Липсата на финансиране и несигурната икономическа ситуация са сред основните причини, заради които фирмите не внедряват иновации. Това показват резултати от проведена от Българската търговско-промишлена палата (БТПП) анкета сред членовете й, включително браншови организации за ролята на иновациите в бизнеса и сътрудничеството с университетите.
Според допитването основните причини за неосъществяването на иновации са несигурността в икономически план и липсата на финансиране. От бизнеса посочват като причина и тежестта на административните процедури при ОП „Конкурентоспособност“, която финансира иновативни проекти, както и липсата на квалифицирани кадри. Именно недостигът на квалифицирани кадри, които да създават или да внедряват иновативни решения, се изтъква като задълбочаващ се проблем.
През 2015 г. предпочитаните източници за добиване на иновативни решения са предимно партньори - фирми от чужбина (за 30% от анкетираните), партньори – фирми от България (25%), и закупуване на лицензия за утвърден продукт (15%).
Намалява броят на фирмите, които разчитат на партньорство с научни институти и университети от България. При 37% през 2013 г., сега те са 10% с български научни институти и 0% с университети. Сътрудничеството с научни институти и ВУЗ се свежда до наемане на стажанти и обучения - за 44% от анкетираните (при 67% през 2012 г.) и за консултантски услуги при внедряване на иновации– при 22% от анкетираните.
Предприемачите все повече разчитат на собствените си разработки. През тази година такива са 64,7% от анкетираните, при 23% през 2013 г.
Резултатите от проучването показват, че недостатъчната информираност на бизнеса за научните разработки, както и слабата активност на университетите са двете основни бариери пред сътрудничество бизнес-наука. Слабата активност на университетите за оповестяване на разработките им се отбелязва при 70% от анкетираните.
Въпреки това 70% от запитаните мениджъри съобщават, че планират разработване и производство на нови продукти. Цели 95% имат планове за придобиване на нови машини или прилагане на нови технологии. Половината от анкетираните споделят, че при внедряване на иновативно решение стават по-конкурентни, а 26% са повишили производителността си.
Връзката между бизнеса и научните среди е нарушена и процесът се влошава с годините, обобщава се в изводите от анкетата.


Сериозен ръст на случаите на варицела във Варна
Община Варна награди най-изявените доброволци за 2025 година
Тръгна петиция против отдаването на кортовете в "Чайка" на частни клубове
Хороскоп за 7 декември 2025
МААЕ: Защитният саркофаг на АЕЦ "Чернобил" е повреден
Европа е изправена пред най-трудния момент в опитите си да избегне разрив със САЩ
Украйна и САЩ с „рамково споразумение“, но преговорите продължават
Дейвид Бут: Хората не вярват особено на алгоритмите
Дейвид Бут: Трендът е към услуги срещу такса, вместо комисионна
Дейвид Бут: Някои щати изискват да се инвестира извън Китай
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Рецептата Dnes: Пълнена скумрия с орехи за Никулден
Ген. Атанасов: Ако този вот на недоверие не мине, ще се усилят протестите
Мирослав Великов победи в "Игри на волята", грабна чек за 100 000 лв.
Вашингтон и Киев отчитат напредък след срещите в Маями
Осъдиха българския шофьор, карал в насрещното в Гърция
преди 10 години Да им вдигнат цената на труда да видиш ти колко иновативни ще станат! :))))) Иновациите в счетоводствата им " ряпа ще ядат" :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 10 години "Липсата на финансиране и несигурната икономическа ситуация са сред основните причини, заради които фирмите не внедряват иновации."Това може да е причина, но не е главната. По лесно и разбираемо за тези фирми е .......просто да натискат цената на труда надолу. Мой братовчед, представител на италиански производител на машини за сгъване на рекламни материали списания и прочие, на въпроса ми защо НЕ опитва да продава в България /наполвина е българин/ , отговаряше : " Защото в България за предприемача е по евтино да наеме 10 - 20 балъка да плюнчат и сгъват за по петак , от колкото да се изръси над милион за подобна машина!!! Какви машини при този евтин труд? Натискаш киртака да бачка и си гледаш рахатлика! Няма да купи джип на отрока ами за машини ще харчи! :))) Не се плашат от анкети за причините които ги спират да правят иновации защото знаят рефрените наизуст. Това пък дава хляб на разни стратези които все стратегии бистрят и все до никаде не я докарват! :))) дежа вю.... отговор Сигнализирай за неуместен коментар