IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Биг Брадър и в автомобилното застраховане

Застрахователните компании искат да следят индивидуалния стил на шофиране на всеки свой клиент

13:36 | 27.07.14 г. 1
<p>
	Пътен полицай регулира трафика в Шанхай, Снимка: <em>Ройтерс</em></p>

Пътен полицай регулира трафика в Шанхай, Снимка: Ройтерс



Софтуерът е много по-достъпен за клиентите, отколкото монтирането на специално устройство под таблото. Той е и по-евтин за застрахователната компания. Английската компания Marmalade вече продава такава мобилна апликация, която някои компании използват при сключване на договори с млади автомобилисти, които се учат да шофират на семейния автомобил. Въпросният електронен модел струва около 100 долара и при всяко прекъсване на договора от страна на клиента, някой от компанията трябва да отиде и да демонтира устройството. Впоследствие то трябва да бъде рециклирано и използвано повторно в колата на друг клиент.

Така или иначе, телеметрията е голям скок за застрахователните компании, тъй като до момента те използваха субективни фактори. Например младите хора са по-лоши шофьори от възрастните, собствениците на спортни коли са по-рискови от тези със скромни комбита, както и че младите мъже се справят по-добре от младите жени (въпреки че ценообразуването по полов признак е нелегално в някои части на света).

Консолидация на индустрията

Не всички застрахователни компании ще спечелят от нововъведението, смятат анализатори. За да е обективна информацията, трябва да бъдат записани няколко милиарда часа телеметрични данни в продължение на 5 години. Progressive Insurance например са събрали записи от 10 милиарда километра, изминати от 2 милиона автомобила в последните 6 години.

По-големите фирми с много клиенти могат да извлекат немалки ползи от програмата UBI, но техните по-малки колеги няма да бъдат конкурентоспособни в този смисъл. Едно от решенията е тези фирми да обединят резултатите от проучванията си, смята Чък Чамнес, шеф на американската Национална асоциация на взаимозастрахователните компании, чиито членове контролират половината от всички премии по застраховки на автомобили и недвижимо имущество в САЩ.

От друга страна, по-малките фирми ще концентрират енергията си в това да се превърнат в предпочитан избор за клиентите, които не се интересуват от новата програма за следене на телеметрията. Ако изберат този път обаче, на тях ще им е изключително трудно да се конкурират с цената на по-големите компании, които разчитат на тази информация.

Други ползи

Какъвто и да е изходът за застрахователната индустрия от въвеждането на UBI, програмата може да допринесе за подобряване на пътната безопасност, смятат експерти. Мобилното приложение може да те предупреди, че спираш твърде рязко, или че караш твърде бързо. Другият аспект пък е чисто психологически – не е изключено хората да започнат да шофират по-отговорно, само защото знаят, че някой ги наблюдава. Наказанието? По-високи премии по застраховката. Технологията ще отвори и нови възможности за застрахователите, които ще могат да търгуват с реклама, базирана на точното местоположение на съответната кола, което ще им позволи допълнително да намалят цените си.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 20:47 | 10.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

1
rate up comment 0 rate down comment 0
MZ/X
преди 9 години
Аз съм за! Единственият начин да се вразумят някои хора на пътя са финансовите санкции! Нормално би било този, който кара по безопасно да плаща по ниски затраховки и обратно, тези които карат по рисково нека да плащат повече!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още