Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

Водачите с нарушения ще плащат „Гражданска отговорност“ с надценка до 400%

До 6 декември в КФН очакват мнения и становища по проекта за въвеждане на системата "бонус-малус"

Водачите с нарушения ще плащат „Гражданска отговорност“ с надценка до 400%

Снимка: Pixabay

Водачите с рисково поведение на пътя ще плащат задължителната застраховка "Гражданска отговорност"  до 400% надценка, а спазващите правилата ще ползват отстъпка до една четвърт от сумата.

Още по темата

Това предвижда проектонаредба на Комисията за финансов надзор (КФН) за въвеждане на системата "бонус-малус". Новият подход предвижда финансови насърчения за коректните шофьори и санкции за нарушителите на правилата. Небанковият финансов регулатор прие на първо четене проект на Наредба за единните изисквания за коригирането на застрахователната премия, съобщи пресцентърът на КФН.

Избраният от предложенията на международния консултант вариант е резултат от дейността на работна група, която включва експерти от КФН, МВР и Министерство на транспорта и съобщенията.

Предложената система "бонус-малус" ще се прилага на територията на България.

Предвидени са общо 20 класа, като базовият клас (8) е равен на базовата застрахователна премия – премията, както е определена от застрахователя без допълнителни изменения.

Ще бъдат въведени седем класа бонус (1-7), които ще се прилагат към собствениците на коли с безрисково поведение на пътя и за които премията ще се намалява. Максималното намаление ще бъде с 25% от базовата премия.

Ще има и дванадесет класа за малус (9-20), които ще се прилагат спрямо собствениците с рисково поведение на пътя, за които премията ще се увеличава, като максималното увеличение ще бъде 400% (четири пъти) спрямо базовата премия.

При въвеждане на системата всички собственици на моторни превозни средства ще бъдат поставени в базовия клас и няма да получават нито увеличение, нито намаление на застрахователната премия.

Ако през първата година не са извършени нарушения по пътя, нито са изплащани обезщетения за причинени вреди, собственикът ще преминава в следващия по-нисък клас и при следващо сключване на застраховката ще получава намаление.

Когато обаче са причинени вреди или нарушения при движението по пътищата, "бонус-малус" класът на собственика и съответно за автомобила ще расте и при последващо сключване на застраховката премията ще се увеличава.

Нарушенията в зависимост от тяхната тежест са класифицирани в седем категории. Най-леките са в първа категория и ще увеличават "бонус-малус" класа с една степен.

Най-тежките нарушения са в седма категория с деветнадесет степени, като собственикът или автомобилът отиват в най-високия "бонус-малус" клас.

За да се избегнат манипулации, "бонус-малус" класът на автомобила ще се запазва и при неговото прехвърляне, както и при прекратяване на регистрацията.

С проекта на наредба се цели създаването на механизъм, който да доведе до по-справедливо разпределение на застрахователната премия между лицата, които сключват полицата "Гражданска отговорност" на автомобилистите, посочват от КФН.

Регулаторът възнамерява по този начин и да гарантира финансовата стабилност на системата, така че да не се застрашава платежоспособността на застрахователния пазар.

КФН прогнозира, че режимът няма да предизвика събирането на по-високи средни премии от пазара, нито да способства за намаляване на тези средни премии.

Крайната и най-съществена цел е да се създадат условия за намаляване на пътнотранспортните произшествия и особено на тежките, които водят до загуба на човешки живот или трайно инвалидизиране и по този начин да бъдат предотвратени както лични страдания на жертвите и техните близки, така и да бъдат ограничени вредите за държавата и обществото, коментират от КФН.

Проектът на наредба и мотивите, както и докладът на консултанта, са публикувани на страницата на Комисията за финансов надзор за обществено обсъждане в рамките на 30 дни: http://www.fsc.bg/bg/normativna-uredba/obshtestveni-konsultatsii/

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (8)

0
 
0
 
8
Ivan N. до: neverland
преди 6 месеца
Няма профилна снимка
Пич, който си кара 200 коня за 100 000 евро не му дреме, че ще му вдигнат гражданската 4 пъти... и ще предложава да си кара както си знае :)
0
 
2
 
7
neverland до: majnata
преди 6 месеца
Няма профилна снимка
За нов внос от Италия или от къде си, явно няма да си носи точки автомобилът, но ако си сменя собствениците вътре в страната що да не пази информация за класа, точките, да е като данъка :)
Искам много да го приемат :) Да видя най накрая как 200 коня могат да се карат в ограничението на скоростта :) Тарикатите ще поотпуснат педала на газта, сигура :)
1
 
1
 
6
majnata до: neverland
преди 6 месеца
Да го ***** ти ... кат си внесеш от майната си кола как ше доказваш простотиите на предния собственик ?! Или върви доказвай че нямаш сестра ...
0
 
1
 
5
abdul до: neverland
преди 6 месеца
Няма профилна снимка
Ако трябва да съм честен и на мен ми допада това :-).
Само, че има една подробност - при големите и опасни катастрофи обикновено автомобила е тоталка, от тук и подозирам, че това с класа вързан с автомобила ще жулят най-много разни телефони, светофари, пререждане, бус ленти и т.н. глупости.

Ако е на шофьора И автомобила е ок. Но на собственика е безумие според мен.
1
 
1
 
4
преди 6 месеца
Няма профилна снимка
Странна работа. В парламента - гласуват правила дето ще важат от физически лица - в полза на частни дружества. Заради водача - глобяват колата. Такие вот дела, едва ли има разумно обяснение! Важното е едни пари да се лобират към правилните хора, другото са алабализми за природонаселението!

Още от Икономика и политика
Борисов: Очакваме още по-силно икономическо сътрудничество с Германия