IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

IPO-то на Airbnb - барометър за пътуванията след пандемията

Компанията се изправя пред нарастваща конкуренция и още не е сигурно дали успешно ще въведе нови продукти

22:17 | 07.12.20 г.
<p>
	<em>Снимка: архив Ройтерс</em></p>

Снимка: архив Ройтерс

лед излизането си от Y Combinator спечели подкрепа от Sequoia Capital, което доведе до първоначално и последващо финансиране през 2010 г. „Тази визия беше изключително завладяваща“, казва Рийд Хофман, партньор в Greylock Partners, който инвестира заедно със Sequoia през 2010 г. „Това трябва да съществува в света и мисля, че тези момчета са тези, които ще го донесат“, допълва той.

Недоброжелателите на компанията обаче имат по-малко романтична гледна точка. С течение на времето, казват те, типичният домакин на Airbnb се променя и вече се роди професионалният домакин, който управлява цял портфейл от имоти специално за да ги отдава през платформата. Само 21 процента от активните обяви на Airbnb са на свободни спални в домовете на хората, показват данни на Transparent, изследователска фирма, специализирана в краткосрочните наеми. Повече от половината от всички обяви са на домакини с поне по 2 имота в платформата. Шест процента контролират над 100 обяви, а някои и над хиляда.

Основното безпокойство на местните власти в Северна Америка, Европа и Азия е какво е въздействието на това върху достъпността на местните жилища. „Разумното четене на наличните доказателства предполага, че разходите за наемателите от разширяването на Airbnb значително надвишават ползите за пътуващите“, заключава доклад от 2019 г. на Института за икономическа политика, мозъчен тръст, базиран във Вашингтон. Той се основава на проучвания, проведени в градове като Бостън и Ню Йорк, които откриват паралели между нарастващата активност на Airbnb и увеличения наем за местните жители.

Намесата може значително да промени присъствието на Airbnb в даден град. След като през 2018 г. в Сан Франциско бяха въведени по-строги правила за краткосрочните наеми, броят на наличните обяви на платформата падна от повече от 10 000 на малко над 5 000.

В цяла Европа градските лидери виждат пандемията като уникална възможност за намаляване на присъствието на Airbnb. По-рано тази година кметът на Лисабон обяви план за отдаване под наем на 2 000 празни имота, листнати в платформата за краткосрочни наеми, за 5 години на ключови работници и студенти като субсидирани жилища.

Airbnb оспорва обвиненията, че вреди на общностите. Компанията цитира собствени данни, според които активността на домакините значително увеличава разходите на туристите в райони, които обикновено пропускат приходите от туризъм. Airbnb казва, че „прякото икономическо въздействие“ от дейността на компанията възлиза на 100 млрд. долара, спечелени от домакините или похарчени от посетителите, в 30 държави.

В своя проспект за IPO компанията казва, че е постигнала споразумения - или е наложила условия на бизнеса си, в около 70 процента от първите си 200 града. Според написаното нито един град не представлява повече от 2,5% от общите приходи на компанията.

До 2016 г. компанията вече произвеждаше положителни парични потоци, за разлика от други компании от Силициевата долина като Uber, които разчитаха на частен капитал за финансиране на операциите си.

Решението на Чески да отбягва пазарите отразява нарастващия консенсус в Силициевата долина, където понякога ръководителите изчакват повече от 10 години, преди да направят компаниите си публични. Това обаче предизвика и гнева на служители и други акционери, които бяха нетърпеливи да спечелят от повишаващата се оценка на компанията. Напрежението достигна връх през 2017 г., когато дуелиращи фракции в Airbnb спориха по същество за IPO. До края на 2017 г. Airbnb заяви, че ще бъде рентабилна за годината без да се отчитат лихви, данъци и амортизация. Банкерите тогава изчислиха, че Airbnb може да постигне оценка над 40 млрд. долара в IPO през следващата година, според инвеститор.

Туристически сътресения

Първите предупредителни знаци за коронавируса се появиха от Китай, където до средата на февруари Airbnb беше принудена да спре всички резервации в Пекин. Към март вече кризата прерасна в екзистенциална. През този и следващия месец компанията отчиташе повече анулирания, отколкото резервации. През април, най-лошият месец на кризата, брутните резервации спаднаха със 70% в световен мащаб.

Последна актуализация: 02:21 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Финанси виж още