Европейският съюз (ЕС) продължава да изостава по отношение на „зелените“ инвестиции в сравнение с Китай и САЩ, предупреди Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) във вторник (26 ноември). Кредиторът посочи, че финансирането трябва да се увеличи с една трета, за да се постигне сведе количеството на въглеродните емисии до нула през 2050 г., съобщава Euractiv.
В същото време Европа започва да използва все повече инструменти за борба с изменението на климата и за постигане на по-устойчива икономика.
Новоизбраният председател на Европейската комисия (ЕК) Урсула фон дер Лайен обеща да представи „европейска зелена сделка“ през първите си 100 дни от своя мандат, като голяма част от държавите членки вече действат по плана за намаляване на емисиите на парникови газове до нула към средата на този век.
Все пак ЕС се нуждае от допълнителен тласък по отношение на инвестициите, за да може да продължи с осъществяването на тези цели.
„Необходими са огромни усилия“, за да се отговори адекватно на изменението на климата, посочват от ЕИБ в своя инвестиционен доклад за 2019-2020 г.
Кредиторът предупреждава, че Европа изостава от други участници в прехода.
„След едно десетилетие на слаби инвестиции трябва да се справим със забавянето сега, ако искаме да отговорим на предизвикателствата, пред които сме изправени“, споделя вицепрезидентът на банката Андрю Макдауъл.
За да се гарантира, че ЕС помага да се поддържа средното глобално повишаване на температурата под 2 градуса по Целзий, или дори под 1,5 градуса, блокът „трябва да се съгласи и да приеме цялостна стратегия за изменение на климата, с ускорени инвестиции в основата си“, посочват от ЕИБ.
Според доклада през миналата година ЕС инвестира в смекчаване на изменението на климата около 1,2% от своя брутен вътрешен продукт (БВП), което се равнява на 158 млрд. евро, в сравнение с 1,3% на САЩ и 3.3% от Китай.
В допълнение, инвестициите са намалели през последните две години в тази област въпреки по-добрия от очакваното ръст, регистриран през 2017 г. По-голямата част от инвестициите, свързани с климата в Европа, са предназначени за енергийна ефективност, последвани от възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) и транспорта.
Докладът отбеляза необходимостта от напредък в транспортния сектор, който остава до голяма степен зависим от изкопаемите горива и където количеството на емисиите все още расте.
Очаква се транспортният сектор да стане най-големият източник на парникови емисии след 2030 г., ако Европа не инвестира достатъчно средства в тази област за въвеждане на технологии за ограничаване на тези емисии.
За да постигне климатично неутрална икономика до средата на века, ЕИБ предупреди, че блокът трябва да увеличи инвестициите в своята енергийна система и свързаната с нея инфраструктура от около 2% от БВП (около 300 млрд. евро) до над 3% (450 млрд. евро).
Банката добави, че това ще изисква повече частни инвестиции, особено за трансформирането на транспортния сектор.
Предвид огромния размер на нужните инвестиции, очаквания слаб растеж през следващите няколко години и много ниските лихвени проценти, докладът препоръчва на правителствата със здрави икономики да инвестират „колкото е възможно повече“ чрез увеличаване на заемите.
Страните, които са по-ограничени финансово, трябва да дават приоритет на разходите за увеличаване на растежа и да ангажират частния сектор, например чрез инвестиране в „интелигентна“ инфраструктура.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?