IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Р. Миткова: Има нужда от подобряване на финансовата грамотност на българите

В по-дългосрочен план събираемостта на дълговете у нас ще зависи от икономическата обстановка в страната и Европа, смята управителят на ЕОС Матрикс

08:00 | 06.06.12 г. 8
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Райна Миткова-Тодорова.<em> Снимка: Личен архив</em></p>

Райна Миткова-Тодорова. Снимка: Личен архив

Наскоро от Асоциацията на колекторските агенции отчетоха, че събираемостта на дълговете у нас в началото на годината се е подобрила и е близо до събираемостта, отчетена преди кризата. Въпреки това българските домакинства продължават да трупат дребни задължения, тъй като усилията и средствата им са концентрирани за изплащането на големите дългове.

До основните проблеми за задлъжнялостта на домакинствата в България, сред които са безработицата, забавените заплати и лошият разчет на семейния бюджет, се нареждат още ниската финансова грамотност и липсата на мобилност на работната сила.

Разговаряме с Райна Миткова-Тодорова за това как да избегнем натрупването на задължения към кредитори и доставчици на стоки и услуги, какви са тенденциите при задлъжнялостта на физическите лица и домакинствата и какви са законните процедури за събиране на дългове.

Райна Миткова-Тодорова е управител на компанията за управление на вземания и кредитен риск „ЕОС Матрикс“ и председател на Управителния съвет на Асоциацията на колекторските агенции, която беше основана в средата на 2011 г.

- Г-жо Тодорова, преди малко повече от половин година беше учредена Асоциация на колекторските агенции. Една от целите, които си поставихте, бе да работите за „изчистването“ на имиджа на фирмите, които събират дългове. Променят ли се според Вас нагласите на хората по отношение на колекторските фирми?

В последните няколко месеца с колегите свършихме доста работа, най-вече в посока на подобряване на прозрачността на нашата работа. Опитахме се да изнесем повече информация в публичното пространство по какъв начин работим и как е редно да се събират задължения.

Практика е кредиторът да наеме колекторска агенция, която да събере натрупаните от дадено лице дългове и има коректни законови начини, по които това да се случи. У българите обаче има насадени страх и погрешни представи от времената на прехода за събирането на дългове, което пречи  на нашата работа и до днес.

Така се заражда един омагьосан кръг - хората са притеснени и се укриват от кредиторите си, ние не можем да разговаряме с тях, да им предложим варианти и да ги предупредим за последиците от непогасяването на дадено задължение, в резултат на което губим всички. Кредиторът трябва да стигне до съд, ние  губим шанс да си свършим работата, а гражданите длъжници не успяват да уредят задължението си по бърз и безболезнен начин.

- Как хората да разберат, че си имат работа с некоректен събирач на дългове?

Има законна процедура, която се спазва от колекторските агенции и кредиторите при събирането на задължения. Обикновено първо се изпраща кратко съобщение с текст, който е съгласуван между колекторската агенция и кредитора. Длъжниците не следва да получават съобщения със заплахи, а напомняне за размера на задължението, към кой кредитор е то и срока за плащане, както и контакти за обратна връзка.

Втората стъпка са телефонните обаждания. Има правила за водене на такива телефонни разговори. Колегите на телефона минават доста стриктно обучение, по време на което научават какви са типовете клиенти, какви могат да бъдат техните притеснения, как да бъдат предразположени  към разговор, така че да им се предложи помощ, съвет, консултация. Разчита се на уменията на телефонния оператор, за да реагира адекватно на ситуацията. В тези разговори не е редно клиентите да бъдат обиждани, нагрубявани и заплашвани. 

Когато длъжникът не може да бъде убеден да погаси задължението си в телефонен разговор или изобщо не може да бъде открит, кредиторите обикновено наемат компании, които правят посещения на място. Специалистите са обучени, носят идентификационни документи, уведомителни писма. Преговорите продължават лице в лице и не е редно в един такъв разговор длъжникът да бъде притискан и заплашван. При нарушения е редно хората да сигнализират на съответните органи – полиция и прокуратура, защото очевидно има нещо нередно в цялата ситуация.

Последна актуализация: 20:27 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 0
Костадин
преди 11 години
Истинският българин се справя и без банките!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 1
STGEORGE
преди 11 години
"Когато длъжникът не може да бъде убеден да погаси задължението си в телефонен разговор "Някой би ли ми обяснил какво означава "да бъда убеден в телефонен разговор" ? Някой от някъде ми се обажда и ми казва плати едикаква си сума на еди коя си сметка. Е аз откиде да съм сигурен кой се обажда и на кого е тази сметка?!Ами всеки може да си посочи каквато си иска сметка и ако Аз преведа сумата не по сметката по която трябва след това какво ще обясня - "Някой ми се обади по телефона и Аз му изпратих парите!" - звучи идиотско нали ?!Карайно време е тези фирми да се научат да работят както трябва (с документи) !!!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 5 rate down comment 1
0pk
преди 11 години
Никой никого не бие да взима кредити. Лихварството не е от 20г. измислено. Всеки би трябвало да знае, че като вземеш и не върнеш следват санкции.Всичко друго е ала-бала.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 4 rate down comment 2
data
преди 11 години
А после банките да не хленчат че никой не тегли кредити ? Финансовата грамотност може много бързо да се подобри с приемането на елементарни правила от БНБ от сорта - не можеш да теглиш ипотечен заем без минимум 50 % само участие
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 6 rate down comment 0
kreditkiller
преди 11 години
Разбира се, че е подобрил финансовата си грамотност и е разбрал, че има работа с бандюги и затова е започнал да ги съди:За прецаканите от БАНКИТЕ:Можете да си върнете надвзетите суми от увеличените лихви.Банката НЕ МОЖЕ да направи кредита ВИ предсрочно изискуем, ако заведете дело срещу нея.Това е незаконно и тази клауза е неравноправна, с решение на КЗП.Всеки адвокат който неамете, ще спечели заведеното от вас дело.Ако не знае как става вижте излезлите РЕШЕНИЯТА на съда за осъдените банки и какво трябва да направите вашите искове.http://plamen1967.wordpress.com/woncases/Успех и споделете на повече хора.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 1
Sakamano
преди 11 години
Финансовата грамотност на българите си беше добра - никога не сме харчили повече отколкото можем да си позволим, докато не започнахте с това агресивно предлагане на кредити. Вие го развалихте, сега ще го "подобрявате"?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 1
FINTA
преди 11 години
Явно не само финансовата...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още