Германското потребителско доверие за февруари се е повишило значително до 13-годишен връх. Това показват данни от проучването на Gfk, публикувано във вторник.
Барометърът за потребителското доверие на GfK за февруари се повиши до 9,3 пункта спрямо 9 за януари. Това е най-високото ниво от ноември 2001 г., когато индексът е бил 9,6 пункта, предава Ройтерс. Икономисти от водещите банки очакваха ръст, но до 9,1 пункта.
Докато многобройните международни кризи все още се отразяваха негативно на потребителските настроения през миналата есен, от зимата насам ситуацията се променя из основи. “Причината за това е динамиката на цените на петрола," каза експертът от GfK Ролф Бюркл. Бързият спад в цените на петрола е задействал верига от положителни тенденции.
Тъй като потребителите сега харчат по-малко пари за бензин и газьол за отопление, разполагаемият им доход расте и това води до най-голямото желание за нови покупки от осем години насам, се казва в доклада. В замяна склонността на германците да пестят е паднала до рекордно ниско равнище, казва Бюркл. В допълнение изследването на GfK показва, че потребителите очакват през следващите месеци нов период на подем в икономиката на Германия.
Очакванията на потребителите за икономиката продължават да се подобряват. Може да се приеме, че местната икономика в Германия отново ще изиграе важна роля в общото икономическо развитие, заяви пазарната група.
Значителни увеличения са отбелязани както в икономическите очаквания, така и в тези за заплатите. Има повишение и по отношение на желанието за нови покупки.
Индексът, измерващ бъдещите икономически очаквания, се повиши с 8 пункта до 22,5 пункта. Индикаторът за очакванията за приходите добави 6,8 пункта до 47,8 пункта.
Индексът за желанието за покупки се повиши за четвърти пореден месец през януари. След като се повиши с 8,3 пункта, той достигна 57,4 пункта. Така склонността към потребление достигна осемгодишен връх.
Основната причина за положителното развитие на потребителското доверие е фактът, че цените на петрола спаднаха с повече от 50% от миналото лято насам. Ниските цени за енергия се оценяват от Бюркл заедно със значителното обезценяване на еврото като програма за икономически стимули за икономиката на Германия. „Разбира се, обезценяването на еврото се оценява положително от потребителите, тъй като засилва износа ни, като по този начин прави работните ни места по-сигурни", каза той.
Положителните данни допълват тези за бизнес доверието в страната, което също нараства.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.