Защитната обвивка на реакторите на АЕЦ Белене е проектирана да издържи падането на 400-тонен самолет, а блоковете, в съответствие с изискванията на Международната агенция за атомна енергия (МААЕ), са работоспособни при земетресение с магнитуд над 7-ма степен по скалата на Рихтер.
Това заявиха в официално съобщение от руската енергийна корпорация Росатом във връзка с изказване в медии вчера на министъра на икономиката и енергетиката Трайчо Трайков, свързано с устойчивостта при земни трусове на АЕЦ Козлодуй и бъдещата АЕЦ Белене. В него той посочи, че бъдещата централа би могла да издържи без проблем земетресение до седма степен.
“Росатом” изказва огромната си изненада от изказването на министъра на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков“, се казва в съобщението.
„Според нас, по силата на своето служебно положение министърът би трябвало да знае, че проектът за АЕЦ „Белене” предлага реактори от поколение „3+“, сертифицирани съгласно изискванията на Европейските експлоатиращи организации (EUR). Притежава уникално съчетание на пасивна и активна защита за безопасност, включително уловител на стопилката на активната зона, което не е съпоставимо с нито един подобен тип реактори, които се произвеждат в момента“, заявяват от Росатом, в чиято структура влиза изпълнителят на АЕЦ Белене „Атомстройекспорт“.
Генералният директор на Росатом Сергей Кириенко ще отправи официално запитване към министърТрайков за разясняване на причините за изказването, допълват от компанията.
„Бихме искали да уточним също, че към днешна дата с „Росатом” не се водят никакви официални преговори за цената на проекта АЕЦ „Белене”, заявяват още от руската корпорация. През последните дни министър Трайков публично коментира, че ако не се се договорим в Росатом за цената на АЕЦ Белене, то вече почти построеният първи реактор за атомната централа би могъл да се използва за 8-ми блок на АЕЦ Козлодуй.
От АЕЦ Козлодуй от своя страна правят съпоставка на сеизмичната устойчивост на българската централа и пострадалата от разрушителното земетресение от 9-та степен по скалата на Рихтер АЕЦ “Фукушима” в Япония.
В АЕЦ “Фукушима” се експлоатират 6 ядрени блока с “кипящи” реактори (тип BWR). Реакторните инсталации от този тип се характеризират с едноконтурна топлинна схема, т.е. водата (топлоносителят), която се подгрява и изпарява в реактора, задвижва турбогенератора, обясняват от АЕЦ Козлодуй.
Реакторните инсталации, с които са съоръжени всички японски централи, се характеризират с изключително висока сеизмоустойчивост, превишаваща сеизмоустойчивоста на всички европейски реакторни инсталации. Това се обуславя от високите проектни изисквания към реакторни инсталации, изградени във високосеизмичен район, какъвто е Япония.
Аварията в АЕЦ “Фукушима” не е предизвикана от земетресението, а от последвалото цунами, посочват от АЕЦ Козлодуй. Именно то е извело от строя дизелгенераторните станции, предназначени за аварийно електроснабдяване при подобни ситуации. Това е проектен недостатък, конкретен за АЕЦ “Фукушима”. Настъпила е надпроектна авария – пълно обезточване. В резултат на това нормално спреният при земетресението реактор е останал без работоспособни активни системи, необходими за привеждането на реактора в безопасно “студено” състояние.
В АЕЦ “Козлодуй” се експлоатират 2 ядрени блока с “водо-водни” реактори (тип РWR). Реакторните инсталации от този тип се характеризират с двуконтурна топлинна схема, т.е. водата (топлоносителят), която се подгрява в реактора, безконтактно изпарява друга вода, която от своя страна задвижва турбогенератора.
В АЕЦ “Козлодуй” по проект са изградени три системи за безопасност с независимо електрозахранване, всяка от които може самостоятелно да приведе реактора в безопасно “студено” състояние.
При модернизацията на двата блока в АЕЦ “Козлодуй” още преди пет години е изградена 4-та дизелгенераторна станция. Тя напълно може да замени която и да е от наличните три.
За блоковете на АЕЦ “Козлодуй” са разработени подробни процедури за управление на аналогични аварийни процеси.
Допълнително, със средства на АЕЦ “Козлодуй”, е изградена полустационарна система (стационарно разположени помпени аграгати и мобилна дизелгенераторна станция) за аварийно охлаждане на реактора, посредством системите на II-ри контур.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
Интер разгроми Комо в мач от 14-ия кръг на Серия А
Правителството в Скопие опитва да изиграе Европа за българите в РСМ
преди 14 години Руските реактори в Козлодуй са конструктивно по надеждни и по нови от тези във Фукушима (и на блоковете дето са спрени). А за надеждност на руската технология - на нея се разчита и в космоса. Американските совалки вече са за скраб. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 14 години Всичко това може и да е вярно но аз изпитвам огромно недоверие в каквато и да е било висока технология руско произвозство. Втори проблем е как тази технология се управлява и кой я управлява. Това е по въпроса за безопасността. Тази централа ще струва над 8 милиарда долара. За същите пари цяла България ще се топлоизолира, и всяко българско семейство ще си купи по два качествени, високоефективни климатика.Интерес от строителството имат само доставчиците на оборудване и гориво. отговор Сигнализирай за неуместен коментар