Обемът на спестяванията в банковата система в България се увеличава въпреки неблагоприятното влияние на пандемията. През март ръстът на депозитите на бизнеса расте на месечна и годишна база, докато при домакинствата има намаление в спестяванията в евро в сравнение с година по-рано, става ясно от предварителните данни на Българската народна банка (БНБ).
Към 31 март фирмите са сключили нови договори с банките с обем на депозитите в левове за 254,2 млн. лева, като в сравнение с година по-рано това е ръст със 130,2 млн. лева, а за месец – с 26,6 млн. лева.
Обемът на спестяванията на бизнеса в евро през миналия месец е 248,3 млн. лева, при годишен ръст 80,7 млн. лева и месечен 47,3 млн. лева.
Обемът на депозитите през март на домакинствата в левове е 289,5 млн. лева, като за година расте с 9,4 млн. лева, а само за месец - с 11,7 млн. лева.
При договорите в евро спестяванията достигат 292 млн. лева с месечно повишение от 34,7 млн. лева. В централната банка изчисляват, че на годишна база обаче има спад с 19,3 млн. лева, като преди година спестяванията в първия месец от пандемията са били 361,6 млн. лева.
Средни лихвени нива
Лихвите по депозитите в новите договори, които сключваха фирмите и домакинствата в България през март, отчетоха минимални изменения в нивата си. Но докато при домакинствата средната лихва намалява на месечна и годишна база, при спестяванията на бизнеса измененията бяха в различни посоки, като към 31 март средната лихва по депозитите в левове и евро е 0%.
Investor.bg припомня, че от 2019 г. банките държат парите на бизнеса при отрицателни лихви, като в началото това се наблюдаваше при влоговете в евро, но се прехвърли и при левовите депозити.
През март в сравнение с февруари средният лихвен процент по депозитите на фирмите с договорен матуритет в левове се увеличава с 0,05 процентни пункта до 0,00%, а по тези в евро остава почти без промяна също на ниво от 0,00%. Средните лихвени проценти по овърнайт депозитите в левове и евро се запазват на същите нива съответно 0,01% и 0,00%.
През миналия месец средните лихвени проценти по депозитите на домакинствата с договорен матуритет в левове и евро намаляват с 0,05 пр. п. и с 0,03 пр. п. съответно до 0,07% и 0,06%.
Средният лихвен процент по овърнайт депозитите в левове се увеличава с 0,02 пр. п. до 0,03%, а по тези в евро остава без промяна на ниво от 0,00%. Не се променят съществено и средните лихвени проценти по депозити, договорени за ползване след предизвестие в левове и в евро, като са на нивата от 0,25% и 0,54%.
Лихвени проценти по нов бизнес по депозити с договорен матуритет на сектори нефинансови предприятия и домакинства
Основна лихва
През март основният лихвен процент (ОЛП) е 0,00%, като в сравнение с февруари запазва нивото си.
Индексът ЛЕОНИА Плюс през февруари и март не е наличен. Лихвеният процент по свръхрезервите остава непроменен на ниво от -0,70%.
Дългосрочният лихвен процент за оценка на степента на конвергенция през март е 0,14%, като спрямо февруари намалява с 0,01 процентни пункта.
Лихвени проценти по избрани инструменти*


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни