IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Първата зарядна станция на Tesla в България е готова

Съоръжението е с четири колони и се намира на паркинга на пловдивския хотел „Империал“

08:02 | 30.01.20 г. 3
Автор - снимка
Създател
<p>
	<em>Снимки:&nbsp;</em><em>Димитър Михайлов, група &quot;Собственици на електромобили в България&quot;</em></p>

Снимки: Димитър Михайлов, група "Собственици на електромобили в България"

Град Пловдив, х-л „Империал“. Това е адресът на първата зарядна станция на американския пионер в сферата на електрическите превозни средства Tesla Inc. в България, научи Investor.bg.

T. нар. Supercharger е готов още отпреди Коледа, но все още не е открит официално, а колоните са обвити с найлони. Причината: компанията на Илон Мъск възнамерява да изчака още 2-3 седмици с официалното анонсиране, за да може да го направи заедно с откриването на станциите си в Сърбия - в Белград и край Ниш, които все още не са напълно готови.

Улицата около хотела все още е разкопана, което означава, че в близките дни е възможно и увеличение на капацитета на зарядните.

Хотел "Империал" се свързва с бившия градоначалник на града Иван Тотев. 

Фактът, че първата зарядна станция на американската компания е в Пловдив (т.е. на половината на разстоянието между турската и сръбската граница, б.авт.), не е изненада, за това имаше спекулации още от преди 3-4 години. Изборът на града бе препотвърден през миналата година, когато Tesla обнови своята карта на предстоящите станции за зареждане по цял свят. Картата показва кои региони са приоритетни за компанията.

Пловдив не е избран случайно, защото е част от коридора между Западна Европа и Турция. Supercharger коридорът минава през Загреб, Белград (където вече има 3 станции), Ниш, Пловдив и стига до Одрин.

Зарядната станция в Пловдив е с четири колони за зареждане и по всяка вероятност ще бъде от предното поколение на технологията Supercharger V2. Преди време тя получи актуализация и вече може да зарежда не само с до 120 kW, а с до 150 kW. По-бързо може да се зарежда само с последната генерация - Supercharger V3.Hidden Field

Пазарът в България 

По неофициални данни в България има над 80 aвтoмoбилa Теѕlа и oбщo над 850 eлeктpoмoбилa. Развитието на пазара обаче зависи и от сервизната мрежа, както и от зарядната инфраструктура. Най-близкият сервизен център на Tesla поне засега е във Виена. Поне по отношение на зарядните станции има по-сериозен напредък.  

Наскоро българското поделение на австрийския EVN разкри, че разработва план за изграждане на зарядна инфраструктура за електрически превозни средства в районите, в които оперира. В момента компанията е открила три зарядни станции в Пловдив с възможност за зареждане на два автомобила едновременно. Услугата е безплатна до края на тази година. Идеята на EVN е да изготви статистически преглед на потреблението, честотата и автомобилите, на базата на който да изгради план за разширяване на своя бизнес. За изграждането на въпросните зарядни станции са били необходими инвестиции в размер между 20 и 40 хил. лв на станция.

Друг голям играч в страната ни е Eldrive, която изгражда и управлява интегрирана мрежа от зарядни станции за електромобили на Балканския полуостров. Компанията работи с други фирми от различни сектори, например Shell, Фантастико и др.

Като цяло в България има мeждy 150 и 220 пyблични cтaнции. Cпpямo бpoя в Eвpoпa това e знaчитeлнo пo-мaлък брой, нo редица предприемачи работят сериозно по нови проекти.Hidden Field

Пазарът в Източна Европа

Royal Dutch Shell Plc, който е най-големият партньор за производителя на станции за бързозарядно зареждане Ionity, счита, че 2020 и 2021 г. ще са решителните за пробива на електрическите коли на пазара, след като много производители ще пуснат модели през този период. Компанията възнамерява предварително да се подготви за голямото търсене. Тя дава нов тласък на разширяването на бързозарядните мрежи към Централна и Източна Европа, като откри преди две седмици първите си станции от вида Shell-Ionity и Shell Recharge за региона – в Унгария.

Shell-Ionity бе открита на магистрала М7 в близост до езерото Балатон и ще улесни придвижването на дълги дистанции на шофьорите на електрически автомобили. Всяка от четирите колони предоставя потенциална енергия от 350 kW. Така пълно зареждане на електрически автомобил може да отнеме до 15 минути, което прави новите зарядни станции до 3 пъти по-бързи от сега наличните конвенционални устройства.

Като цяло базираната в Мюнхен Ionity планира да изгради в сътрудничество с Shell 21 станции в Централна и Източна Европа до края на 2021 г., покривайки Унгария, Чехия, Полша, Словакия и Словения. Инвестицията във всяка една станция с по 4 колони възлиза средно на около 500 000 евро, разкрива мениджмънтът на компанията.

Предизвикателствата пред бранша

Една от най-големите трудности пред играчите в бранша е намирането на правилния бизнес и ценови модел. Едва преди броени дни операторът на станциите за бързо зареждане Ionity (обща компания на VW, Daimler, Ford и BMW) представи нов модел на ценообразуване за директни клиенти, който трябва да влезе в сила на 31 януари 2020 г. Всеки, който като нерегистриран клиент възнамерява да зареди своя електромобил на една от 200-те станции за зареждане, налични в момента в Европа, ще трябва да плати 79 цента за зареден киловатчас. За регистрирани клиенти цената е 30 цента.

Досега Ionity начисляваше фиксирана ставка от осем евро на сесия в еврозоната, независимо от количеството електроенергия. Това означава, че разходите за зареждане на електричество за клиентите на Ionity ще се увеличи значително.

Колко голям заряд ще зареди електрически автомобил наведнъж, зависи от много фактори. Ако става дума за превозно средство с голям и празен акумулатор, цената на зареждане може да нарасне с до 100 процента до над 60 евро, така че консумацията става все по-важен фактор. По-специално, големите електрически автомобили, които се използват и при пътуване на дълги разстояния, практически консумират 20 или повече киловатчаса на 100 километра.

С тарифата на Ionity разходите за енергия за 100 километра дори могат значително да се повишат над нивото на разходите за автомобил с бензинов двигател. Високата цена може да бъде оправдана, наред с други неща, от специалното местоположение на станциите на Ionity директно по магистралите и с ненадминатата засега висока мощност на зареждане до 350 киловата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:16 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 5 rate down comment 24
miccaelis
преди 4 години
вие сте откачили ве батко, що треа гледате винаги в една посока, че тоз даже им "честитил на закупилите" ..... како си честитите нали тоя ток първо треа дое от некъде, второ що требе да е точно ток ?!? и трето с тия таралясници не мое повече от 300.км се измине и не на последно место първо требе има улици за тва, а това нещо липсва било у София, Пловдив или Пичковци 40 ..... Народа както винаги си остаа просс щот иска да бъде контролиран и заробван, то не че са с бензините не е така, ама бъдещето не е в батерийте а в нещо друго, не е лимитирано и го има навсякъде дет ше ви извади очите .....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 28 rate down comment 5
QuasiInvestor
преди 4 години
В момента по данни на МВР в България има 109 регистрирани автомобила Тесла... с изграждането на Суперчарджери в Пловдив и София (и вероятно скоро след това Одрин) - ще се покрие изцяло пътя от Европа до АзияВъобще - за момента Тесла си остават най-напредналата автомобилна компания в сферата на електрификацията - не само като технология, но и като инфраструктора - честито на закупилите навреме!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 32 rate down comment 2
civil
преди 4 години
"Хотел "Империал" се свързва с бившия градоначалник на града Иван Тотев." - Хотелът е именно негово притежание. И при тази ситуация това изречение е напълно излишно, така или иначе е извън контекста на темата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още