Ако амбициозните планове на водещите морски компании в света се сбъднат, първите полуавтономни кораби с дистанционно управление ще плават в океаните до края на това десетилетие, заяви пред агенция „Черно море“ д-р инж. Стефка Кантурска, преподавател във Висшето военноморско училище във Варна „Н. Й. Вапцаров“.
С развитието и усъвършенстването на компютърните технологии безпилотните и дистанционно управлявани транспортни системи бързо ще намерят приложение в съвременния живот.
От дълги години се извършват проучвания за човешкия фактор в мониторинга и управлението на кораби от разстояние. Прогнозират се възможни ситуации и се изчислява доколко екипажите на сушата ще получават реалистично усещане за това какво се случва в открито море.
Разработени са интерактивни умни екрани, системи за разпознаване на глас, холограми и дронове за наблюдение на обстановката, както на борда, така и около кораба.
Според компютърните специалисти цялата необходима технология, която може да осигури автономна навигация, вече съществува. В преходния етап ще се изпълнява хибридна технология, съчетаваща самостоятелна система за контрол на корабите с елементи на дистанционно управление.
Този подход ще позволи в близко бъдеще да се подготви един истински търговски продукт, след като се заобиколят редица законови ограничения и се достигне до пилотни тестове.
При първия тестов рейс корабът ще излезе в открито море с екипаж на борда. Ако тестът премине успешно, следващият рейс на кораба-робот ще бъде самостоятелен и управлението му ще се извършва в смесен режим, който комбинира автономна навигация и епизодични преходи към дистанционно управление.
Ориентацията в океана ще се осигури от система за проследяване, включително радар, лазери и софтуер-автопилот.
Капитаните и навигаторите на брега ще могат да проследяват движението на кораба в реално време и да поемат контрола в случай на извънредна ситуация или при сложна маневра - при влизане в пристанище или в док.
Очакват се първите пробни рейсове на кораби с дистанционно управление да се извършат в Балтийско море. Това ще бъдат фериботи и малки кораби, специализирани за пренос на товари на по-ограничени разстояния.
Прилагането на технологията за дистанционно управление на корабите ще намали значително експлоатационните разходи и кардинално ще промени цeлия сектор на водния транспорт, казва експертът.


Скоро: Озоновата дупка ще изчезне непълно
Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
„Байерн” надигра „Щутгарт” с хеттрик на Кейн
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари