Само 3 на сто от глобалните брандове планират експанзия в България през тази година, показват данни от нов доклад на консултантската компания CBRE за нагласите на търговците през тази година.
Страната ни е на 51-ва позиция в класацията на най-предпочитаните пазари от ритейлърите, като я споделя с Бахрейн, Чили, Естония, Мароко и Словения.
„Нестабилността на българската икономика и малкия като обем пазар са факторите, които взети заедно обуславят ниския интерес за експанзия към страната ни от глобалните брандове", коментира Христо Асенов, директор „Брокерски услуги“ в компанията MBL|CBRE, асоцииран партньор на CBRE за България. Тенденцията за навлизане на чуждестранни брандове през франчайзинг партньори, а не директно, с цел избягване на риска, ще се запази и през 2016 г., смята той.
Най-желаният пазар от глобалните търговски вериги е Германия – 35 на сто от тях планират експанзия в страната през тази година. Следва Франция с 33%, а третото място е за Великобритания с 29%. Топ пет се допълва от Китай и САЩ, а топ 10 – от Хонконг, Япония, Холандия, Испания и Сингапур.
В дъното на класацията са Лаос, Бангладеш, Венецуела, Перу, Литва и Иран с по 1%.
Консултантската компания е направила проучване сред 150 международни бранда от Северна и Южна Америка, Европа, Азиатско-тихоокеанския регион, Близкия изток и Африка.
В доклада се посочва, че се очаква глобалното икономическо възстановяване да продължи, но се подчертават и евентуалните проблеми за икономиките – нарастващите лихви в САЩ, валутният курс на юана, финансовата криза на развиващите се пазари.
Като цяло ритейлърите продължават да разширяват мрежата от физическите си магазини въпреки нарастващите разходи и нестабилността на някои от пазарите. Близо три пети от анкетираните заявяват, че плановете им за разширяване на магазинната мрежа няма да бъдат засегнати заради експанзията на електронната търговия.
През тази година световните брандове се прицелват в разнообразни пазари, но като цяло предпочитаните от тях дестинации са държавите от Западна Европа.
Въпреки опасенията за китайската и американската икономика търговците продължават да виждат потенциал на тези пазари и планират откриването на нови обекти в страните.
Брандовете се опитват да затвърдят и глобалното си пазарно присъствие, като открият магазини в държави като Колумбия, Египет и Филипините, за да увеличат пазарния си дял.
Все пак ритейлърите може да се каже, че са по-плахи през тази година – повече от две трети планират откриването на до 20 нови магазина (19% - от 1 до 5 обекта, 25% - от 6 до 10 обекта, а 23% - от 11 до 20 обекта).
Една десета от анкетираните заявяват, че планират откриването на от 21 до 30 нови магазина, а само 5 на сто – от 31 до 40 магазина.
Делът на най-оптимистичните, които планират откриване на повече от 40 обекта през тази година, достига 17 на сто, сочат данните от изследването. Те са основно северноамерикански и европейски брандове.
Като основен риск повечето от анкетираните търговци (56 на сто) очертават ръста на цените на имотите. На второ място са неясните перспективи пред икономиката (42%), а на трето – недостигът на качествени търговски площи (37%).
Сред другите основни рискове пред търговците се нареждат още промяната в поведението на потребителите, колебанията на валутните курсове, засилената конкуренция на новите пазарни играчи, както и на онлайн търговците, недостигът на работна ръка, регулациите, неподходящата логистична мрежа и други.
Най-популярните форми на експанзия на световните брандове са магазините на търговските улици и в моловете. Не липсват обаче и стратегии с разкриване на обекти в открити молове, на транспортни хъбове (летища, жп терминали и т.н.), в аутлет центрове, ритейл паркове и други.
„Недостигът на качествени площи по търговските улици е сериозен проблем пред ритейлърите и у нас", коментира още Асенов. „Това прави моловете по-предпочитани за позициониране от страна на глобалните брандове, тъй като в по-голяма степен отговарят на изискванията за обект“, заключава той.


Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Спартак загуби от Левски с 1:3 под дъжда на "Коритото"
Читалище "Васил Левски 1945 г." ще зарадва варненци с безплатен коледен спектакъл
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Благомир Коцев: Свободата на духа и чистата съвест носят истинската свобода
Оля Ал-Ахмед: Историята може да се пише и в стихове
“ДПС-Ново Начало" организира митинг "НЕ на манипулациите!"
27-годишен е загинал при челен сблъсък между кола и бус край Велинград
Левски с убедителна победа като гост на Спартак Варна