IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Смъртта на една легендарна марка

Какво доведе Saab до това положение?

10:28 | 17.08.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Saab 9-3 слиза от конвейера на фабриката в Тролхетан. Снимка: NEVS</p>

Saab 9-3 слиза от конвейера на фабриката в Тролхетан. Снимка: NEVS

Още през септември четвърти пореден собственик на марката Saab може да обяви банкрут, след като компанията за доставка на компоненти Labo Test поиска от съда да обяви такава мярка спрямо концерна NEVS. Той дължи 22 000 долара, но неговите шефовете твърдят, че все още са далеч от обявяване в неплатежоспособност и това са „краткосрочни финансови трудности“. Как обаче се стигна до това една от легендарните марки на Европа да бъде на ръба на оцеляването? На този въпрос отговаря анализът на изданието Wheels.

Всеки фен на марката може да ви каже, че лошите времена за Saab започват още през 1989 г., когато компанията е отделена от Scania и половината от нейните акции са продадени на General Motors, а другата половина остават у шведската компания Investors AB. Всички нови модели започват да се правят на глобалните платформи на GM. Така например Saab 900 от 1994 г., неговият наследник 9-3, както и 9-5, се конструират с компоненти от Opel Vectra.



Много от ценителите на марката започват да се оплакват от тази тенденция. Освен това иновациите липсват – през 1978 г. Saab 99 е един от първите модели с турбина, докато през 1998 г. Saab 9-5 може да се похвали само с вентилация на предните седалки. Въпреки това компанията излиза на печалба за първи път от доста време.

През 2000 г. GM изкупува втората половина от акциите на Saab Automobile, като все още нищо не предвещава приближаващото се бедствие. Две години по-късно излиза новият 9-3 на базата на Opel Vectra C, който се продава добре. Точно тогава обаче собствениците правят маркетингова грешка, като се опитват да продават на американския пазар Saab 9-2X и Saab 9-7X. Първият модел е на базата на Subaru Impreza, а вторият – на базата на Chevrolet Trailblazer. Двата автомобила си печелят подигравателните прякори „Саабару“ и „Тролблейзър“, продажбите тръгват надолу, а в GM започват да се замислят дали Saab изобщо им е нужен.

Така се стига до 2008 г., когато концернът обявява официално, че иска или да продаде марката, или да я погребе. Кандидатите не са малко - BMW, Fiat, Geely, Hyundai, Magna, Renault и Tata Motors. В крайна сметка GM започва преговори с група инвеститори от компанията Koenigsegg и от китайския концерн Beijing Automotive Industry Holding.

Разговорите обаче са неуспешни и през 2010 г. Saab е продаден на холандската компания Spyker. От GM поемат ангажимента да продължат да доставят компоненти за разработените и готови за серийно производство Saab 9-4X на базата на Cadillac SRX и Saab 9-5 на базата на Opel Insignia.

Година по-късно в Spyker вече са наясно, че сами, дори с технологиите на GM, няма да се справят със съживяването на Saab. Холандците започват да търсят помощ и след редица преговори избират за партньори китайските компании Pang Da и Youngman. Сделката обаче е блокирана от General Motors, където не искат да дават своите технологии на китайците.

Така се стига до декември 2011 г., когато Saab Automobile обявява банкрут. През лятото на 2012 г. марката Saab е закупена от компанията National Electric Vehicle Sweden (NEVS), която принадлежи на китайски инвеститори. Решено е първоначално да се стартира с производство на електромобили, както и на новото поколение на Saab 9-3 на платформата Phoenix, разработена по времето на Spyker.

Облаците над Saab временно се разсейват, след като във финансирането се включва китайската компания Qingdao Qingbo Investment, която изкупува 22% от акциите на NEVS. През лятото на 2013 г. заводът в Тролхетан започва работа, а през септември от конвейера слиза първия автомобил – Saab 9-3. През май тази година обаче Qingdao Qingbo спира финансирането и заводът затваря.

Какво следва оттук нататък. В NEVS вече са наясно, че няма как да върнат славата на Saab с пускането на модела 9-3, който в този си вид е от 2002 г. Никой няма интерес към стария Opel Vectra, пък дори той да е облечен в шведски костюм. Затова и перспективите пред Saab са доста мрачни, още повече, че марката на два пъти бе реанимирана и двата пъти това се оказа почти непосилна задача. Последните надежди за нещо положително са свързани с концепта Phoenix, показан през 2011 г. Именно на неговата основа трябваше до края на годината да се появи новият Saab 9-3. Сега обаче положението изглежда неспасяемо...

Още новини с автомобилна тематика четете в Automedia.bg

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:13 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още