IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Планираните приходи от транзита на газ по Южен поток били 448 млн. евро годишно

Компанията „Южен поток България“ няма блокирани пари в КТБ, заяви изпълнителният ѝ директор Димитър Гогов

18:41 | 07.12.14 г. 41
Планираните приходи от транзита на газ по Южен поток били 448 млн. евро годишно

Планираните приходи от транзита на газ по „Южен поток“ са били 448 млн. евро на година, а проектът не нарушава европейските правила. Това заяви пред bTV Димитър Гогов, изпълнителен директор на „Южен поток България“.

„За „Южен поток“ има междуправителствено споразумение, акционерно споразумение за създаването на компанията и оттам нататък ред процедури, осигурили функционирането на компанията. Към настоящия момент има подписан договор с консорциум, който да извърши строителството. Договорът не е влязъл в сила“, каза той.

Запитан дали някоя от страните може да предяви претенции заради спирането на проекта, Димитър Гогов отговори, че принципно всяка страна може да предяви претенции, но друг е въпросът доколко те са основателни и дали ще минат на съответната инстанция. 

В дружеството „Южен поток България“ не е постъпило съобщение от руска страна за прекратяването на проекта, уточни той. Това било нормално, тъй като ръководената от него компания е изпълнител. Ако има някакъв разговор за това, че дружеството трябва да бъде прекратено като дейност, той трябва да се състои на ниво акционери, смята той.

На въпрос дали в договорите за проекта липсва клауза за транзитиране на синьо гориво той обясни: „Има изготвен проект на договор за транзитиране на газ, който е в насипен вариант и трябва да бъде доработен. Този договор би трябвало да бъде предложен на всички, които потенциално биха искали да транзитират газ по този газопровод“.

Във връзка с изявлението на ръководителя на "Газпром" Алексей Милер, че България ще загуби 3 млрд. евро инвестиции и приходи от транзита, Гогов разясни, че всеки проект трябва да има предварителен финансов модел, който да бъде предложен на банките за финансиране. В случая такъв модел е разработен с помощта на консултанта Portland Advisors.

„За да можеш да си погасяваш кредита, трябва да има определен приход от транзита на газ. Този приход е записан с определена цифра във финансовия модел. Компанията транзитира 63 млрд. куб. м газ и получава за това 448 млн. евро на година, според този финансов модел. Само че това не е печалба, а приходи за година“, каза Гогов. Той уточни във връзка с политическите изявления колко губи България: „Нищо не се губи. Нещо не се осъществява“.

Димитър Гогов допълни по повод нереализираното строителство, че прогнозно по трасето в България е трябвало да бъдат наети над 5000 работници, които да получават заплати според стандарта на инфраструктурния проект.

Запитан дали компанията „Водстрой“ участва в строителството на тръбата, Гогов отговори, че избраният строител е консорциумът  „Стройтрансгаз“. В него участват консорциумът „Газпроект Юг“, където участват пет български фирми, но не и „Водстрой“, плюс руско участие. Имало и 95 подизпълнители. „Аз не ги знам всичките. Те не са обект на договора“, заяви Гогов.

Тъй Еврокомисията имаше критики към проекта и организирания конкурс за строителството, Гогов заяви, че интерес към конкурса са имали фирми от цял свят.

„Южен поток България“ няма блокирани пари в КТБ,  каза още той.

През лятото капиталът на ръководената от него компания беше увеличен в противоречие с разпореждане на тогавашния министър на енергетиката Васил Щонов, Димитър Гогов коментира в тази връзка, че това не е станало „под носа“ на служебния кабинет.

„Процедурата започна на 13 декември 2013 г. Тя бе финализирана на 12 август 2014 г. Това е процес, който не може да бъде спрян с изявлението на един политик“, заяви Гогов.

Той каза още, че складираните тръби на българското Черноморско крайбрежие са собственост на регистрираното в Холандия дружество „Южен поток Транспорт“, което трябва да изгради участъка в Черно море. За складирането на тръбите и за възнаграждение на работниците се плаща със средства на компаниите, акционери в „Южен поток Транспорт".

„България не е инициатор на Южен поток, тя се е присъединила. Инициатори освен Русия са големи компании от Германия и Франция“, коментира той.

„Тези тръби са изработени от компании, които са в Италия и Германия. Те са избрани с такъв тип конкурс, какъвто бе организиран и в България. Няма нарушение на европейските правила“, каза още Гогов.

След коментарите, че сега трасето ще заобиколи България и ще мине през Турция, Димитър Гогов заяви, че не става въпрос целият газ да минава през Турция към Европа, а ще има само една допълнителна тръба към „Син поток“.

По повод съобщението на кабинета, че премиерът Бойко Борисов е поискал документите по проекта, за да се запознае с тях, Димитър Гогов заяви, че акционерът БЕХ е този, който трябва да контактува с премиера. „Моето лично усещане е, че политик от калибъра на премиера трябва да е запознат с основните принципи, а не с подробностите за всеки един проект“, смята Гогов.

Дотук по проекта имало редица разходи, които са платени по работата например за вещни и сервитутни права, платени на собственици, общини и консултанти, допълни той.

За информацията в медиите, че са платени 100 млн. евро за гора по трасето на газопровода, Димитър Гогов каза, че това засяга „Южен поток Транспорт“, което като дружество няма нищо общо с „Южен поток България“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 05:19 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

38
rate up comment 0 rate down comment 0
Longin
преди 9 години
"Проекът струва 3 милиарда евро ние трябва да върнем на Русия 1, 5 милиарда от тези пари при приходи от 480 милиона евро на година от транспорт на газ за две години сме ги върнали после на година България щеше да печели 480 милиона евро от транса на газ за ЕС"Stefan Lichev, регистриран на 6 Декември 2014 г., bezraboten, Бургас невероятно! и днес научих нещо :))ори, мели, яж...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
37
rate up comment 0 rate down comment 0
Mavi Goz
преди 9 години
Северен поток има изключение, но Опал няма:http://***.reuters.com/article/2014/10/29/russia-gazprom-eu-pipeline-idUSL5N0SO36V20141029http://itar-tass.com/en/economy/749625И не е вярно, че може да се ползва цялата тръба, ако няма мераклии да транспортират през заделения капацитет! Газпром има право да пуска само половината от обявения капацитет!А другата тръба, която ще транспортира газ на запад - NEL - даже май още не е окончателно завършена, та там не знам дали изобщо още нещо върви, но и по нея руснаците ще имат същите проблеми.И изобщо, дай да се разберем по основния въпрос: на Европа газ трябва ли й? ко не, защо е цялата суматоха с алтернативни проекти, терминали за за LNG, ровене за шистов газ? Според мен не само, че трябва, ами и зверски трябва! И най-добре е да е руски, защото е най-евтин, но с едно дребно уточнение - да не го продава Путин! хахаха! Ако това не си го разбрал, значи целият разговор е излишен! Ако си го разбрал, пак е излишен! хахаха!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
36
rate up comment 0 rate down comment 0
georgi_shum
преди 9 години
газ до Германия. 3 години работи под 50 %, и една на 4тата минава и то с малко тази граница. Би ли екстраполирал данниете от СП ( проект почти на 100 % идентичен с ЮП) и как това ди се отразило на приходите и печелбите ни? Знам, че ще ме върнеш веднаг към примера с Дружба.. Само, че не ти е много коректен.. По простата причина, че Дружба е строен по друго време, при други модели на финансиране и цени, несъвместими със съвременните.Опитвам се да постава въпроса в моемнта предим на икономическа основа.. без да намесвам политически пристрастия, и те моля ако е възможно да останем на това ниво..
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
35
rate up comment 1 rate down comment 0
georgi_shum
преди 9 години
Благодаря за смисления коментар, макар и да не отговоряш директно на поставената задачка. За грешката ти с транзитните такси, не те "заядох", знех че е лапсус. Има обаче някой неточности и проблемни момента в тезата ти. Както знаеш Северен Поток има посикано и дадено изключение от 3тия енергиен пакет. И там капацитете, койо би подлежал на отдаване на 3та страна е 30 %. И забележи, че няма такова услови тръбата да се държи пълна на 70 и 50 %, а само при поява на 3та страна с възможност за транзит или доствка, този капаците от 30% в случая, да се гарантира. Т.е до до появата им, са свободни да използват капацитета му както искат.. Както и поста ти не дава отговор защо една на 4тата година от екслоатация тоя газопровод достига 50 % от капацитета си..Отделно дори и да приеме, че бяхме построили ЮП както иска Русия - с пълен монопол върху него - бих искал да чуя твоята обоснована с доводи прогноза, за колко време бихме го натоварили на 100 %, при положение, че тръбата караща директно ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
34
rate up comment 1 rate down comment 0
Mavi Goz
преди 9 години
.... отстъпки. Руснаците казват нещо много просто - искате да продават "трети страни". Това значи норвежки, катарски, американски или напр. полски, но не и руски! Още повече, че комисионната за един посредник се формира от отстъпката на доставчика и надценката върху крайната цена. За да печели някой от редистрибуция на руски газ, то или трябва да продава по-скъпо от Газпром и едва ли някой ще купува, или Газпром трябва да му прави отстъпки от цената, на която продава. Обаче Газпром не иска да продава собствения си газ на различни цени на един и същи пазар и с право. Фактически Третият енергиен пакет е нагла лобистка схема, под благовидния предлог за борба с монопола да вмъкне по административен път посредници от ЕС между Газпром и пазара на ЕС. И така, чакаме да се появят точно в Грайфсвалд доставчици на "трети страни", които да напълнят Опал и НЕЛ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
33
rate up comment 1 rate down comment 0
Mavi Goz
преди 9 години
Споменал си ме, нека ти отговоря вместо Страхо. Само да не пропусна първо да си оправя една неволна грешка от предишния ми пост - сумата на приходите ни от транзит за Турция и Гърция е тази, но не месечно, а годишно. Просто лапсус.Та по въпроса, който ти разстройва душевния мир - вярно е, че СП в момента се товари почти точно на 50% и причината за това не са грешните сметки на енвеститорите в проекта! Причината е малоумният начин, по който е формулиран Третият енергиен пакет - както и много други подобни политически и икономически мътоци на ЕС!СП е разчетен да захранва две тръби, които поемат и транспортират газа през територията на Германия - Opal с капацитет 36 млрд. м3/год. и NEL с капацитет 20 млрд. м3/год. В моминта и двата газопровода стоят наполовина празни и чакат "трети страни", които обаче упорито отказват да се появят! Причината е проста - Газпром отказва да дава на разни кърлежи от ЕС да купуват руски газ и да го препродават с дебели комисионни, за сметка на дебели отстъп
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
32
rate up comment 2 rate down comment 1
georgi_shum
преди 9 години
Абе Страхо, остави информационни поток:) Който иска ще си го намери и прочете:) За дребнотемна задачка кажи.. че финансовия модел на такъв проект, както е прогнозирането и планирането му са дребнотемие е ясно:) Но все пак.. дай ми твоя отговор. Моля те..:))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
31
rate up comment 5 rate down comment 3
абитуриент
преди 9 години
"Понякога човек дори не знае с кого е по-добре да разговаря - с правителствата на някои държави или директно с американските им покровители и спонсори", каза той. ПУТИН
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
30
rate up comment 3 rate down comment 0
data
преди 9 години
Една от най-глупавите статии ! Пак в рушки стил : ще, ще, ще, ще ,ще , ще
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
29
rate up comment 1 rate down comment 6
STRAHO
преди 9 години
Тези неща няма да чуеш по наши медии!https://***.youtube.com/watch?v=exrZoRkiqcQ
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още