Българската стопанска камара (БСК) поиска плащането на пропорционалната 4-процентова такса върху цената на исковете по Гражданския процесуален кодекс (ГПК) да става на две части.
Бизнесът настоява да бъде въведена приемлива максимална сума, която да се заплаща от ищците при завеждането на граждански дела, а останалата част от таксата да се внася след края на делото.
Камарата предлага да се промени Тарифата за таксите, събирани от съдилищата по ГПК, като се определи „разумен и поносим за ищеца размер“, който да се внася от него при започването на съдебното производство. При приключването на делото разликата до пълния размер на таксата да бъде внесена от страната, загубила делото, която плаща и разноските по него.
В писмо до правосъдния министър Диана Ковачева от организацията посочват, че „пропорционалната такса от 4% върху цената на исковете по ГПК е сериозна пречка пред малкия и среден бизнес да получи защита на интересите си по съдебен ред“.
„Чрез тази такса се ограничава достъпът до правосъдие на търговците, особено в случаите, когато претендират парични вземания на висока стойност“, се казва още в писмото.
От БСК смятат още, че неограниченият размер на съдебните такси генерира още по-висока междуфирмена задлъжнялост, въпреки че именно нарастването на междуфирмената задлъжнялост е довела до търсенето на неиздължени суми по съдебен път.
По оценки на организацията задлъжнялостта на бизнеса у нас е нараснала до над 157 млрд. лева към края на 2010 г. Несъбраните вземания съставляват близо половината от междуфирмената задлъжнялост.


НОИ одобри Бюджет 2026
Опозицията не хареса и обновения проект на Бюджет 2026
Тръмп иска Европа да поеме основната тежест в НАТО
„Ангели на пътя“ със скандален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Симеонов: Тайничко и Борисов стиска палци на протеста
Защо Швеция може да построи модерна подводница, а Европа няма силен морски флот?
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията