Може и никога да не сте чували за FANUC – най-големия производител на индустриални роботи в света. Има голям шанс обаче да притежавате продукт, създаден от една от неговите 400 хил. машини, коментира Economist.
Създадена през 1956 г., японската компания за автоматизирани роботи произвежда автомобили за Ford и Tesla, както и метални кейсове на iPhone за Apple. Компанията се различава от конкурентите си по цвета на механичните ръце на роботите си, които са оцветени в ярко жълто. Заводите, офисите и униформите на служителите ѝ са в същия нюанс.
FANUC в момента е изключително "гореща" компания. Акциите са поскъпнаха с 35% за шест месеца до края на март, което е над два пъти повече от възвръщаемосттта от 14% по японския бенчмарк Nikkei.
А процъфтяващият пазар на роботи показва малко признаци за забавяне. Според International Federation of Robotics продажбите на подразделението за индустриални роботи са нараснали с 15% през 2015 г., а приходите са се увеличили с 9% до 11 млрд. долара. Оборотът през 2016 г. в Северна Америка се е повишил с 14% до 1,8 млрд. долара. Консултантската компания ABI Research смята, че продажбите в индустрията ще се утроят до 2025 г.
Има сериозни твърдения, че роботите "крадат" работните места на хората. Нов доклад, публикуван от National Bureau of Economic Research до голяма степен подкрепя това убеждение, изчислявайки, че всеки допълнителен робот в американската икономика намалява заетостта с 5,6 служители.
Връзката между автоматизацията и заетостта невинаги е праволинейна. Една от големите тенденции е растежът на „съвместните роботи“ - по-малки и по-адаптивни машини, създадени да работят заедно с хората.
Банката Barclays смята, че продажбите на тези машини между 2016 и 2020 г. ще се увеличат десетократно. Нещо повече, подобрявайки производителността, автоматизацията понякога може да създава нови места за хората или поне да ги пренасочва. Включването на роботи прави икономично за някои производители в страните с високи заплати да „връщат“ производството обратно у дома от по-бедните страни. Тази година Adidas ще започне да произвежда маратонки за тичане в германски завод, оборудван с роботи и 160 нови работници.
FANUC не приема доминиращата си роля за даденост. Компанията работи по по-умни, по-адаптивни роботи и инвестира сериозно в изкуствения интелект. Усилията ѝ да се адаптира в бързо развиващата се индустрия на роботиката могат да бъдат видени дори в новия избор на цветове на компанията. Когато тя представи новия си „съвместен“ робот – CR-35iA, традиционният ѝ жълт цвят е сменен със зелен.


Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
Задействаха BG-ALERT в Бургаско, две реки преляха
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа