Испания може с основание да претендира, че е жертва на несполучлив момент и произволно прилагане на правилата, коментира Bloomberg.
Съгласно регулациите на Европейския съюз (ЕС) страните трябва да поддържат бюджетния си дефицит на ниво под 3% от брутния си вътрешен продукт. Това е важно сега повече от всякога, тъй като постоянните нарушения на бюджетните правила на ЕС доведоха до спад на доверието към блока и общата му валута – еврото. Това, от което се нуждае най-много еврозоната в момента, е увереност, че ще оцелее.
Испания нарушава това правило всяка година от 2008 г. насам – общо осем пъти. Предвид факта, че в съседна Португалия това се е случвало 15 пъти, не е съвсем изненадващо, че двете страни са напът да станат първите държави от ЕС, които да бъдат глобени заради прекомерния си дефицит.
Те обаче със сигурност не са единствените, които не постигат целите.
Данните на Евростат от 1999 г. насам, анализирани от германския институт Ifo, показват, че Франция също не е успяла да постигне целта от 3% общо 12 пъти, а при Италия и Германия това се е случвало съответно девет и седем пъти. Ако изкарате „позволените“ нарушения – пропуските са приемливи, ако дадена страна е в рецесия, броят на Испания спада до 4, на Португалия до 10, но на Франция остава 11, на Италия – 8, а на Германия – 5.
Защо тогава Испания и Португалия биват наказани? Според европейските власти двете страни не са успели да положат „значителни“ усилия, за да намалят съответните си дефицити, като реалните данни за този параметър се отдалечават най-много от целта. А това се случва, след като ЕС заздрави фискалните си правила вследствие на кризата. Неизпълнението на целите сега е от по-голямо значение отколкото преди пет години, когато страните получиха по-голяма свобода по отношение на дефицитите си. На това се дължи и фокусирането върху нарушителите днес.
И все пак това не обяснява съвсем случая с Франция. Страната, чийто дефицит е на ниво от 3,5% от производството през миналата година, също пропуска целта на ЕС, и то всяка година от 2010 г. насам. Европейската комисия обаче е дала на френското правителство повече време, преди да обмисли наказания.
„Можем да си изведем важен урок от случващото се с Испания“, казва Винченцо Скарпета, политически анализатор в изследователския институт Open Europe в Лондон. „Френското правителство винаги е успявало да направи някакво обещание за допълнителни мерки и ясно е показвало пред комисията, че има за приоритет ръст над дефицита. Испания, като четвърта най-голяма икономика в еврозоната, можеше да бъде малко по-твърда“.
Като цяло ЕС е проявявал снизходителност доста пъти. От 1999 г. насам страните не са успявали да спазят целите за дефицита общо 165 пъти, сочи Ifo, от които 114 пъти не са били покрити от изключението за рецесия. Ако нещата се погледнат именно от този ъгъл, Франция се оказва най-големият нарушител в блока, дори преди Гърция.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?
Големият проблем на 2025 година е увеличеният капитал на Българската банка за развитие
Тимчо Муцунски: ЕС има желание да помогне за развитието на диалог, насочен към намиране на решение с България
преди 9 години затова трябва да си има механизъм за включване на Европа на 2 скорости - 2 рата ще е задна отговор Сигнализирай за неуместен коментар