Съветът на Европейския съюз (ЕС), председателстван от Португалия, постигна споразумение с Европейския парламент (ЕП) за преразглеждане на правилата за пътните такси – т.нар. евровинетка, с цел намаляване на емисиите от замърсяващи газове и задръстванията на инфраструктурата, съобщава онлайн изданието EurActiv.com
„Преговарящите от Съвета и ЕП постигнаха политическо споразумение за преразглеждане на правилата, приложими за пътните такси - Директивата за евровинетката, за справяне с емисиите вредни газове и други въздействия върху околната среда, задръстванията и финансирането на пътната инфраструктура“, посочват от Съвета.
Министърът на инфраструктурата и жилищното строителство на Португалия Педро Нуно Сантош коментира, че споразумението „с по-строги и по-изчерпателни правила и нов режим за справяне с емисиите въглероден диоксид е ключов елемент за декарбонизацията на транспорта и постигането на климатичните цели в съответствие с Европейската зелена сделка и Парижкото споразумение“.
„Като насърчаваме по-чистите транспортни операции, изпращаме ясен сигнал и осигуряваме правна сигурност на производителите на превозни средства и автомобилните превозвачи за следващото десетилетие, както е поискано от индустрията, екологичните организации и други заинтересовани страни“, добавя той.
Сантош коментира, че ще отнесе преговорите до Комитета на постоянните представители (Корепер) за одобрение, последвано от приемане от Съвета и Европейския парламент.
След влизането в сила на директивата държавите членки ще имат две години да включат нейните разпоредби в националното законодателство.
Пътните такси в ЕС са национален избор и страните могат да избират дали да прилагат такива. Ако държавите искат в техните граници да действат пътни такси, ще трябва да спазват определени общи правила, определени в директивата. Така законодателството на ЕС гарантира, че международният трафик няма да бъде дискриминиран и няма да се нарушава конкуренцията между транспортните оператори.
Съгласно промените, които вече са договорени, пътните такси въз основа на изминатото разстояние и потребителските такси на базата на време ще бъдат променени. Освен това пътните такси или таксите за ползване ще бъдат диференцирани въз основа на екологичните показатели на превозните средства.
Държавите също така ще могат да прилагат по-висока надценка (до 50%) към таксата за инфраструктура, събирана за определени пътни участъци, податливи на големи задръствания, ако всички засегнати държави членки са съгласни.
Евровинетката е система за таксуване и контрол на таксите за ползване на пътищата в Дания, Люксембург, Нидерландия и Швеция. Винетката се прилага за тежкотоварни автомобили с общо допустимо тегло над 12 тона по магистрали и избрани първокласни пътища.


Вижте кои са най-устойчивите на ръжда коли на старо
Спипаха поредния варненец с дрога
Арестуваха варненец, системно отказвал тестове за дрога на пътя
1500 души дойдоха на погребение.... на 12-годишен миниван
Градската елха във Варна грейна с тържествен концерт (СНИМКИ)
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Кой ще замести Хасет в Белия дом, ако стане шеф на Фед
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Дакота Джонсън, Нина Добрев и Ана де Армас демонстрираха супер фигури в чернo
Как да преодолеем усещането, че не сме достатъчно добри?
Джеймс Камерън все още е лудо влюбен в звездата си от „Титаник“ Сузи Еймис
Кейт Уинслет дойде с красив млад кавалер на червения килим
Бърнаут или липса на витамини?