IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Над 20% oт фирмите в България имат продуктови иновации през 2018-2020 г.

Над половината oт предприятията иноватори реализират стоки или услуги, които са нови за пазара

13:41 | 30.06.22 г.
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Getty</em></p>

Снимка: Getty

Иновативността на компаниите в България е нараснала през 2018 - 2020 г., като индустриалните предприятия запазват по-високата си иновационна активност спрямо тези от сектора на услугите. Това става ясно от последното изследване на Националния статистически институт (НСИ).

През периода 2018 - 2020 г. 36,2% от предприятията с 10 и повече заети лица осъществяват иновационна дейност, като в сравнение с предходното изследване (2016 - 2018 г.) иновационната им активност се увеличава с 6,1 пункта (от 30,1% на 36,2%). Ръст се наблюдава както при предприятията в индустриалния сектор, така и при тези в сектора на услугите - съответно с 5,7 и 6,9 пункта.

Иновационната активност на предприятията в индустрията (41%) е по-висока, отколкото на предприятията, предоставящи услуги (31,5%).

Най-големите иноватори обичайно са големите компании. Най-голям е делът на иновационно активните фирми в групата на тези с 250 и повече заети - 76,8%.

През 2020 г. оборотът на иновационно активните предприятия съставлява 58,4% от оборота, а заетите лица – 59,9% от заетите във всички предприятия.

Относителен дял на предприятията, осъществили продуктови и бизнес процесови иновации през 2018 - 2020 г., по големина на предприятията

В 30,2% от иновационно активните предприятия повече от половината заети са с висше образование, докато в предприятията без иновационна дейност този дял е 17,3%.

През наблюдавания период (2018 - 2020 г.) 22,8% oт всички предприятия реализират продуктови иновации (нови или усъвършенствани стоки и услуги), а 25,8% внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси. Спрямо предходното изследване това е чувствителен напредък, тъй като за периода 2016 - 2018 г. в 18,4% oт всички предприятия реализират продуктови иновации, а 20,8% внедряват нови или усъвършенствани бизнес процеси.

От предприятията с продуктови иновации най-голям е делът на тези, които през периода 2018 - 2020 г. реализират на пазара само нови или усъвършенствани стоки – 46,8%. Нови или усъвършенствани услуги предоставят 29,5% от предприятията, а едновременно нови или усъвършенствани стоки и услуги – 23,7 на сто.

Повече от половината (51,7%) oт компаниите с продуктови иновации реализират стоки или услуги, които са нови не само за тях, но и за пазара, т.е. не са били предлагани преди това от техните конкуренти.

За периода фирмите осъществяват различни видове бизнес процесови иновации, като най-много от тях внедряват нови или усъвършенствани методи за производство на стоки и предоставяне на услуги - 14%; методи за комуникация и обработка на информация – 12,5%; методи за организация на работата, свързани с разпределяне на отговорностите, вземане на решения и управление на човешките ресурси - 11%; бизнес практики за организиране на работния процес и взаимоотношенията с други предприятия и организации – 10,5%.

За осъществяване на иновационната си дейност 22,1% от иновационно активните предприятия си сътрудничат с други предприятия, научни организации и други партньори. При големите фирми (с 250 и повече заети лица) този дял е 37,1%.

През 2020 г. 41,2% от оборота на иновационно активните предприятия е реализиран от продажби на чуждестранни клиенти, като 28,7% се дължи на клиенти от държави членки на Европейския съюз, и на Европейската асоциация за свободна търговия, а 12,5% - на клиенти от други държави. Клиентите от България формират 58,8% от оборота на иновационно активните предприятия, докато при предприятията, които нямат иновационна дейност, този дял е по-висок – 70,9%.

Най-висок дял на иновационно активни предприятия има в „Производство на компютърна и комуникационна техника, електронни и оптични продукти“ (70,9%). В сектора на услугите след „Научноизследователската и развойна дейност“, в която всички предприятия са иновативни, тъй като това е вид иновационна дейност, се нареждат дейностите в областта на информационните технологии (63,8%).

Последна актуализация: 00:57 | 10.08.22 г.
Още от Икономика и политика виж още
Специални проекти виж още

Коментари

Добави коментар
Финанси виж още