fallback

Вървим към централизирано звено за възлагане на обществени поръчки

Подготвя се и създаването на орган, който да оценява компетентността на потенциалните изпълнители на обществени поръчки

14:07 | 10.04.13 г.

След продължителни дискусии най-накрая е на път да се реализира идеята за централизирано звено, което да работи по възлагането на обществени поръчки. Това съобщи Елеонора Николова, директор на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност към Министерския съвет, известен като БОРКОР, по време на кръгла маса за модернизирането на обществените поръчки, организирана от Камарата на строителите в България (КСБ).

Централизираното звено ще функционира като помощен, експертен капацитет, който ще е на разположение на възложителите без достатъчна експертиза и/или опит при подготовката на заданията за търговете. Експертите в това звено също така ще контролират самите технически задания преди те да бъдат публикувани, за да се търсят изпълнители на поръчките.

Николова съобщи, че в момента заседават две работни групи, които работят по подготовката на правната рамка за функционирането на това звено. Работата им ще продължи до 20 май, като засега плановете са службата да бъде създадена към Агенцията по обществените поръчки, уточни тя.

Планира се също така да се създаде още един орган, който да оценява компетентността на потенциалните изпълнители на обществени поръчки, по примера на много европейски държави. С двете нови звена се смята, че ще бъде намалена административната тежест за участниците в търговете, а възложителите ще могат да се концентрират върху изготвянето на качествени задания, посочи Елеонора Николова.

Според Николова създаването на двете административни структури трябва да предшества цялостната електронизация на процедурите по обществени поръчки. Самите фирми-кандидати в търговете, притежавайки сертификат, че са пригодни и квалифицирани да извършват определени дейности, ще бъдат облекчени от гледна точка на бюрократичните процедури и подготовката на документите за участие в търгове, както и ще могат по-лесно да излязат на европейския пазар, тъй като в някои страни подобни сертификати са задължително изискване.

Според Елеонора Николова в бъдеще ще се върви към създаването на единен европейски орган, който да сертифицира фирмите от държавите-членки на Европейския съюз за пригодността им да изпълняват обществени поръчки в конкретна сфера.

Зам.-министърът на околната среда и водите Малина Крумова допълни, че е необходимо да се направи система с по-активна роля на браншовите организации за гарантиране на качеството при изпълнението на обществените поръчки и самите браншове да не позволяват некоректни практики и дъмпинг.

От строителния бранш обаче подчертават, че въпреки всички отправени предложения и проведени дискусии, много основни проблеми при провеждането на търговете в строителната сфера остават нерешени. Все още липсват електронни търгове и електронни досиета на проектите. Бави се въвеждането и на типовите договори за различните видове строителство, които ще елиминират някои некоректни практики при обществените поръчки в строителството. Необходимо е също така подобряването на контрола и върху възложителите, и върху изпълнителите, както и задължителното ползване на външна експертиза за обществените поръчки за реализацията на големи и сложни инвестиционни проекти.

Инж. Стефан Кинарев от Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране поиска поне 30% от участниците в комисиите, които оценяват проектите и взимат решение кой да бъде изпълнител на дадена обществена поръчка, да имат квалификациите, които се изискват от участниците в търговете.

На кръглата маса стана ясно още, че до няколко месеца строителният бранш ще е готов с предложение за изработването на електронни досиета на проектите, които се изпълняват в общините. Идеята е всяка община да публикува на сайта си необходимата документация за реализирането на определен тип проекти, сроковете за съгласуване на документите и процедурите и цената на съответните административни услуги. Така потенциалните инвеститори ще могат да разчетат по-добре времето, капацитета и средствата си при подготовката на проектите.

Предлага се също така да се публикува цялата документация по конкретни строителни проекти – градоустройствените решения, нотариалните актови, скици, визи за проектиране, разрешителни, договори, идейни планове и работни проекти, доклади за съответствие, екооценки, надзор, контакти с всички фирми, които отговарят за реализацията на проектите и т. н.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:57 | 12.09.22 г.
fallback