IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Вноските към гаранционния фонд като механизъм за регулиране на лихвите

Идея за промяна на Закона за гарантиране на влоговете в банките от Никола Янков, настоящ управляващ партньор във финансова компания и бивш зам.-министър на икономиката

14:42 | 02.06.10 г. 18
Автор - снимка
Създател
Вноските към гаранционния фонд като механизъм за регулиране на лихвите

Напоследък в публичното пространство се лансират различни тези за регулация на лихвите, като последната бе някакъв вид нормативно фиксиране на разликата между депозитните и кредитните лихви. Вместо обвързване на кредитните лихви с депозитните, по-добре е да се обвържат депозитните лихви с вноските във Фонда за гарантиране на влоговете в банките (ФГВБ).

Такова е мнението на Никола Янков, управляващ партньор в Експат Капитал и бивш зам.-министър на транспорта и съобщенията и зам.-министър на икономиката.

Каква е неговата идея:

"Вноската в този фонд в момента е еднакъв процент от привлечените средства за всички банки, без оглед на рисковия профил на банката. Дотолкова доколкото тази вноска е вид застраховка срещу риск от фалит, логично е цената й да е по-висока при по-рисковите банки.

А рискът на една банка е пряко свързан и измерван с нивото на лихвените проценти, на които тя успява да се финансира от пазара – колкото по-високи лихви по депозитите плаща, толкова по-рискова е тя. Така че логично е банките, които плащат най-високи депозитни лихви, да плащат и най-високи вноски във фонда.

Ако се сложи един „нормален“ или по-скоро желан „праг“ – например 4% за годишна депозитна лихва (в Европа лихвите са доста по-ниски), може да се направи механизъм, при който за всеки процент депозитна лихва над този праг банката да плаща още 0,5% вноска във ФГВБ. Така банките, които предлагат лихви на и под прага, ще плащат например 0,5%. Онези, които предлагат лихви около 10% (6% над прага), ще плащат 6 * 0.5% + 0.5% = 3.5% застраховка. Механизмът може да се направи още по-драстичен, ако цената на застраховката расте прогресивно: например за всеки процент лихва над прага цената да е различна и да расте с допълнителна надбавка (с 0.1% например). При такава формула банка, която предлага 10% годишна депозитна лихва, ще плати (0.5 % + 0.5% + 0.6% + 0.7% + 0.8% + 0.9% + 1.0%) = 5.0%.

Това ще охлади (и ще обезсмисли) много бързо високите лихви по депозитите, а оттам ще намали веднага и значително цената, на която се финансират банките в България.

Една такава инициатива е логична, лесно приложима и не толкова антипазарна и трудно контролируема, колкото „автоматично“ фиксиране на „разликата“ между депозитните и кредитните лихви. Най-малкото защото във всяка банка има различни депозити и различни кредити с различни лихви, срокове и условия – единна хипотетична лихвена разлика между тях не съществува.

Такава инициатива би могла да се оформи като промяна в Закона за гарантиране на влоговете в банките. Лихвеният „праг“, над който стартира формулата за увеличение на застраховката, може да се определя от БНБ или от Министерския съвет, доколкото това е въпрос на икономическа политика.

Политиката за определяне на този лихвен праг трябва да е ясна, логична и публично обяснена. Механизмът може да се задейства автоматично при определени пазарни условия, като скокове на лихвите на междубанковия пазар, разширяване на спреда между търсене и предлагане на паричен ресурс или изчезване на ликвидността (силно спадане на обемите) на междубанковия пазар спрямо обичайните нива.

В момента нито БНБ, нито Министерството на финансите се намесват по някакъв начин в тези процеси. Това по принцип е добре в краткосрочен план, ако пазарите се възстановяват ефективно сами. Но в средносрочен план и конкретно в българския случай, очевидно има нужда от някакъв вид държавна намеса.

По различни (необясними) причини БНБ и МФ не провеждат операции на открития пазар с активни продажби и покупки на ДЦК (като Федералния резерв в САЩ), за да регулират ликвидността и лихвите. В такъв случай нормативната регулация остава като единствена възможност за корекция на пазара.

Верният подход към сегашната кризисна ситуация с лихвените нива в България може би трябва да е комплексен:

1) нова регулаторна мярка за пенализиране на високите лихви чрез по-високи вноски към ФГВБ;
2) активни операции на пазара с ДЦК от страна на БНБ и МФ;
3) активна позиция на КЗК по отношение на банковия сектор в страната, който досега е бил и продължава да бъде „галеното дете“ на българската администрация."

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:08 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 1 rate down comment 0
Андрей Любенов
преди 13 години
Ако не се лъжа, някъде в ЕС преди известно време въведоха точно такова изискване, мисля във Великобритания. Това веднага смъкна лихвите по депозитите
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 2 rate down comment 2
Мариян Йорданов
преди 13 години
Предложението определено заслужава адмирации.Трябва да се избяга от хипотезата за война за депозити. Сега всяка банка знае, че има шанс да привлече ресурс при крайна нужда ако вдигне лихвите, без да плати в повече застраховката Фонд за гарантиране на влоговете в банките.Да си представим, че малка банка пусне още утре лихви от 10% по депозитите и развива само потребителско кредитиране при лихва 15%. При криза ще е нестабилна. Предложения механизъм е добър, възнаграждава стабилните.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още