IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Какъв е финансовият стимул за безработните да се върнат на пазара на труда?

Териториалните дисбаланси не се взимат предвид при определянето на националните политики, смята Явор Алексиев от ИПИ

09:14 | 28.03.15 г. 16
Какъв е финансовият стимул за безработните да се върнат на пазара на труда?

Статистиката показва, че безработният българин има 7 пъти по-висок шанс да бъде беден от работещия му сънародник и близо два пъти по-висок шанс да бъде беден от пенсиониралия се такъв. Висок е делът и на живеещите в бедност българи, които попадат в групата на икономически неактивните лица – т.е. тези, които нито работят, нито търсят работа. Това се казва в анализ на икономиста Явор Алексиев от Института за пазарна икономика (ИПИ).

За обяснението на тези данни могат да помогнат някои от водещите индикатори, които проследяват връзката между състоянието на бедност и стимулите за започване на работа – това са капанът на безработица, капанът на ниската икономическа активност и капанът на ниското възнаграждение на труда.

Капанът на безработица онагледява финансовите стимули на едно лице, което получава обезщетения за безработица, да започне отново да работи. По-точно той показва процента от брутния доход, който бива отнет, когато лице се върне към заетост, поради:

загубата на получавани обезщетения за безработица и съпътстващи ги социални помощи;

задължението за заплащане на данъци и осигуровки върху трудовия доход.

За България капанът на безработица по последни данни (2012 г.) възлиза на 81,6%. Това означава, че в състояние на заетост (и потенциално ниво на заплащане, равно на това преди да стане безработен), човек би получавал допълнителен доход в рамките на едва 18,4% от брутната си заплата, в сравнение с дохода, който получава като безработен. По този индикатор България се нарежда на 8-мо място сред 26-те страни членки на ЕС, за които има сравними данни (към 2012 г.).

Пример: Да вземем за пример лице от Ловеч, което получава 67% от дохода на средния работник в областта. Брутната заплата на това лице през 2012 г. се равнява на 338,69 лв./месец. Лицето е напълно самостоятелно, работоспособно, няма зависими лица и съответно с този си доход няма достъп до помощи като, например, детските надбавки, помощи за отопление и т.н.

Разликата между това, което лицето би получавало като обезщетения за безработица – 203,21 лв./месец и това, което би получавало под формата на нетен (чист) доход от работна заплата – 265,5 лв./месец, е едва 62,28 лв. (или точно посочените 18,4% от брутния му доход).

За да изкара тези допълнителни 62,28 лв., обаче, лицето ще трябва да ходи ежедневно на работа – факт, който е обвързан с ангажимент за полагане на труд, разходи за транспорт, вероятно и по-високи разходи за храна през деня, облекло и други.

Основният въпрос, който много наши съграждани логично си задават в този случай, е „Струва ли си?”. И ако в средносрочен и дългосрочен план отговорът почти винаги е „да“, в краткосрочен нещата не стоят точно така. Особено когато вземем предвид обстоятелството, че в много случаи безработните лица често са изправени пред избор между пасивно получаване на обезщетения за безработица и активно търсене на по-нископлатена работа от тази, която са изгубили.

Изкушението на съзнателния избор да останеш безработен е изключително силно в моменти на икономически спад, когато в повечето случаи на безработните се налага да кандидатстват за работа, предлагаща по-ниско заплащане от предходната им заетост (например – в строителството преди и по време на кризата). Поддаването на това изкушение, от своя страна, може да доведе до периоди на продължително отсъствие от пазара на труда, до загуба на трудови навици и конкурентоспособност.

В номинално изражение, капанът на безработица през 2012 г. за хората, получаващи 67% от заплатата на средния работник, варира между 50,4 лв. и 127,1 лв. на месец в отделните области на страната. Това е всъщност разликата между това, което безработните получават като обезщетения, и това, което биха получавали при полагане на труд срещу същата заплата, която са получавали в миналото.

Предвид това, че хората в своите решения се влияят най-вече от абсолютните, номинални стойности (вместо реалните или процентни стойности) - т. нар. парична илюзия в икономическата теория – тези сериозни номинални разлики между областите в допълнителния доход, който безработният би получил, ако започне работа, най-вероятно създават и различна мотивациятаза връщане на работа. Тоест може да се предположи, че един безработен в област Видин или в област Кюстендил (който получава обезщетение за безработица) е по-малко мотивиран да се върне на работа, отколкото човек в неговото положение в столицата или в област Стара Загора.

В комбинация с капана за безработица е добре да разгледаме още два индикатора – капана на ниската икономическа активност и капана на ниското възнаграждение за труд.

Капанът на ниската икономическа активност показва финансовите последствия за неактивно лице, което не получава помощи за безработица, но получава социални помощи при завръщане към трудова заетост.

В случая с примерния работник от Ловеч (който в състояние на заетост може да получи 67% от заплатата на средния работник в областта), индикаторът възлиза на 35,4%. Това означава, че като неактивно лице, което започва да работи, той може да получи 64,6% по-високи доходи. Разбира се, без да взимаме предвид усилието за полагане на ежедневен труд и съпътстващите го разходи. Забележете, че колкото по-висок е потенциалният доход на едно лице, толкова по-нисък е капанът на ниската икономическа активност и обратно – колкото по-нисък е потенциалният доход, толкова по-висок е капанът.

Капанът на ниското възнаграждение за труд измерва процента от брутния доход, който е отнет чрез комбинирания ефект от по-високите данъци и осигуровки и загубата на достъп до социални помощи. Тоест, какъв процент от увеличаващият се брутен доход на работещите отива за данъци и съответно ги лишава от различни социални помощи. От 2008 г. насам нивото му за примерния работник от Ловеч е между 21% и 21,6%, което означава, че при теоретично увеличение на заплатата му от 67% от заплатата на средния работник на 100%, лицето ще получи около 79% допълнителен доход.

Основният фактор за този благоприятен индикатор, разбира се, е пропорционалното облагане на доходите на физическите лица. Ако данъчната тежест нарастваше с увеличаването на трудовите доходи, капанът на ниското възнаграждение на труд щеше да е по-висок.

Последна актуализация: 18:36 | 11.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 6 rate down comment 2
STRAHO
преди 9 години
Добре де...дават се за пример помощите за безработица " Разликата между това, което лицето би получавало като обезщетения за безработица 203,21 ".А колко време се получават? Това е много краткосрочен доход и не обяснява продължителното безработица при повечето от безработните. След определен период лицето което е само здраво и в работоспособна възраст, остава без каквито и да е социални помощи . Или греша?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още