Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

САЩ

IPO пазарът в САЩ не издава безразсъдна еуфория

Последните първични публични предлагания на непечеливши компании не са представителни за настроенията на инвеститорите

IPO пазарът в САЩ не издава безразсъдна еуфория

Снимка: gettyimages

Последните първични публични предлагания (IPO) в САЩ не показват, че инвеститорите са безразсъдно еуфорични, пише Марк Хълбърт за MarketWatch.

Това е важен извод, тъй като много компании, които станаха публични, като например Uber и Lyft, набраха десетки милиарди долари без дори да са печеливши. Това сочеше, че инвеститорското доверие в бъдещия растеж на тези компании граничи с наивността.

Това е некоректно допускане, смята Джей Ритър, професор по финанси в Университета на Флорида и един от водещите IPO експерти. Той обръща внимание на няколко дългосрочни тенденции, които нямат много общо със сигнала, който IPO пазарът изпраща относно състоянието на борсата.

1. Низходяща тенденция при младите технологични фирми, които стават публични

Ритър посочва, че все повече компании не излизат на пазара, преди да достигнат зрялост и да станат големи. Това е особено вярно за технологичния сектор. Вместо това повечето млади технологични фирми биват поглъщани от по-големите.

През последните няколко години „85-90% от успешните компании за рисково инвестиране излизат от инвестициите си чрез продажба на придобитите фирми, а не чрез IPO”.

Този тренд може да бъде проследен назад до спукването на дотком балона, така че не е нов.

2. Биотехнологичните IPO-та

В отсъствието на млади технологични фирми на IPO пазара на него започнаха да доминират биотехнологичните компании. Според Ритър това е така за седма поредна година. От общо 57 IPO-та през тази година 26 са в този сектор. Това е логично, тъй като огромното мнозинство от фирми в сектора никога не са излизали на печалба.

Увеличеният дял на IPO-та на непечеливши компании означава, че е намалял броят на младите технологични компании, които стават публични.

3. IPO-та на ресторанти

Ако се абстрахираме от въпросните два сектора, има ли дългосрочна тенденция повече непечеливши компании да стават публични? Ритър казва не, като посочва IPO-та на ресторанти. Той констатира намаление в броя на ресторантските вериги, които стават публични, но не и намаление на рентабилността им.

Тези разсъждения не означававт, че всяко от последните IPO-та ще е добра инвестиция. Без съмнение много няма да бъдат. Това означава, че инвеститорите са били доверчиви.

Целта на тази историческа разходка по Wall Street бе да покаже, че не можем да съдим от състоянието на IPO пазара, че инвеститорите са безразсъдно еуфорични, завършва Хълбърт.

По статията работиха: Петър Нейков, редактор Елена Илиева
Още по темата: САЩ IPO

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от САЩ
Тръмп: Виждаме голям прогрес в разговорите с Иран