IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Коя е фамилията зад японската фирма, която купи Jeam Beam?

Suntory изгражда първата дистилационна фабрика за уиски в Япония през 1923 г.

16:30 | 19.01.14 г. 2
Автор - снимка
Редактор
Коя е фамилията зад японската фирма, която купи Jeam Beam?

Дядото на Нобутада Саджи успява да превърне Suntory Holdings Ltd. в име, присъстващо във всяко японско домакинство, пише Bloomberg. Тази седмица внукът му предприе стъпка към трансформирането на семейния бизнес в глобален гигант за производство на напитки.

Съобщението на Suntory от 13 януари, че е постигнала споразумение за покупката на американската Beam Inc. за 16 млрд. долара е най-новото от поредица от придобивания в чужбина под ръководството на Саджи - милиардер, получил образованието си в САЩ. С изкупуването на производителя на бърбъна Jeam Beam Suntory ще стане третият по големина производител на луксозни алкохолни напитки в света, обяви компанията.

Suntory е основана през 1899 г. от Шинджиро Тории. Саджи стана неин президент през 2001 г. и има вероятност да се пенсионира тази година.

68-годишният бизнесмен бе готов да сключи сделка за американската компания, дори и след като пазарната стойност на Beam нарасна с 1,4 млрд. долара от декември 2012 г., когато Suntory се отказа да я купи заради цената.

Намаляващото и застаряващо население на Япония кара Саджи да погледне отвъд местния пазар, където фирмата продава най-различни напитки - от кафе до бира, спонсорира телевизионни предавания и има собствена галерия и концертна зала. Въпреки че търсенето на алкохол в Япония пада, световните продажби на уиски и други алкохолни напитки ще се увеличат средно с 4,9% през всяка от годините до 2017 г., сочат прогнози на Bloomberg.

Шинджиро Тории основава Suntory като магазин за вино в Осака - вторият по големина град в Япония. Фирмата е кръстена на комбинацията от приличащия на слънце червен кръг върху етикета на първите произвеждани от нея напитки и фамилното име на основателя.

Suntory изгражда първата дистилационна фабрика за уиски в Япония през 1923 г. в момент, в който повечето експерти не вярваха, че Япония може да се конкурира с лидерите в бранша от Шотландия и Ирландия. Марките ѝ Yamazaki, Hibiki и Hakushu в момента са търсени на международния пазар и се продават на много високи цени.

На фона на бурното развитие на японската икономика през 1960-те г. покойният баща на Саджи, Кейдзо, вижда възможност в производството на бира въпреки доминиращите позиции на марките Kirin и Asahi. Когато поделението най-накрая излиза на печалба през 2008 г., младият Саджи отива на гроба на баща си, за да му докладва за успеха.

Самият Нобутада Саджи започва да се оглежда за възможности за разрастване в чужбина още преди повече от 30 години. През 1980 г., когато е начело на американското поделение на фирмата, Suntory придобива бутилираща компания на PepsiCo Inc., която обслужва Източното крайбрежие на САЩ. През 2009 г. Саджи купува френския производител на газирани напитки Orangina и новозеландския Frucor.

Suntory продължава да е най-известна на местния си пазар, където лицето на актьора Томи Лий Джоунс грее на билборди, рекламиращи кафето на фирмата с марка Boss.

Клановете Тории и Саджи, наследници на основателя на Suntory, държат 89% от фирмата чрез компанията за управление на активи Kotobuki Fudosan K.K. която те контролират.

Саджи, който със съпругата си притежава 8,93% от бизнеса, има нетно състояние от 1,6 млрд. долара, според индекса на милиардерите на Bloomberg. Те държат и 5,45% от Suntory Beverage & Food Ltd. - поделение за безалкохолни напитки, което набра около 4 млрд. долара от най-голямото публично предлагане в Азия миналата година.

Сред останалите членове на семейството, участващи в бизнеса, са Шинго Тории - вицепрезидент на Suntory Holdings, и племенникът на Саджи Нобухиро Тории, правнук на основателя на Suntory.

Саджи, който е запален играч на голф и плувец и е завършил Калифорнийския университет в Лос Анджелис, заяви, че се надява да си намери наследник, който е подходящ да ръководи една глобална компания.

На въпрос миналата година дали е възможно да поеме по-голяма роля в компанията-майка, където той е член на съвета на директорите, Нобухиро Торри отговори, че би искал да се съсредоточи върху поделението за производство на напитки, на което е главен изпълнителен директор "още поне няколко години".

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 00:46 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 2 rate down comment 2
Андрей Любенов
преди 10 години
Доста грубо с оглед един изпуснат интервал и една сбъркана букваПоздрави
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 0 rate down comment 3
forexboy
преди 10 години
Едно въпросче към аФтУркЪтЪ: Как с този правопис е станала журналистка?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още