fallback

Бюрократичната тежест остава основна пречка за проектите по ОП "Транспорт"

През последните 10 години си поставяме непосилни цели за изграждане на транспортната мрежа, смята Христо Алексиев, зам.-директор на НКЖИ

09:02 | 30.09.13 г.

В стратегическите документи много често се поставят непостижими цели, които реално не са подплатени с финансов и технически ресурс. Това заяви Христо Алексиев, заместник-генерален директор на Национална компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ) по време на семинар, посветен на приоритетите на Оперативна програма "Транспорт" за периода 2014-2020 г.

"Реално ако прегледате проектите от 10 години назад, ние трябва вече да имаме транспортна схема, подобна на тази в Австрия. Трябва да се разсъждава по-разумно. Трябва да определим едно ниво на транспортната система, което да бъде постижимо, за което да имаме финансов и технически ресурс, за да можем да го достигнем. Мисля, че сега се разсъждава по-реално, отколкото преди. На проектно ниво бяха реализирани много стратегически грешки. По този начин ефектът е никакъв", обясни той.

Той открито заяви, че действащото законодателство в страната не е съобразено с инвестиционния процес и държавата пречи сама на себе си. В тази връзка Алексиев даде пример с решението на Конституционния съд, който постанови, че не може да се извършва строителство на територии, които не са окончателно отчуждени.

Тромавите процедури спират ефективно управление на средствата от ЕС
 
Алексиев допълни, че безсмислени, прекалено бюрократични и тромави процедури спират по-доброто и ефективно управление и контрол на средствата от ЕС. Освен това водят до излишно разходване на време и ресурси. По негови думи липсва и интеграция между инвестиционните намерения в отделните сектори на транспорт.

"В НКЖИ може би 50-60% от времето на експертите, които управляват проектите, е свързано с упралвение на документите. В крайна сметка това става много скъпо, като финансов ресурс", обясни подробно той.

"Мисля, че регулацията трябва да бъде законодателна и да отговаря на самия процес. Друг проблем е свързан с процедурите по контрол от страна на Европейския съюз", допълни той.

Алексиев посочи, че другите страни от ЕС по-успешно усвояват ервофондовете, защото по-бързо се справят с процедурите. "Наистина тази грешка не трябва да я допускаме през следващия програмен период", категоричен бе зам.-директрът от НКЖИ.

Той допълни, че за новия програмен период трябва да се помисли за това какво е най-нужно за развитието на транспорта в страната така, че гражданите да са доволни, а бизнесът в страната да се развива равномерно:

"Освен инфрструктура ни трябва подвижен състав, едно по-високо ниво на услугата, за да можем да достигнем крайния потребител. Трябва ни по-добра организация на железопътното движение и жп превоза, за да може да сме сигурни, че когато се пренася товар ще тръгне от точка А и ще стигне до точка Б навреме или с разлика максимум от 2-3 часа, а не 2-3 дни", допълни той.

Кои са приоритетните проетки, които ще се реализират до 2020?

Алексиев очерта и основните приоритети в развитието на железопътната транспортна мрежа в контекста новия програмен период. Той бе категоричен, че сред основните приоритети в жп сектора е завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас.

 Друг приоритетен проект е изграждането на жп линията Карнобат – Синдел, която е частично изградена през годините. 

По-рано миналата седмица министърът на транспорта Данаил Папазов подчерта, че важността на тази връзка ще бъде още по-голяма след реализирането на проекта за изграждане на тунел под Босфора и отсечките, които се строят в момента по програмата - Пловдив – Свиленгад – турска/гръцка граници.

За включване в новия период на оперативната програма е предложен и жп проектът Русе – Варна, с който река Дунав ще бъде свързана с пристанищата във Варна и Бургас. Предвижда се и подготовката на проекти за изграждане на интермодални терминали в двата града.

Цел на транспортното министерство е да се започне строителство и по жп направлението София – Септември. Там приоритетно ще се изгражда отсечката Септември – Елин Пелин, която е най-тежката и където в момента се губи най-много време при пътуване, уточни Алексиев.

Той посочи, че други важни проекти, които ще бъдат реализирани до 2020 г. е жп проектът Пловдив-Бургас, проектът Димитровград- Свиленград, проектът Димитровград- турска граница, Септември-Пловдив. 

"За следващия програмен период отново изпадаме в ситуацията на големи проекти и ограничен финансов ресурс. Този проблем може да бъде решен единствено и само с приоритезиране. Ако ние в момента инвестираме в управлението на дадени проекти в дадено направление, през следващия и по-следващия програмен период трябва да се продължи в същото направление, по същия начин. Другото важно е да бъдат подбрани икономически ефективните проекти, както и на тези, които са технически ефективни", обясни Алексиев.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:17 | 10.09.22 г.
fallback