IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

NBA срещу Китай: Големият геополитически мач

Никоя компания от САЩ досега не си е позволявала да се опълчи по този начин на Пекин

16:47 | 09.10.19 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Американската NBA (National Basketball Association) ли има нужда повече от Китай или обратното? 

Този въпрос излиза на преден план в ескалиращия конфликт (след подкрепата на асоциацията за Хонконг - бел. ред.), който вероятно ще оформи следващите действия в геополитическия спор. Кризата ще привлече още повече вниманието по време на планираната визита на ръководителя на NBA Адам Силвър в Шанхай следващата сряда, пише Wall Street Journal.

Това не е обичаен въпрос, с който се сблъскват повечето чуждестранни компании, които играят по правилата на Китай и се опитват да балансират между ангажимента си към демократичните граждански свободи и желанието си да генерират милиарди долари печалба.

Почти във всеки случай, в който чуждестранна корпорация ядоса авторитарния режим, тя се прекланя под натиска на Пекин и бързо се извинява от страх да не загуби достъп до мощната икономика с 1,4 млрд. души население.

Но NBA може да е в по-силна позиция за отбрана от останалите американски компании, които се сблъскаха с китайското правителство. Това е най-влиятелната спортна лига в страната и играе огромна роля в местната спортна култура в Китай, така че отсъствието на NBA изглежда немислимо. Малко преди да стане президент самият Си Дзинпин посети мач на Lakers в Лос Анджелис.

Това е полезно напомняне за това доколко двете страни в този спор разчитат една на друга – Китай е огромен пазар за всяка компании, но има само една NBA. Има други хотели, авиокомпании и модни марки. Баскетболът в NBA е незаменим.

След първоначалното изявление, което беше оценено като твърде меко, NBA започна да използва част от властта си във вторник сутринта, когато Силвър направи доста предизвикателно изявление и отказа да се извини на Китай.

„Не мога да си представя някой с такъв финансов залог да е бил готов да се изправи срещу натиска на Пекин“, коментира Бил Бишъп, който съставя нюзлетъра Sinocism. “Това е първият път, в който сме свидетели как голяма американска корпорация казва подобни неща с напълно ясното съзнание, че поставя под риск операциите си в Китай“.

Не е ясно какво ще стане, след като NBA и Китай се придържат към позициите си и противопоставянето им стана още по-сериозно във вторник. Китайска държавна телевизия отмени излъчването на мача между Los Angeles Lakers и Brooklyn Nets тази седмица и обеща да направи пълно преразглеждане на програмата на NBA в отговор на коментарите на Силвър от понеделник, защитаващи свободата на словото.

Силвър отвърна на удара, като обеща, че лигата „няма да застава в позиция да регулира това, което казват играчите, служителите и собствениците на отбори“.

Неочакваният обрат на събитията тази седмица вече засегна имиджа на NBA като най-прогресивната американска спортна лига и заплаши да развали ключовите ѝ отношения с Китай. Потенциалът за международен растеж е една от причините NBA да вярва толкова в бъдещето си. А страната, която стои в центъра на тази стратегия, се оказва тази, с която води спор в момента.

Историята на NBA в Китай датира отпреди повече от три десетилетия. Китайската централна телевизия сключи договор с лигата още през 1987 г. за безплатно излъчване на мачовете, а след това отношенията се доразвиха през 90-те години, когато Chicago Bulls бяха на върха, а Майкъл Джордан се превърна в световна икона.

Оттогава насам NBA само трупаше популярност в Китай. Официалният акаунт на NBA в китайската платформа Weibo има повече последователи от акаунта ѝ в Twitter. Местата за мача на Lakers и Nets в четвъртък се продаваха за над 2500 долара преди да изчезнат в сайта на Alibaba за билети.

Китай има над 300 млн. баскетболисти, или почти толкова колкото са в Съединените щати, и близо 500 млн. зрители, гледали NBA миналия сезон по Tencent Sports, стрийминг платформа, която наскоро удължи сделката си с лигата за 5 години в рамките на договор за 1,5 млрд. долара.

Внимателно градената повече от 30 години стратегия на NBA ѝ даде огромно влияние при преговорите, надминаващо това на холивудските студиа, Marriott, Gap, Delta Airlines и други играчи от корпоративна Америка, които се опитват да постигнат мир с Китай.

Това не е първият път, в който отношенията между NBA и Китай охладняват. CCTV спря мачовете от NBA през 1999 г., след като водена от САЩ коалиция бомбардира и разруши китайското посолство в Белград. По думите на Вашингтон това е станало по погрешка. Телевизията задържа NBA далеч от китайските екрани по-дълго от другите форми на забавление през 2008 г. след редица критики, отправени към страната от самите играчи.

Но хора, познаващи китайската спортна индустрия, твърдят, че успехът на лигата в страната е резултат от нейните непрестанни усилия да събира база от фенове и да държи властите доволни.

Но досега никога не е имало подобен тест за отношенията на двете страни като този, а несигурността само се увеличава с всеки следващ залп.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 14:58 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

3
rate up comment 1 rate down comment 1
khao
преди 4 години
така е, и това е много лоша тенденция ... не бива да забравят че са станали толкова мощни заради либералния ред от който произхождат !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 4
Бидонойл
преди 4 години
Китайците нещо много обидчиви взеха да стават.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 18 rate down comment 3
mrynmryn
преди 4 години
Забелязах, че доста компании "лягат" на Китай, особено индустрии от сорта на кино, спорт, видео игри и от сорта. Правят се специални постери за тях (черните актьори не се показват на тях или са далеч на заден фон), във видео игрите се махат черепи, променят се и други детайли, само за да е доволна партията. Личи си, че това не е оная Америка, която навремето пускаше рок от хеликоптери, за да бори комунизма (въпреки, че Китай е далеч от него). Сега компаниите за пари и майките си ще продадат.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още