За първи път от три години насам европейските компании оповестяват растеж на печалбите. Добрите новини обаче бяха засенчени от поредното влошаване на отношенията между Русия и Запада.
Загрижеността по оста Брюксел-Москва бе един от факторите, стоящ зад мрачната първа пазарна сесия за август в петък, когато индексът Stoxx 600 изтри 1,2 на сто. Достигнатото равнище от 331,91 пункта бе с 5 на сто по-надолу от върха през юни, когато бе отчетен повече от шестгодишен връх.
"Има все повече доказателства, че европейските компании са се завърнали към сравнително здравословния темп на прираст на печалбата през второто тримесечие", каза Матю Гарман, стратег за Европа в Morgan Stanley. "Това бележи значително отклонение от последователните спадове на печалбата в Европа в последните три години", допълни той пред Financial Times.
Според Роб Грифитс, стратег в Credit Suisse, ставаме свидетели на известни признаци на икономическо възстановяване, макар и те да са съвсем бегли. "Възстановяването е толкова заглушено до този момент, че ние търсим тези знаци от няколко тримесечия", коментира експертът.
Британският петролен гигант Shell и френският производител на автомобили Renault бяха сред тези компании, които обявиха ръст на своите печалби за второто тримесечие.
Италианската петролна и газова група Eni оповести ръст на тримесечната печалба с 51 на сто, а британската фармацевтична компания AstraZeneca, която през май отхвърли оферта за поглъщане от Pfizer на стойност почти 70 млрд. паунда, също победи очакванията на анализаторите.
Renault съобщи през миналата седмица, че продажбите на автомобили в Русия може да спаднат с 10 на сто тази година. Основният риск пред групата обаче продължава да бъде "низходяща тенденция и липсата на предвидимост" в развиващите се пазари.
Същевременно BP, която е собственик на близо 20 на сто от притежаваната от руското правителство Роснефт, предупреди, че нейните покачващи се печалби в Русия може да бъдат засегнати от нарастващия тласък за по-строги санкции.
Анализаторите предупредиха също, че относителната сила на еврото може да продължи да засяга перспективите за по-стабилно подобрение на рентабилността.
"Еврото се намираше при 1,36 долара през по-голямата част от второто тримесечие. Факт е, че то спадна малко, но ще трябва да поевтинее още, за да може европейските предприятия да постигнат наистина устойчиво възстановяване", каза Грифитс.
На обратния полюс обаче бе Volkswagen. Оперативната печалба на най-големият производител на автомобили в Европа, спадна с 3 на сто спрямо същия период на миналата година. Причината е отстъплението в търсенето в развиващите се пазари, включително Русия, и нестабилността на валутните пазари.


Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Черно море с благородна кауза за мача с Арда
Затварят основни улици заради мача Спартак - Левски днес във Варна
Хороскоп за 8 декември 2025
Скъпотия! Храните у нас продължават да поскъпват стремглаво преди еврото
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Гръцкият имотен пазар губи инерция: чуждите инвестиции рязко спадат
Облачно, но без валежи в планините: подходящи условия за зимен туризъм
Александър Джартов: Бедствено положение е обявено за Ардино
Китайски изтребители насочиха радар за управление на огъня към японски самолети
Как "човекът на Тръмп" в НАСА ще изправари Китай в космоса?