IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

1/3 от въздушните маршрути в света са изгубени заради коронавируса

През идните години полетите вероятно ще са свързани с повече спирания на летищата, по-дълги пътувания и допълнителен вид транспорт

12:40 | 06.12.20 г. 1
<p>
	<em>Снимка: Bloomberg LP</em></p>

Снимка: Bloomberg LP

Преди коронавируса десетилетният бум на авиацията създаде мрежа от близо 50 хил. въздушни маршрута, които пресичаха света. За по-малко от година пандемията е изтрила от картата близо една трета от тях, пише Bloomberg.

Затварянето на граници, националните блокади и опасенията от заразяване с COVID-19 от други пътуващи нанесоха тежък удар на пътническия трафик. В момент, когато хиляди вътрешни и международни връзки изчезват напълно от графиците на авиокомпаниите, светът изведнъж вече не е толкова малък.

Кризата предизвиква мащабно социално и индустриално преустройство, което се случи през половинвековното разширяване на пътуванията по въздух. През идните години бизнес пътуванията и ваканциите в чужбина вероятно ще са свързани с повече спирания на летищата, по-дълги пътувания и може би допълнителен вид транспорт. Дори да бъде открита ефективна ваксина, икономическата реалност на възстановяването може да означава, че някои полети без прекачвания са изчезнали завинаги. Авиационна Авиационна

Със затварянето на практика на границите от Европа до Нова Зеландия мнозинството от изгубените маршрути в света неизбежно са трансгранични. Но хиляди вътрешни полети също са спрени, което отразява натиска върху авиокомпаниите у дома в момент, когато съкращават работни места и изтеглят самолети, за да достигнат до обем на разходите, отразяващ потиснатото им положение.

В края на януари 47 756 оперативни маршрута пресичаха света, над половината от които в САЩ, Западна Европа и Североизточна Азия, сочат данни на OAG Aviation Worldwide. До 2 ноември в глобален план е имало само 33 416 маршрута, показват още данните.

В Харви Бей, малък туристически град на Източното крайбрежие на Австралия, местните жители тъгуват за последната им пряка въздушна връзка със Сидни, основния местен и международен изходен пункт на страната.

Полетът бил един от осемте регионални маршрута, които бяха премахнати от Virgin Australia Holdings след фалита й през април под дълговото бреме от 6,8 млрд. австралийски долара (5 млрд. щатски долара).

„Живеем с надеждата, че те ще се върнат“, казва Дарън Евърард, заместник-кмет в областния съвет, който отговаря за икономическото развитие на района. Сред най-тежко пострадалите е местен производител на части за камиони, който разчитал на полета, за да достига до купувачи в Сидни.

Глобална мобилност

Харви Бей, на над три часа с кола от главния град на Куинсланд, Бризбейн, е най-известен като отправна точка на обиколки за наблюдение на китове и пътувания до близкия остров Фрейзър. Полетът от града до Сидни е една от над 14 хил. връзки, които са били закрити в световен мащаб от началото на пандемията, сочат данните на OAG.

Австралийската столица Канбера също е изтрита от международните карти. Градът няма вече директни полети в чужбина, след като Singapore Airlines прекрати услугите си от Сингапур през септември.

„Ще са необходими поне четири-пет години свързаността да се върне на нивото в края на 2019 г.“, казва Субхас Менон, генерален директор на Асоциацията на азиатско-тихоокеанските авиокомпании, която представлява регионални превозвачи, включително Singapore Air, China Airlines и Cathay Pacific Airways. „Някои от тези маршрути може никога да не бъдат възстановени“, смята Менон.

Всичко това подкопава финансовата тежест на авиацията. Но по-трудно ще бъде оценен ударът за приноса на авиокомпаниите към глобалната мобилност и социалните възможности.

Преди коронавируса индустрията осигуряваше 65,5 млн. работни места, над половината от които индиректно чрез туризма, и имаше глобално икономическо въздействие на стойност 2,7 трлн. долара, сочи докладът от 2019 г. „Ползи от авиацията“ на групи в индустрията, сред които и Международната организация за гражданска авиация, която е агенция на ООН.

Крехки маржове

Авиокомпаниите добавят маршрути у дома, за да отговорят на натрупаното търсене на практически единствения им функциониращ пазар. Пътническият въздушен трафик в САЩ се е възстановил на над 50% от нивата си преди вируса в края на миналия месец, сочат данни на FlightAware. В Китай той почти е достигнал обичайните си нива.

А миналата седмица Singapore Air възстанови директния си полет между Сингапур и Ню Йорк, който е най-дългият в света, в момент, когато малката островна страна опитва да запази значението си като глобален авиационен хъб.

Само в Азия оперират 790 нови маршрута този месец, които не са съществували преди една година, показват данните на компанията за анализи на авиационната индустрия Cirium. Източният китайски град Иу в провинция Джъдзян, трябва да се сдобие с 90 нови директни полета от Пекин през ноември.

Но новите връзки са значително по-малко от 2279-те маршрута в Азия, които вече изобщо не оперират. През ноември миналата година между Алмати и Нур-Султан в Казахстан е имало над 1000 полета. Този месец няма нито един.

В САЩ главният изпълнителен директор на American Airlines Group Дъг Паркър предупреди миналия месец, че части от страната може да останат изолирани, ако няма по-голяма подкрепа от правителството.

„Със сигурност ще бъдат спрени услугите към малки общности и ще има много по-малко услуги към по-големите общности“, каза Паркър на 8 октомври в интервю за CNBC. Той допълни, че авиокомпанията е спряла полетите до 13 американски града и удължава ограниченията през ноември.

Маршрутите с най-крехки маржове на  печалбата ще си отидат първи, а авиокомпаниите ще опитат да запазят връзките, които захранват с пътници по-големите туристически хъбове, казва Дирк-Маартен Моленаар, базиран в Амстердам ръководител на отдела за пътувания и туризъм в Европа, Близкия изток и Северна Африка в Boston Consulting Group.

В австралийския град Харви Бей Евърард не се предава, след като градът с 52 хил. души население беше принудително изолиран от Сидни.

„Има много семейства, на които им липсва тази свързаност. Жалко е, че я загубихме, но сме доста устойчиви хора“, казва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:45 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от На път виж още

Коментари

1
rate up comment 2 rate down comment 0
Whitestar
преди 3 години
Нищо учудващо. Самите фалити поради високи дългове са показателни, че нещо в Цено образуването на полетите е неточно! Все пак, едно събитие, като корона кризата може да се разглежда и като следствие или отключва фактор за процеса на стагниране полетите.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още