fallback

Пътят на изток за българските винопроизводители

През 2012 година Азия се превърна в бързоразвиваща се дестинация за българското вино

08:30 | 05.02.13 г. 3
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Българско вино ще бъде представено на виетнамските потребители в Ханой, договориха зам.-министърът на земеделието Цветан Цветанов и придружаващия го председател на Изпълнителната агенция по лозата и виното (ИАЛВ) Красимир Коев. Двамата са били на посещение във Виетнам, става ясно от съобщенията на пресцентъра на Министерството на земеделието и храните (МЗХ).

Продукцията на български винарни вече е позната на пазара във Виетнам. През 2011 година например беше сключен договор за износ на 1 млн. литра червено вино от страна на „Винпром – Свищов“. Компанията изнася и за Тайланд. Износ към Китай имат и други компании като "Беса Валей", както и "Винимпекс". 

Всъщност Азия е една от дестинациите за винопроизводителите, които се развива бързо през последните месеци. Интересни пазари, на които вече има и българско присъствие са Китай, Япония, Тайланд и Виетнам. Директорът на ИАЛВ Красимир Коев коментира преди седмици, че за първото деветмесечие на 2012 година износът към Китай, Виетнам и Япония записва ръст от 17%, предаде агенция „Фокус“.

За същия период общият износ на българско вино бележи ръст със 7,4%, става ясно от официалните данни на агенцията. Традиционните ни пазари като Полша, Чехия или Германия също запазват стабилни показатели. Свиване обаче се наблюдава в Русия и то защото потребителите нямат добро мнение за продукцията.

За руския пазар, за където заминава около 50% от износа, българското вино съвсем не може да бъде наречено нов продукт. Проблемът ни е по отношение на качеството, което в един период не беше добро. В последните години обаче ситуацията се регулира, гарантират от Изпълнителната агенция по лозата и виното.

Износът беше сочен като един от локомотивите на българската икономика през 2011 година. За 2012 година данните показват все още ръст, но постепенно той се забавя, като причината е кризата в еврозоната - един от основните пазари за българските производители. По тази причина и много компании потърсиха ново поле за изява. 

В същото време азиатиските икономики понесоха по-лесно кризата, а някои пазари, като китайския например, са практически необятни за българските производители. Така че изборът "на изток" е сполучлив, а и резултатите от усилията са обнадеждаващи. 

На помощ на българските производители за завладяване на нови пазари идват и европейските средства. В края на 2011 и през 2012 година бяха одобрени програми, според които те имат възможност да промотират продукцията си.

Изпълнители са Регионалната лозаро-винарска камара „Тракия“, която съвместно с румънски колеги директно атакуват пазарите в Русия и Китай, както и Националната винаро-лозарска камара. Втората програма е насочена освен към китайския пазар и към САЩ и Швейцария. По тези програми се разработват рекламни кампании, които да популяризират продукта.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:56 | 06.09.22 г.
fallback