IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Историята на битката за първия масов електромобил

Tesla и General Motors работят усилено по създаването на кола с 200 мили максимален пробег и достатъчно ниска цена, за да се превърне в пазарен хит

11:51 | 31.08.14 г. 32
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Заводът на Tesla във Фриймонт, Калифорния, Снимка: <em>Архив, Ройтерс</em></p>

Заводът на Tesla във Фриймонт, Калифорния, Снимка: Архив, Ройтерс

Един от големите скокове в технологията напоследък отвори пътя на две компании към новата ера на електромобилите. Tesla и General Motors разработват изцяло електрически автомобили, които струват около 35 000 долара, могат да изминат 200 мили (320 км) с едно зареждане и вече привличат интереса на бъдещите си купувачи. Залогът е голям, пише технологичното издание Quartz – повечето електрически коли имат пробег от едва 100 мили (160 км), а експерти в областта твърдят, че 200 мили с едно зареждане на батерията е границата, която би убедила клиентите, че сделката си струва. Все пак всеки от нас поне веднъж си е мислил какво ли ще прави, ако бъдещата му електрическа кола остане без ток по средата на нищото.



Анализатори смятат, че ако двете американски компании успеят да разрешат сложното уравнение, продажбите на електромобили в Щатите могат да скочат рязко 15-20 пъти, което ще разтърси цялата автомобилна индустрия. За сравнение, в момента отвъд Океана се пласират не повече от 2-3 000 задвижвани с електричество автомобила на месечна база. Още по-шокираща е информацията, че GM и Tesla са много близо до лансирането на технологията, за която до момента се говореше, че ще бъде масово достъпна едва след няколко десетилетия.

Рискът е голям и за двете компании. Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск малко или много е заложил целия си бизнес в развитието на технологията. Оцеляването на General Motors, от друга страна, не е заложено на карта, но изходът от ситуацията може да резервира челно място на детройтския концерн в новата ера на автомобилното производство.

Потенциалната награда за всички тези усилия е не само голяма печалба, но и лидерство в технологичния сектор, което може да се сравни с необяснимата аура на Стийв Джобс и неговата Apple, която бе изправена пред фалит, но се върна на върха не и без съдействието на имиджа. Първите два модела на Tesla смаяха критиците, клиентите и най-вече Уолстрийт, разчитайки на елегантен дизайн, поведение и технологичен напредък. General Motors също впечатли индустрията и пазара със своя Chevrolet Volt, който подсказа на останалите компании, че plug-in хибридите са един доста добър компромис и инвестициите в разработката им си струват. Проблемът за GM е, че Volt не е конкурентен на луксозните модели на Tesla. Според експерти, ако GM успее да създаде конкурентен на Tesla автомобил, който хората желаят, и който може да измине 200 мили с едно зареждане, имиджът на компанията ще достигне неочаквани висоти, а това би означавало проблеми за бизнеса на Мъск.


Истината е, че на пазара вече се предлага електромобил, който може да измине заветното разстояние с едно свързване към електрическия контакт. Той се казва Tesla Model S и в базовата си 60-киловатчасова версия може да измине 208 мили (335 км). По-скъпите варианти на модела могат да изминат още по-голямо разстояние, а Tesla Roadster e способна на максимален пробег с едно зареждане от над 640 км.

Тогава какъв е проблемът? Много просто - цената.

Последна актуализация: 03:46 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

10
rate up comment 11 rate down comment 2
SSIW
преди 9 години
Горивата на растителна основа изглежда нямат потенциала да бъдат решение за енергията за транспорт на бъдещето. Може би имат някакво приложение в изолирани и специфични локации (висок добив *** култури от които се произвеждат), но за глобално приложение явно ще се чака др. решение.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 7 rate down comment 3
kalendar
преди 9 години
чувал съм, че в Бразилия на повечето бензиностанции нямало бензин, а само алтернативни горива.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 8 rate down comment 4
SSIW
преди 9 години
Разработката и производство на техника за сондаж и добив на петрол, рафинерии, транспорт на суровия петрол и готовите горива (от танкери до цистерни-бензиновози), консумативи и резервни части за ДВГ, много производства и сектори ще бъдат засегнати, което наистина прави мн. интересно и необходимо, едно по-задълбочено изследване. Обаче има и още един аспект, който ми хрумва на прима-виста : цената на петрола ще падне чувствително, заради намаленото търсене, което ще се отрази на крайната цена на мн. стоки и услуги (които са във връзка с петрола като суровина и ценообразуващ фактор за транспорта), тогава става тежко за всеки, които е взел кредит за производство или инвестиция в технология, която не е отчела този технологичен сценарии/завой и тези субекти ще се окажат с инвестиции в неизползваеми технологии и/или нереализируема готова продукция, което ще се превърне във фалити, лоши кредити и сериозен проблем за банките и системата като цяло.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 4 rate down comment 2
v_tin
преди 9 години
Като цяло производството на автомобили няма да падне, бензиностанциите ще монтират по няколко щепсела в бензиноколонките, но производството на ел енергия с всички последствия би трябвало да се увеличи. Последното което четох е че трябва да се монтират панели на бензиностанциите. Но като цяло си прав, ако тези идеи се реализират ще има сътресения на пазара. А за индуктивното зареждане, просто няма коментар, дори и да има технология, а то вече я има/, за захранване чрез индукция , то тя би била много по лесно приложима в домашни/ стационарни/ условия
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 4 rate down comment 1
bigmamascandal
преди 9 години
Аз си представям точно подобно развитие, но не в краткосрочен план, а поне след 10-ина години.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 7 rate down comment 10
nobel
преди 9 години
Ако това се случи и продажбите на електромобили се увеличат наистина толкова много представяш ли си какви икономически сътресения ще предизвика това. Първо - производството но традиционни автомобили ще намалее драстично. В сектора ще има много уволнения. Цената на петрола ще падне драматично и ще бъдат затворени част от бензиностанциите. Производството на електродвигатели и батерии се поддава много повече на автоматизация от производството на двигатели с вътрешно горене - безработните от автомобилния бизнес ще си останат безработни. Оттук нататък можем само да предполагаме какво ще последва, но във всички случаи ще е нещо много екологично. Като например намаляване популацията на човеците, които са се доказали като вреден биологичен вид.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 11 rate down comment 3
bigmamascandal
преди 9 години
Да, това също би било вариант. Иначе - интересна статия и актуална тема, поздравления!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 3
Тялото
преди 9 години
Или вместо това да се електрифицират постепенно пътищата с индукционно зареждане, което би било много по-ниска цена отколкото батериите за висчки коли.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 6 rate down comment 0
Boicho Popov
преди 9 години
Анализатори смятат, че ако двете американски компании успеят да разрешат сложното уравнение, продажбите на електромобили в Щатите могат да скочат рязко 15-20 пъти. И на 4 страница в материала има интересни пасажи...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 6
bgMan
преди 9 години
Скъпите батерии правят електрическия автомобил безперспективен и лишен от смисъл.Трябват или нови батерии с поне 2 пъти по-дълъг живот и на половин цена от сегашните или да се използват блокове от суперкондензатори вместо батерии.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още