пясък и неразтворими органични съединения или отклонения в пламната температура (б. р. - най-ниската температура, при която източник на запалване възпламенява парите на горивото).

Максимално допустимото съдържание на вода в дизела е до 200 мг/кг.

Химиците изследват още доколко едно гориво може да се използва при ниски температури. Определя се граничната температура на филтруемост – това е тази температура, при която горивото все още е в състояние да преминава през филтър с определена скорост, допълни специалистът.

Тя поясни, че според нормите дизелът през зимния период (16 октомври – 15 април) трябва да е годен за ползване до минус 15°С. През летния период (16 април – 15 октомври) границата е плюс 5°С.

Изследват се още вискозитетът и плътността на горивото, които имат роля при процеса на изгаряне в цилиндрите на двигателя. Понижението и повишението на тези показатели извън нормата затруднява работата на двигателите.

При анализите се отчитат още цетановият индекс, дестилационните характеристики (летливост) на горивата, които оказват влияние върху пълното изгаряне, димността, нагарът, който се образува, и условията на впръскване. Изследват се и корозията, която течните нефтопродукти предизвикват върху медна пластина, както и други характеристики.

Що се отнася до съдържанието на сяра, нивото й трябва да се контролира заради вредните емисии при изгарянето на горивата. Минералният терпентин пък (white spirit) е един от продуктите, които се получават при преработката на нефт.

Лабораторията изследва около 200 проби годишно, цената на един анализ за дизелово гориво е около 400 лв., допълни Габриела Йорданова.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:57 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 0
balkando
преди 8 години
Далеч съм от мисълта, че младите не ги интересуват парите. Разликите са другаде - старите пушки или са станали част от схемата, или са се примирили да не вдигат пушилка. Младите влизат с големите амбиции, претенции и някакви идеали. Съществена разлика според мен. Затова в една система е важен кръговрата.Конкуренцията плюс публичност на проверките и резултатите, могат да стъжнят живота на много тарикати не само в областта на търговията и производството на горива. Дори в съдебната система за най-голям грях се счита изтичането на информация. Публичността събаря оградата между действителността в дадената област и представата на обществото за тази област. Естествено не изцяло, но в голяма степен представите започват да отговарят на действителността, при наличие на достоверна публична информация. Тогава общественото мнение е способно да заеме рационална позиция и демокрацията да работи. Включително и откъде да си заредим колата )
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Викаш младите по-малко ги интересуват парите или...Конкуренцията е така да, ето ШЕЛ като гръмнаха 2-3 скандала и ОМВ им е... ***....МОЖЕБИ единствено строги наказания по закон - например хванат ли некачествено гориво, веднага се отнема лиценза на конкретната бензиностанция и една яка глоба за веригата. Така ще знаят, че те няма да ги хванат, ама па АКО ги хванат, жална им майка и няма да смеят
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 2 rate down comment 0
balkando
преди 8 години
Старите пушки - да, прав си. Обаче в тази администрация трябва да влязат и млади хора. Освен това конкуренцията между бензиностанциите и публичността могат доста да ограничат корупцията.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 3 rate down comment 1
misanthrope
преди 8 години
И кой ще я прави тая проверка бе пич? Нали веднага ще се знае какъв % е за него и от къде се взема "правилната" проба
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 0
balkando
преди 8 години
Време е за подвижни лаборатории и проверки на място. После акт и затваряне, или стикер за един месец, че е чисто. За всички бензиностанции. Стационарните лаборатории може да са по-добре оборудвани, но нещата често се разлигавят, докато пробите пътуват, проверяват се, връщат се...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още