IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Арх. Здравков: Трябва да изведем хората от моловете и да ги върнем в града

Промени в четири политики ще трансформират облика на София в идните години, каза главният архитект на столицата

12:23 | 02.10.18 г. 29
<p>
	Главният архитект на София Здравко Здравков (в близък план) и главният архитект на Москва Сергей Кузнецов.&nbsp;<em>Снимка: БТА</em></p>

Главният архитект на София Здравко Здравков (в близък план) и главният архитект на Москва Сергей Кузнецов. Снимка: БТА

Независимо дали един град е с население от 1,5 млн. или 15 млн. души, ако искаме да го превърнем в град на хората, трябва да се обърнем към неговите жители – да ги изведем от моловете и да ги върнем обратно в градските пространства. Това каза главният архитект на София Здравко Здравков по време на първото от поредицата събития „Разговори за града“, на което специален гост беше главният архитект на Москва Сергей Кузнецов.

„Това става чрез добрите публични инвестиции, които правим в последните години, а крайният резултат от тях ще стане видим след няколко месеца“, посочи Здравков. Той допълни, че промени в четири основни политики ще трансформират облика на града в идните години. Те са свързани с подобряване на пешеходната достъпност, градската идентичност, мобилността и развиването на публичните пространства.

„В момента се извършва реконструкция на централната градска част по интегрирания план за градско възстановяване и развитие. Единият от проектите е на стойност над 20 млн. лв.“, каза Здравков и допълни, че крайната цел е наред с промяната на градските пространства да се промени и средата, така че магазините, които се намират по периферията, постепенно да изменят своя характер. „Знаете как Граф Игнатиев с времето загуби своя чар, наемите на магазините намаляха, очаквам след реконструкцията да върнем хората от търговските центрове в градските пространства“, изтъкна Здравков.

Той отбеляза, че предстои да бъде променена и средата около Зона 4 с проекта за обновяване на градината „Кристал“. Според Здравков развитието на градските пространства трябва да следва политиката на свързаност, поради което се работи и за развитието на Зона 3 с оглед подобряването на общата пешеходна достъпност в града. Тя трябва да свърже пространството около „Александър Невски“ с останалите пешеходни пространства, които се реконструират.

От 17 септември тече архитектурен конкурс, който да обхване пешеходните зони от улица „Алабин“ до площад „Света Неделя“ и Градската градина посредством улица „Съборна“. „Конкурсът е изцяло отворен и се радвам на помощта, която архитект Кузнецов предложи за популяризирането му сред професионалните общности в Москва. Целта е да намерим максимално добър екип, който да направи това пространство знаково“, каза Здравков.

Пространството около Света Неделя ще запълни липсващата връзка между пешеходните зони в града и ще създаде свързаност на площад „България“ с Ларгото, а впоследствие може да развие пешеходните връзки и до Централна гара, посочи главният архитект. По отношение на улица „Съборна“ той отбеляза, че това е мястото за скъпите магазини и бутици и за пешеходното развитие на града, така че целта е да бъде изцяло освободена от автомобили. „Конкурсът за пространството около Света Неделя е отворен, очаквам предложения от професионалните общности. Задачата е сложна, защото трябва да обхване архитектурата от периода между двете световни войни до социалистическата архитектура от 50-те години на миналия век“, каза Здравков.

Главният архитект отбеляза, че миналата седмица окончателно е била приета наредбата за преместваемите обекти и рекламната дейност, която въвежда силно рестриктивно отношение към рекламата в столицата.

Създадена е и нова наредба за анализ и симулация на трафика, която ще бъде представена през октомври. Тя предвижда да се изследва как сгради, които привличат голям трафик, влияят на общата картина на движението в града. Продължава работата и по унифицирането на информационните елементи на улиците с уеднаквяване на цветовите решения и на брандирането.

По отношение на мобилността архитект Здравков посочи, че постепенно, с няколко процента годишно, се намаляват местата за паркиране в столицата. „Предстои да направим анализ на пропускливостта на централната градска част, да проучим колко автомобила биха могли да се поемат от града, така че да се прецени необходимостта от изграждане на допълнителни паркинги в тази зона“, каза Здравков.

Във връзка с развитието на публичните пространства главният архитект посочи приключилия неотдавна архитектурен конкурс за преустройство на топлоцентралата на НДК. Той съобщи, че вече има издадено разрешително за строеж и предстоят тръжни процедури, така че една чисто индустриална сграда да се превърне в център за изкуство.

„Фокусът ни е ориентиран изцяло върху развитието на градските пространства и освобождаването им от автомобилите. Връзката с пешеходните пространства е наша основна политика, като целта не е да създаваме пешеходни зони от точка А до точка Б, а изцяло обвързан пешеходен център, като развием тази политика и в отделните райони, за да увеличим тяхната привлекателност“, каза Здравков.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:43 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

9
rate up comment 3 rate down comment 3
neverland
преди 5 години
Мани тия работи сув-мув. Това си е до манталитет бро ;) до това какво иска да покаже човек, до това как желае да го възприемат околните, до това какъв иска да му е образът сред околните :)
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 16 rate down comment 0
neverland
преди 5 години
Не работят в неделя не защото държат на семейните ценности, а защото са "табиетлии" и защото не им се плаща по скъпо за труд, прозаично.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 11 rate down comment 9
plamendev
преди 5 години
Моловете и всякакви търговски обекти освен бензиностанции и ресторанти трябва да са затворени в неделя, както е в повечето норални европейски държави. Целта на това е хората да прекарват повече време със семейството, да се забавляват и да отделят повече време един на друг. За съжаление не знам дали скоро ще достигнем до там да оценим, че семейството е много по-важно от някакви печалби.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 12 rate down comment 6
doba
преди 5 години
'Притежанието на подобна вещ е по желание и не е задължителна'То и да ядеш месо не е задължително, може да си рупаш ориз/жито.;)Откак го има света човек се е стремил да язди кон или поне магаре.Тези внушения, че може и без кола при мен не минават.Качили се на SUV с 8 и нагоре цилиндъра и повтарят: колата не е от първа необходимост, колата не е задължителна. Не на мен тия!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 10 rate down comment 2
doba
преди 5 години
khao, къде това, аз досега и лев не съм платил?Вярно, май отдавна не съм се отбивал в столичен мол.:)Във Варна, Бургас и Русе не са се сетили да искат пари още.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 14 rate down comment 5
neverland
преди 5 години
Е то никой не се ражда със зачислени два автомобила. Притежанието на подобна вещ е по желание и не е задължителна, не е от първа необходимост. А че хората се движат по линията на най малкото съпротивление е факт.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 24 rate down comment 0
khao
преди 5 години
и нали до оня ден слагахте синя, зелен зона именно хората да не идват много до центъра, сега обратното ... хората искат градинки, а вие точно тях застроявате ... имаме целото софийско поле а сме се набутали като сардини в 5% от него.Разширете града, а не мислете глупости !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 10 rate down comment 6
khao
преди 5 години
Хората предпочитат да отидат в моловете, където паркирането е БЕЗПЛАТНО.---абсолютна лъжа ... безплатно ама половин час, после е между лев и два на час !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 11 rate down comment 4
doba
преди 5 години
С въвеждането на т.н. синя зона центъра на града се опразва.Хората предпочитат да отидат в моловете, където паркирането е БЕЗПЛАТНО.Имам познат, застрахователен брокер. Той си измести офиса от центъра в МОЛ.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още