IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Как пандемията променя пазара на изкуство?

Продажбите на произведения на изкуството в световен мащаб намаляват с 22% през 2020 г., но в Азия сделките процъфтяват

11:12 | 19.03.21 г.
<p>
	<em>Снимка: Al Drago/Bloomberg</em></p>

Снимка: Al Drago/Bloomberg

Лъскавата изложбена зала в Базел, където колекционери купуват изкуство и издирват нови таланти, тази година вероятно ще бъде изпълнена с множество социално дистанцирани швейцарци, чакащи за ваксина срещу COVID-19.

Сградата Herzog & de Meuron обикновено е домакин на едни от най-големите световни панаири на изкуството през юни. Миналогодишното събитие обаче беше отменено заради пандемията, а тазгодишното засега е отложено за септември. Междувременно прилежащият конгресен център беше превърнат във ваксинационен център.

Изкуството беше силно засегнато от въздействието на блокадите заради вируса, забраните за пътуване и социалното дистанциране. Панаири като Art Basel пострадаха повече, защото бизнесът за покупка и продажба на изкуство трябва да се адаптира, за да ограничи щетите, пише онлайн изданието investing.com.

Продажбите на произведения на изкуството в световен мащаб намаляват с 22% през 2020 г. до 50,1 млрд. долара, според оценки на UBS и Art Market. Това е най-големият спад след финансовата криза. Картината е неравномерна, тъй като покупките от ултрабогаташите, особено от Азия, се задържат стабилни.

За разлика от финансовата криза в периода 2007-2009 г., когато много от богатите в света загубиха пари, супербогатите станаха по-богати по време на пандемията, тъй като финансовите стимули и нестабилните пазари послужиха за увеличаване на състоянието им. Големите аукционни къщи, водени от Sotheby's и Christie's, вече бяха използвани за наддаване по телефона и онлайн продажби и така удовлетвориха очакванията на богатите си клиенти.

И двете компании отчетоха спад на резултатите си, но видяха рекордна онлайн активност и устойчивост сред азиатските купувачи. Предпандемичният интерес към чернокожите и жените артисти също продължава да расте.

Аукционните къщи се надяват да надградят върху това, като се възползват от притока на млади колекционери, които смятат, че онлайн светът е по-достъпен от аукционните зали в стар стил. "Има огромно задържано търсене и ще има бум на разходите, след като стигнем до малко повече стабилност и предсказуемост", коментира главният изпълнителен директор на Sotheby’s Чарлз Стюарт пред Ройтерс.

Christie's беше домакин на онлайн продажба на цифрови произведения на изкуството, събрала рекордните 70 млн. долара. В онлайн търг, проведен в продължение на 14 дни, наддаванията за произведението на американския художник Бийпъл започваха от 100 долара и се ускориха драстично, като 22 милиона посетители се включиха в последните минути на наддаването.

Аукционната къща планира и по-нататъшни подобни продажби на произведения на изкуството, които съществуват само в цифрова форма.

Изглежда, че все повече хора са склонни да купуват произведения на изкуството онлайн, без да видят първообраза. „Това, което забелязахме, е простата поведенческа истина, че колекционерите са по-склонни от всякога да купуват от изображение“, казва Рейчъл Леман, съосновател на нюйоркската галерия Lehmann Maupin. Тя допълва, че цифровото пространство представлява предизвикателство за художници и произведения на изкуството, които не се превръщат добре в онлайн изображение.

Последна актуализация: 06:48 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още