IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

КФН: Система със сключване на застраховка само на шофьора няма никъде в ЕС

Малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%, защото системата трябва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети, обясняват от регулатора

14:07 | 09.11.18 г. 15
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: БТА</em></p>

Снимка: БТА

За да се отчита персоналната отговорност и поведение на водачите, но и да се спазват българските закони. Така накратко от Комисията за финансов надзор (КФН) отговарят на най-често срещания въпрос по темата за системата "бонус-малус" -  защо „бонус-малус“ не се сключва на името на водачите. 

„Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР. Автомобилът може фактически да бъде владян от лице, различно от вписания собственик, само на базата на писмено пълномощно и може да бъде управляван от всекиго само с устно разрешение. Така се създава реалната възможност множество на брой шофьори да предизвикат пътно-транспортно произшествие с едно МПС. Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила“, поясняват от КФН в публикувани днес разяснения относно предлаганата от регулатора наредба.

Припомняме, че след като през последните седмици стана ясно, че проблемите със задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ (ГО) са напълно реални, управляващите се задействаха с намирането на решение. Преди дни Комисията за финансов надзор (КФН) публикува за обществено обсъждане проектонаредба за въвеждане на системата "бонус-малус". Новият подход предвижда финансови насърчения за коректните шофьори и сериозни санкции за нарушителите на правилата. Междувременно в парламента се обсъжда и темата с въвеждането на лимити при изплащането на обезщетения по неимуществени вреди на разширен кръг лица (след решение на ВКС от юли тази година), което на практика изправя застрахователния сектор пред две алтернативи – фалити на компании или драстичен скок на цената на ГО, тъй като дружествата не разполагат достатъчно голям буфер, който да покрие новите претениции. 

Според КФН система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз. Европейското законодателство изисква изрично „Гражданската отговорност“ да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил, уточняват експертите.

От поясненията става ясно още, че персоналната застраховка ще създаде други икономически утежнения. За пример се посочва едно семейство, което притежава един автомобил, който обаче се управлява от двама или повече водачи. Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плаща повече от една застраховка.

По повод обвиненията, че малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%, от КФН обясняват, че системата следва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети от застрахователни събития и след въвеждането на „бонус-малус“. Това означава, че по-малкият приход от добросъвестните шофьори следва да се компенсира от по-голям приход от тези, които са извършили нарушения на пътя. „Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус". Очаква се по-голямата част от собствениците на автомобили да бъдат в бонус класовете и да имат намаление на премията. Тяхното намаление трябва да се компенсира с увеличението, плащано от по-тесен кръг хора, което обуславя и по-големия процент на увеличение“, става ясно от обясненията на регулатора.

Относно санкциите за добросъвестни купувачи на автомобили, с които обаче са извършени множество пътно транспортни произшествия или административни нарушения, от КФН посочват, че ако „бонус-малус“ класът на автомобилите не се запазва, системата ще бъде заобикаляна много лесно чрез формално прехвърляне на други лица без нарушения, различни от шофьора с много нарушения. „Например, при натрупани много нарушения баща може да прехвърли автомобила си на своето малолетно дете или на друг близък роднина, който няма регистрирани нарушения“, обясняват експертите.

Новата наредба предвижда при покупка на автомобил купувачът лесно и бързо да може да получи информация от Гаранционния фонд относно статуса на автомобила, който го интересува, и да прецени дали да купи тази кола или да иска отстъпка от цената, която да покрие разходите му за по-скъпата застраховка. Това ще бъде и допълнително утежнение за собственика на автомобил, който допуска много административни нарушения или причинява много вреди при управлението на автомобила, защото този собственик ще бъде затруднен да продаде автомобила си.
От КФН уточняват и защо системата няма да се прилага за автомобили държавна и общинска собственост. Според тях системата „бонус-малус“ много трудно би могла да бъде съвместима с механизма на обществената поръчка. „В някои от държавните ведомства дори не се обявяват индивидуални данни за МПС, за които се сключват застраховките и по този начин не може да се проследи индивидуална история за тези конкретни МПС“, става ясно от отговорите.
 
Относно критиките, че стартът на системата и изрядните шофьори, и тези с нарушения ще тръгват от равни позиции, от КФН твърдят, че e приложен принципът, че човек трябва да е информиран предварително за евентуални неблагоприятни икономически последици за него от настъпването на промени в нормативната уредба. Чисто логически изрядните шофьори ще имат интерес да останат с такова поведение на пътя, а нарушителите да коригират своето поведение, пише в разясненията на регулатора.

Общественото обсъждане на новите текстове от наредбата приключва на 6 декември.

Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, в зависимост от поведението на водача на моторното превозно средство, покрито от застрахователен договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, е част от Кодекса за застраховането (чл.490, ал.5). Настоящият проект обаче не е част от обсъжданите в НС промени, касаещи предимно лимитите за изплащането на неимуществените обезщетения.

Предложението за въпросните лимити все още е в деловодството на парламента и не е изтеглено въпреки призива на премиера Бойко Борисов. Вероятно то ще бъде обсъдено по време на второ четене на промените в Кодекса за застраховането в бюджетната комисия следващата седмица.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:04 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 18 rate down comment 1
redcretin
преди 5 години
Изглежда КФН освен че лобират за мутро-застрахователния бизнес, са и неграмотни."Правният режим в България позволява дадено МПС да бъде прехвърляно на другиго само чрез нотариално заверен договор, като това не се отразява в регистрите на МВР. " - всъщност в правния режим НЯМА изискване за нотариална заверка. Това е напълно незаконно и е прокарано от лобито на нотариусите с цел придобиване на облаги от материален интерес от сделката! Никъде по СВЕТА няма подобна глупост - да не говорим че никой по закон НЕ МОЖЕ да изисква нотариален договор, нито МВР, нито местното данъчно - където се пре-регистрира колата след покупката! Но в Територията отдавна това не впечатлява никого - писаните закони се подминават, спазват се неписаните. Очаква се обаче орган като КФН да не прави подобни груби изцепки!"Малусът достига до 400%, а бонусът само до 25%, защото системата трябва да остане платежоспособна и да покрива настъпилите щети, обясняват от регулатора" - а как досега беше на печалба въпросната система, да запитам? Или им е малко?"Според КФН система със сключване на застраховка само на водача не съществува никъде в рамките на Европейския съюз." - като стана дума, никъде ПО СВЕТА няма и бонус-малус на база поведението на ПРЕДИШНИЯ собственик! Българска "иновация", ще ни запомнят с необятната ни глупост!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 21 rate down comment 3
993
преди 5 години
КФН удариха *** с прехвърляне на малуса по ГО на автомобила при прехвърляне/продажба... Все едно автомобилът сам е причинил ПТП-та, карал е с превичена скорост, отнел е предимство, паркирал е неправилно и т.н. Много интересно ще стане в автокъщите ;-) "Може ли да си купим автомобил без малус или с голем бонус? Сори, нема такова животно :-D" Абе КФН от къде ги намерихте тези "експерти" и къде по света има такава система? :-D Посочете само една държава!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 7 rate down comment 9
Shadow1
преди 5 години
Много добре, валидни причини са написали от КФН. Съгласен съм с повечето, не съм съгласен с това че можело лесно да се възползваш от изчистване на историята на автомобила като го прехвърлиш на друг, понеже ако водачът продължи да трупа нарушения и системата ги отчита на другият човек който добросъвестно е позволил да прехвърлят колата на негово име, много бързо ще спрат да са в добри отношения тези хора... По бързо отколкото повечето странични наблюдатели си мислят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 25 rate down comment 3
abdul
преди 5 години
"Има страни в Европейския съюз, където в талона на автомобила изрично се вписват всички водачи, които имат право да го управляват, и законът не позволява водачи на дадено МПС да бъдат лица, които не са вписани в талона. Такава система позволява при сключването на застраховката реално да се отчитат характеристиките на действителните водачи на автомобила"Я пак? Как точно се отчитат характеристиките на действителните водачи?"Европейското законодателство изисква изрично Гражданската отговорност да покрива отговорността на лице, което управлява кола, дори и без да е собственик. Също така трябва да се покрива отговорността на лица, които управляват съответното МПС без разрешение (например при кражба) или без валидно свидетелство за правоуправление. Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил, уточняват експертите."Я пак? Кой покрива отговорността при ПТП на открадната кола без ГО? Собственика? Този който я е откраднал или "Гражданската на колата", дето я няма или ГФ?"Това по същество налага застраховката да бъде свързана с определен автомобил, уточняват експертите."Да, ама НЕ ГО налага, ама я да видим кои са тези експети??"Тогава за управлението на този автомобил ще трябва да се плаща повече от една застраховка."Точно така. Резултата би трябвало да е няколко, но по-евтини ГОта. На човек. Който е шофьор носи риск, който не е шофьор - не. Не е ли логично? Караш - плащаш, не караш - не плащаш. Може да има надбавка ако посочи, че ще кара камион/трамвай/автобус. Но водещ задължително трябва да е шофьора!"Съгласно предоставената от МВР статистика по-голямата част от водачите са изрядни и нямат регистрирани нарушения или причинени вреди и чисто математически процентът "бонус" няма как да бъде по-голям от процента "малус"." Чисто математически ГО-то вече поскъпна.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 41 rate down comment 3
khao
преди 5 години
това с водачите да бъдат вписване в талона на автомобила е тотална гл.упост... както и довода че го нямало никъде в ЕС, то в ЕС никъде няма и толкова тъ.пи и крадливи политици, но това не го давата като сравнение никога !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още