Допреди няколко години България неизменно присъстваше в челото на всички класации за строителството на шопинг центрове в Европа. Откакто обаче т.нар. “трета вълна” молове заработиха, страната ни рязко се оттласна към дъното на същите класации.
Единственият незавършен модерен търговски център в София – Plaza West в “Люлин”, чието бъдеще е под въпрос заради молбата на гръцкия конгломерат Marinopoulos за защита от фалит, както и няколкото мола в процес на завършване или в ремонт (основно в Пловдив), ни нареждат на 26-то място в Европа по строителна активност в търговския сегмент през първата половина на годината, показва класация на консултантската компания CBRE.
След нас са само Латвия, Хърватия и Унгария, а непосредствено преди нас са Ирландия, Литва и Норвегия – държави с добре наситени с модерни търговски площи държави.
Начело на класацията остава Русия с над 2,6 млн. кв.м нови търговски площи в строеж. Втора е Турция с над 2,2 млн. кв.м, а на трето място е Украйна с над 600 хил. кв.м.
С обем на строителството от около 100 хил. кв.м, което ги поставя в средата на класацията, са Румъния, Холандия, Чехия, Германия, Швеция, Белгия.
Моловете в България – битка за надмощие и препозициониране
Много от проектите за търговски центрове, които се “родиха” преди кризата, не бяха реализирани. Това са основно проекти в областни градове, като Русе, Шумен, Сливен и други, както и няколко в София – Forum Sofia Mall до Residential Park на инвестиционната компания Atrium, Civis Center Sofia на испанската Riofisa зад Централна гара и други.
Единствените нови площи, които пазарът очаква, са на Plaza в столичния кв. “Люлин” и на “Марково тепе мол” в Пловдив, който се довършва от нов инвеститор. Някои проекти затвориха врати в очакване на ново бъдеще – няколко търговски центъра в Русе, един във Варна, който беше превърнат в болница, първият открит мол в Бургас, който беше повлечен заради кризата с Корпоративна търговска банка (КТБ), осигурила финансирането за реализацията му.
Други се опитват да се препозиционират на пазара, както например първият модерен търговски център в България Citi Center Sofia, “Галерия Пловдив” и други.
Основните причини, заради които строителството на молове в България е пред точка на замръзване, са няколко. Първата е високите нива на незаети площи - 13% за София и 19.6% за страната, коментира за Investor.bg Христо Асенов, директор „Брокерски услуги“ в консултантската компания MBL|CBRE.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате


преди 9 години Не е само до платежоспособността на клиентите. Значение има и разположението на моловете, половината са в столицата, другата половина в още 4-5 по-големи града в странта. Има цели региони, където има търсене но най-близкия мол е на над 100км. Нашите предприемачи очакват, е човек ще се емне и ще се качи на колата за да им посети мола, който е на 2 часа път в посока. Ами трудна работа, може и да го направиш, но инцидентно. Определено не може да стане практика, защото идва далеко. Затова казвам че и разпределението на моловете у нас куца и то много. Основно столицата и по-големите градове, останалите още нямат никакво покритие. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 9 години ше психясам бе!Писах ви, че НЕМАТЕ ПЛАТЕЖНОСПОСОБНИ КЛИЕНТИ.Вие не, ше строиме, че имаме финасиране. клиентите ше дойдат с кредитес.Ама ей го на, земи тоа замък и планина от дългове....ПРИ ДЕМОГРАФСКАТА КРИЗА Е ТАКА. Даже серийците не могът да подобрът положението. отговор Сигнализирай за неуместен коментар