Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Web

КЗП: Липсват единни правила при онлайн търговията в глобален план

В България прилагаме законодателство за съхранение на потребителското доверие, посочи Димитър Маргаритов

гледано: 2827   Още видео
Рейтинг 1 Рейтинг 2 Рейтинг 3 Рейтинг 4 Рейтинг 5
0 гласа

Все още не се обединяват институциите, за да изготвят единни правила в електронната търговия в глобален мащаб, които да гарантират на потребителите, че откъдето и да пазаруват ще имат еднаква сигурност – право на отказ в определен срок, данни за търговеца, истинност на офертите.

Още по темата

Коментарът направи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по телевизия Bulgaria ON Air по повод започналите преговори между Европейския съюз и 47 страни членки на Световната търговска организация за общи регламенти за онлайн търговията.

Маргаритов подчерта, че основният проблем в световен план е липсата на сигурност. По думите му от това страда и потребителското доверие към онлайн средата. Докато в Европейския съюз действат сходни правни норми, извън него те липсват и това създава условия за потребителски казуси. Затова според него тази мярка е добре да се случи, за да се създаде рамков документ, въз основа на който да се стигне до универсални правила от полза за потребителите и всяка държава да ги въведе в националното си законодателство.

„Нещо като конвенциите, които в международното право регулират основните свободи на гражданите и оттам вече всяко национално законодателство се съобразява неминуемо с жалоните, които се залагат в тях", посочи той и даде за пример жалбите в КЗП. "И нашите проучвания, и постъпващите жалби сочат, че когато става въпрос за пазаруване извън територията на ЕС, най-често проблемите са със сайтове, които са китайски.”

Маргаритов обясни, че много често окончанието на електронния им адрес не отговаря на стандартното обозначение за Китай, което може да  подведе потребителите. „Затова е важно хората да имат възможност, преди да купят от даден сайт, да проверят коя е страната, в която е базиран търговецът, администриращ този сайт. Нашето законодателство задължително изисква от търговеца да посочва тази информация и своите данни, но има държави извън ЕС, в които няма такова задължение”, съветва председателят на КЗП. 

Според Димитър Маргаритов големият въпрос е как може да се стигне и какво би могло да „принуди” държавите да вървят по пътя на единното законодателство в областта на онлайн търговията. „Това не е толкова административен механизъм, а се прави в името на потребителското доверие. Почти двойно в рамките на три години ще скочат оборотите. Затова е важно потребителското доверие да бъде съхранено и да бъдат създадени гаранции, че хората ще пазаруват, без да се притесняват от това, че може да отидат парите им някъде и да не дойде стоката, или че някой ще ги измами и т.н.”, посочи експертът.

По негово мнение самите търговци имат интерес да се върви към единни правила, подкрепени от представителствата на потребителските организации и на организации като СТО. „Например, Китай – убеден съм, че и при тази изключително силна конкуренция в онлайн средата в някаква степен има стимул на държавно ниво да възприеме такива правила”, категоричен е Димитър Маргаритов.

„Хубавото е, че ние като контролен орган в България прилагаме едно законодателство, което е постигнало най-високите върхове в момента в световен мащаб. От нас се изисква единствено то да бъде спазвано коректно от търговците, които са базирани в нашата страна и нашите колеги от Европейския потребителски център да откликнат на всяка жалба, която наш потребител отправя към търговец, базиран в друга държава от ЕС”, каза още председателят на КЗП и потвърди за засилен контрол в онлайн средата.

Повече по темата вижте във видео материала.

По статията работиха: Петя Стоянова, редактор Виктория Тошкова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Web
Baidu отчете първата си загуба като публична компания