IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Строителният бранш настоява за ускоряване на проекта за магистрала "Струма"

Държавата трябва по-бързо да вземе решение за преминаването през Кресненското дефиле, за да не се наложи да връщаме пари на ЕС

15:49 | 03.02.16 г. 1
Строителният бранш настоява за ускоряване на проекта за магистрала "Струма"

Оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС) на алтернативния проект за преминаването на Кресненското дефиле вместо 15-километров тунел вероятно ще е готова към края на март. Това каза на пресконференция изпълнителният директор на Камарата на строителите в България (КСБ) инж. Иван Бойков.

Първоначалните планове бяха ОВОС на участъка да е готов още през миналата година, а в последствие беше отложен за февруари. Това обаче забавя сериозно дейностите по строителство на магистрала „Струма”, която трябва да е завършена и приета до 2022 г., подчерта Бойков. В противен случай България ще трябва да връща европейски пари и да плати цялата магистрала, чиято индикативна стойност е около 1,6 – 1,7 млрд. лева.

Група организации в сферата на пътното строителство, учени от Българската академия на науките (БАН) и експерти от Минно-геоложкия университет и Университета по архитектура строителство и геодезия призовават държавата да ускори процеса по вземане на решение кой проект за преминаване през дефилето ще избере. Те са приели и специална декларация, която ще бъде изпратена и на Европейската комисия (ЕК), обясни Бойков.

Експертите продължават да настояват, че строителството на тунел с дължина от 15 километра на магистрала „Струма” е нецелесъобразно, нереалистично и необосновано от икономическа и екологична гледна точка. Те изтъкват като фактори, затрудняващи значително изграждането на съоръжението, сеизмичността в района, тежката геологична структура с множество разломи, високите нива на подземните води и находищата на уран.

Освен изграждането на тунела, експлоатацията му също се очертава да е скъпа. Иван Бойков изтъкна, че цената за преминаване през тунелни съоръжения в ЕС достига около 1 евро/км.

При строителството на тунела ще се налага и изграждането на допълнителни съоръжения за вентилация и пътища за машините, което според строителните организации ще се отрази негативно на околната среда. Отделно изкопната маса при изграждането му, която ще достигне около 8 млн. куб. м, трябва да бъде складирана някъде, а такива депа не са определени.

Ако ще се реализира вариантът с тунел, масите трябва да се съхраняват при специални условия заради завишената радиоактивност, изтъкват експертите.

Припомняме, че алтернатива на дългия тунел в Кресненското дефиле започна да се търси по време на служебното правителство на Георги Близнашки, след като група организации от строителния сектор настояха да не се изгражда това съоръжение, а система от къси тунели и виадукти като част от съществуващия път. Идеята за алтернативно преминаване на дефилето обаче раздели бранша – Българската асоциация за геотехническо и тунелно строителство опроверга опасенията на другите организации.

Националната компания „Стратегически инфраструктурни проекти”, която отговаря за магистрала „Струма”, стартира процедура за проектиране на алтернативното трасе, което предвижда максимално използване на съществуващия път.

Според Иван Бойков проектът ще бъде подложен на широко обществено обсъждане вероятно през март .

Той посочи още, че строителният бранш не противопоставя двата проекта – за дълъг тунел и преминаване посредством серия от къси тунели и виадукти, а е анализирал и съпоставил възможностите за осъществяването и на двата. Според него средствата, необходими за изграждането на алтернативното на тунела преминаване в района са наполовина по-малки, като този проект ще позволи и разделянето на участъка на лотове и работа на части.

Що се отнася до високата индикативна цена на тунела „Железница”, за който беше обявена обществена поръчка, инж. Стефчо Стойнев от Минно-геоложкия университет обясни, че няма друга възможност за преминаване през този район. Прогнозната цена е оправдана от гледна точка на геология, която е още по-сложна, отколкото геологията в дефилето, допълни той.

Бойков уточни обаче, че все пак крайната цена ще се реши на търга.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 10:37 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 5 rate down comment 0
misanthrope
преди 8 години
Дай некоя стинка бе батееее, жената гладен, децата - и той...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още