IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Apple започва скъпо наваксване с помощта на Beats

Концернът се придържаше към стария бизнес модел - продажбата на изтегляния, докато стриймингът набираше популярност

14:59 | 09.05.14 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Apple започва скъпо наваксване с помощта на Beats

Американският технологичен гигант Apple вече направи поврат в музикалната индустрия. Това се случи през 2003 г. с пускането на iTunes. Музикалните фенове вече не бяха принудени да купуват цели албуми наведнъж, а можеха да изтеглят любимите си песни за 99 цента. Това срина бизнес модела на звукозаписните компании, които продаваха своите дискове за над 10 долара. Междувременно Apple обаче отново започна да изостава, пише Wall Street Journal.

Сега Apple води преговори за закупуването на Beats Electronics. Става дума за сделка за 3,2 милиарда долара. Компанията продава както висококачествени слушалки, така и абонаменти за своята музикална стрийминг услуга, която стартира през януари. Такива услуги, водени от Spotify от Швеция, изникнаха като гъби през последните години и очевидно променят драстично начина, по който потребителите слушат музика. Но Apple сякаш пропусна тренда и сега трябва да наваксва. 

Базираният в Купертино концерн се придържаше към стария бизнес модел - продажбата на изтегляния, докато звукозаписните компании инвестираха сериозно в новите стрийминг услуги. Безплатното интернет радиото, което Apple стартира през септември под името iTunes Radio, е доста малка стъпка в посока на стрийминга. То трябва да служи само, за да се увеличат продажбите на Apple устройства, твърдят източници от компанията, също както и традиционните сваляния в iTunes. Специални бутони позволяват на слушателите на iTunes Radio да купуват изпълняваните песни.

Но бизнесът с цифрова музика отдавна вече не расте толкова бързо, колкото преди. Музикалните фенове вече са свикнали с идеята да заемат музика, а не да я притежават. Сега изглежда, че най-накрая и Apple се примирява с това и е готов да инвестира в бъдещия бизнес модел на музикалната индустрия, който обаче може да канибализира продажбите на изтегляния. Самата Apple не коментира темата пред WSJ. 

И наистина - днес живеем в ера, в която съдържанието все по-често излиза от екрана на смартфона ни. По данни на NPD Group 20% от хората, които търсят съдържание онлайн, използват мобилните си устройства, за да ползват музикални стрийминг услуги или онлайн радио.

Мениджъри на звукозаписните компании съобщават, че в продължение на месеци са приканвали Apple да създаде собствена, базирана на такси, услуга за стрийминг. Силата на марката Apple може да накара да преминат към стрийминг дори онези клиенти, които досега не са го сторили, особено в Съединените щати. Spotify започна дейност само преди три години, а по-рано имаше безкрайни преговори за лицензи. Beats Music започна дейност преди три месеца на пазара в САЩ и привлече вниманието си с рекламна кампания по време на Super Bowl.

Една от идеите, които звукозаписните компании са предложили на Apple е тази - iTunes може да предлага на клиенти, които желаят да купят един албум, вместо това да сключват абонамент за един месец за стрийминг услуга на същата цена .

Някои мениджъри сега са много изненадани, че Apple не е дръзнал да предприеме предизвикателството по-рано. Досега технологичният концерн приемаше ролята на зрител - точно като самите звукозаписни компании преди 15 години, когато музикалните фенове по целия свят започнаха да обменят файлове в Napster и други платформи. Вместо да действат, звукозаписните студиа загубиха години, за да съдят доставчиците на услугите за споделяне на файловете за нарушаване на авторските права. Когато Apple представи iTunes, приходите от продажби в CD бизнеса вече започнаха да падат. От пика през 2000 г., продажбите на албуми са паднали с 40 процента, въпреки че през последните години показват стабилизиране.

Повечето стрийминг услуги са много по-малки, отколкото iTunes с клиентската си база в размер на десетки милиони абонати. Но новодошлите на пазара бързо се разрастват. Бизнесът със сваляне на музика междувременно отчете спад през миналата година в САЩ с 6%, както е видно от данните от Nielsen SoundScan.

Някои певци се оплакват, че Spotify, Pandora и други доставчици плащат само оскъдни възнаграждения. Но именно по-малките звукозаписни компании обичат новодошлите на пазара компании. Казват, че ако се вземат предвид целите каталози на музикалните стрийминг услуги, ще се получат доста добри суми. А веднага след като новите доставчици се сдобият с достатъчно на брой платежоспособни клиенти, и индивидуалните певци ще започнат да изкарват добри пари.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 18:14 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още