IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Под една пета oт фирмите в България имат продуктови иновации през 2016-2018 г.

Повече от половината oт предприятията иноватори реализират стоки или услуги, които са нови за пазара

14:24 | 30.06.20 г.
<p>
	<em>Снимка: Getty</em></p>

Снимка: Getty

Индустриалните предприятия запазват по-високата си иновационна активност спрямо тези от сектора на услугите, но като цяло иновативността на компаниите  остава ниска през  2016 - 2018 г. Това става ясно от последното изследване на Националния статистически институт (НСИ).

Според данните иновационната активност на предприятията в страната се увеличава слабо в периода 2016 - 2018 г. в сравнение с 2014 - 2016 г. Нарастването е с 2,9 пункта (от 27,2 на 30,1%). Ръст се наблюдава както при предприятията в индустриалния сектор, така и при тези в сектора на услугите - съответно с 3,7 и 2,5 пункта.

Иновационната активност на предприятията в индустрията (35,3%) е по-висока, отколкото на компаниите, предоставящи услуги (24,6%).

Очаквано най-големите иноватори са големите компании. Най-голям е делът на иновационно активните предприятия в групата на големите предприятия (с 250 и повече заети лица) – 76,1%. 

През 2018 г. оборотът на иновационно активните фирми съставлява 57% от оборота, а заетите лица – 57% от заетите във всички предприятия.

За периода 2016 - 2018 г. в 29,2% от иновационно активните предприятия повече от половината заети лица са с висше образование, докато в предприятията без иновационна дейност този дял е 17,3%.

През наблюдавания период 18,4% oт всички предприятия реализират продуктови иновации (нови или усъвършенствани стоки и услуги), а 20,8% внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси.

От предприятията с продуктови иновации най-голям е делът на тези, които през периода 2016-2018 г. реализират на пазара само нови или усъвършенствани стоки – 48,3%. Нови или усъвършенствани услуги предоставят 27,5% от предприятията, а едновременно нови или усъвършенствани стоки и услуги – 24,2%.

Повече от половината (51,5%) oт предприятията с продуктови иновации реализират стоки или услуги, които са нови не само за тях, но и за пазара, т.е. не са били предлагани преди това от техните конкуренти.

Фирмите осъществяват различни видове бизнес процесови иновации, като най-много от тях внедряват нови или усъвършенствани, става ясно от анализа за 2016-2018 г. Сред тях са: методи за производство на стоки и предоставяне на услуги - 11,6%;  бизнес практики за организиране на работния процес и взаимоотношенията с други предприятия и организации - 9.2%; методи за комуникация и обработка на информация - 8,9%;  маркетингови методи за промотиране, опаковане, ценообразуване, продуктов пласмент и обслужване след продажбата - 8.6%.

За осъществяване на иновации 15,9% от иновационно активните предприятия си сътрудничат с други предприятия, научни организации и други партньори. При големите предприятия (с 250 и повече заети лица) този дял е 26,9%.

През 2018 г. 41,3% от оборота на иновационно активните предприятия е реализиран от продажби на чуждестранни клиенти, като 26,5% се дължи на клиенти от държави - членки на Европейския съюз, и на Европейската асоциация за свободна търговия, а 14,8% - на клиенти от други държави. Клиентите от България формират 58,7% от оборота на иновационно активните предприятия, докато при предприятията, които нямат иновационна дейност, този дял е по-висок – 72,5%.

Най-висок дял на иновационно активни предприятия има в „Производство на лекарствени вещества и продукти“ (66,7%). В сектора на услугите след „Научноизследователската и развойна дейност“ (НИРД), в която всички предприятия са иновативни, тъй като НИРД е вид иновационна дейност, се нареждат дейностите в областта на информационните технологии (56,7%).

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 08:50 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още