Само в рамките на миналата година Националният осигурителен институт (НОИ) е внедрил общо 17 електронни услуги, като по-голямата част са насочени към осигурените лица. От тях 14 са административни, а 3 позволяват по електронен път да се правят различни видове справки.
Постоянно нарастващият интерес от страна на потребителите към възможностите за дистанционното им обслужване от НОИ е причина за усилията на института да разширява постепенно портфолиото от е-услуги, пише в отчет, публикуван в годишния бюлетин на института.
Необходимостта от съществуването на всички интегрирани програмни продукти и тяхната ефективност се потвърждава от резултатите за активността на потребителите.
Данните за 2013 г. показват, че по-голямата част от електронните услуги регистрират сериозен потребителски интерес, въпреки че част от тях са публикувани в края на годината.
Осигурените лица са проявили най-голям интерес към справката по ЕГН, предоставяща информация за движението на представените в НОИ документи и изплатените обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване. За цялата 2013 г. те са посетили платформата 2 706 301 пъти, за да получат подобна информация, пише в доклада.
За същия период осигурителите пък са успели чрез своя БУЛСТАТ да направят 50 577 справки за състоянието и етапа на обработка на подадената в института документация за изплащане на обезщетения и помощи за осигуряваните от тях лица. Интересът към тези справки се дължи основно на възможността при регистрирани несъответствия или грешки в попълването на документите те по-бързо да бъдат отстранявани.
Потребителите проявяват сериозен интерес и към услугата „Изчисляване на прогнозна пенсия”. Тя е предназначена за все още икономически активните лица и позволява изчисляването на прогнозен индивидуален коефициент и прогнозен размер на пенсия за осигурителен стаж и възраст.
Така лицата, на които им предстои пенсиониране, могат да вземат своето информирано решение дали да го направят в момента или да продължат да работят. За цялата година справката е ползвана от 25 438 потребители.
„Преизчисляване на осигурителен стаж към трета категория” е сравнително нова е-услуга, която също попада сред най-търсените програмни продукти. От стартирането й в средата на май 2013 г. до края на годината тя е използвана от 10 703 потребители, като това са предеимно лица с право на ранно пенсиониране, лица в предпенсионна възраст и служебни лица, преценяващи правото и изготвящи документите за пенсиониране.
Статистиката отчита потребителски интерес и към другите електронни справочни услуги на института. Стартиралата през август 2013 г. справка, даваща възможност на осигурените лица да проследят своя статус на социално осигуряване от 1997 г. насам, е ползвана 139 209 пъти.
„Справка за подадени декларации за социално осигуряване за осигурено лице за периоди след 2004 г.” е регистрирала 343 821 посещения, а „Справка за прекратени осигурители без правоприемник с предадени в НОИ разплащателни ведомости“ – 99 980. През интернет са направени и 119 112 справки за изплатени парични обезщетения за безработица.
От административните електронни услуги най-голям интерес е проявен към формите за контакт с НОИ. За периода са подадени 1064 запитвания, сигнали и жалби чрез формите за контакт с персонални и без персонални данни.
Планът за разработване и внедряване на електронни услуги на НОИ през 2014 г. включва общо шест нови програмни продукта. Сред тях са възможността за подаване на декларация за трудова злополука по електронен път и онлайн изчисляване на прогнозния размер на парично обезщетение за бременност и раждане.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”